جشنواره قرآن و حدیث المصطفی(ع)؛ رو به پیشرفت/ رشد مورد نظر در بخش شفاهی را شاهد نبودیم
کد خبر: 2808227
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
محمدرضا شهیدی‌پور عنوان کرد:

جشنواره قرآن و حدیث المصطفی(ع)؛ رو به پیشرفت/ رشد مورد نظر در بخش شفاهی را شاهد نبودیم

گروه حوزه‌های علمیه: داور بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه روند کلی جشنواره قرآن و حدیث المصطفی(ص) رو به جلو است، گفت: توقع داشتیم در بخش شفاهی پیشرفت بیشتری وجود داشته باشد که این طور نبود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شهیدی پور، داور بیستمین جشنواره بین‌المللی قرآن و حدیث جامعه المصطفی(ص) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره این جشنواره گفت: این جشنواره 20 سال است که با عناوین مختلف مسابقات فجر، المپیاد و جشنواره و با هدف ترویج ثقلین مبارکین در حال برگزاری است و هدف آن نیز تربیت کادر مناسب قرآنی برای دیگر کشورهای اسلامی است.

وی اظهار کرد: این جشنواره در بخش‌های مختلف و رشته‌های گوناگون برگزار می‌شود و کاهش و افزایش رشته‌ها نیز متناسب با اعتبارات مالی بوده است، زیرا وقتی اعتبارات کم شود، مجبورند که زمان مسابقات و رشته‌ها را کاهش دهند. البته کاهش رشته‌ها به معنای نادیده گرفتن آن‌ها نبوده بلکه محتوای آن در  دیگر رشته‌ها گنجانده شده است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با اشاره به اهداف آموزشی این جشنواره، همچنین هدف بالاتر که تربیت کادر و نیروی انسانی برای اداره امور قرآنی دردیگر کشورهاست تصریح کرد: البته برنامه‌های قرآنی المصطفی و از جمله این جشنواره به برخی اهداف خود رسیده و به برخی نیز نرسیده است و البته خیلی بیشتر از این می‌توانیم کار کنیم و باید کار شود ولیدر مجموع این جشنواره رو به پیشرفت بوده و هست.

شهیدی پور نکوداشت عالمان دینی را یکی از وجوه ممیزه این جشنواره برشمرد و در مقایسه‌ای میان سطح این مسابقات با دیگر مسابقات تصریح کرد: در بخش شفاهی جشنواره آن رشدی که توقع داشته‌ایم اتفاق نیفتاده است؛ مثلا سطح امتیازات نفرات برتر در مقایسه با مسابقات معتبر کشوری، چندین نمره پائین تر است در حالی که در مسابقات حساس، حتی 25 صدم نمره هم خیلی مهم است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر نفرات برتر این مسابقات به مسابقات بین‌المللی اوقاف بروند ممکن است رتبه‌های ده و 15 را هم نیاورند زیرا رقابت در این گونه مسابقات بسیار سنگین است.

شهیدی‌پور بیان کرد: معتقدم هزینه‌ای که برای برگزاری کارگاه و دوره‌های اموزشی گذاشته می‌شود، باید بیشتر از هزینه‌های برگزاری جنشواره و مسابقات باشد.

وی با بیان اینکه سطح حفظ مسابقات خوب بود، گفت: تلاش‌های خوبی در سالیان اخیر برای ارتقاء قرآنی طلاب غیرایرانی برگزار شده، ولی به هیچ وجه رضایت‌بخش نیست و باید بیشتر تلاش شود.

شهیدی‌پور اظهار کرد: یکی از اهداف درازمدت برنامه‌های قرآنی تربیت نیروی مناسب انسانی برای اداره امور قرآنی دیگر کشورها و ایجاد موسسات و مراکز قرآنی و ... است که البته لازمه آن به کارگیری طلاب مستعد است و تلاش‌هایی هم برای رسیدن به این هدف انجام شده ولی کافی نیست.

captcha