نگاه فصلی به تلاوت قرآن ثمره‌ای به همراه ندارد/ لزوم توجه به محافل انس در ایام محرم
کد خبر: 3383439
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
فیضیان:

نگاه فصلی به تلاوت قرآن ثمره‌ای به همراه ندارد/ لزوم توجه به محافل انس در ایام محرم

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری برجسته استان گفت: متأسفانه توجه ما به قرآن و اهل‌بیت(ع) فصلی شده، در ماه مبارک رمضان فقط به قرآن و محافل انس می‌پردازیم و در ایام محرم فقط به اهل‌بیت(ع) توجه داریم، این افراط و تفریط ما را به جایی نمی‌رساند.

محمد‌رضا فیضیان قاری برجسته استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: متأسفانه مسئله‌ای که در اکثر نقاط کشور در ایام محرم آزار دهنده است عدم توجه به امر تلاوت قرآن و محافل انس است.

بزرگداشت امام حسین(ع) محدود به سوگواری نیست

وی ادامه داد: شوق به عزاداری امام حسین(ع) از مسائل مهم و قابل تحسین است اما گاهی افراط در این مهم باعث شده مردم از تلاوت قرآن دور شوند و فقط به عزاداری روی بیاورند یا چون گذشتگان ما صرفاً به عزاداری، دادن نذری، زنجیر و تبل‌زنی می‌پرداختند ایام محرم تا نسل امروز به همین شیوه ادامه پیدا کرده است.

فیضیان تصریح کرد: به همین دلیل مردم و متولیان مذهبی چندان رغبتی به برگزاری محافل انس با قرآن ندارند چرا که فکر می‌کنند برنامه عزاداری به هم می‌خورد، در صورتی که این برداشت بسیار سطحی و اشتباه است، قرآن و اهل‌بیت(ع) همیشه در کنار هم سعادت‌ساز هستند وهیچ کدام به تنهایی انسان را به کمال نمی‌رساند و حتی گمراهی هم به بار می‌آورد مانند فرقه وهابیت که فقط به ظاهر قرآن می‌پردازد یا بعضی از فرقه‌ها که فقط به معارف اهل‌بیت(ع) توجه دارند و قرآن را کنار گذاشته‌اند.

کج‌فهمی ما را از توجه به قرآن در ایام محرم غافل کرده است

قاری برجسته استان افزود: متأسفانه توجه ما به قرآن و اهل‌بیت(ع) فصلی است، در ماه مبارک رمضان فقط به قرآن و برگزاری محافل انس می‌پردازیم و در ایام محرم فقط به اهل‌بیت(ع) توجه داریم، در صورتی که در تمام ایام باید هم از قرآن و هم از معارف اهل‌بیت(ع) بهره برد، البته برخی از مسائل مانند کج‌فهمی، یا افراط و تفریط هم باعث عدم توجه به  تلاوت قرآن در ایام محرم شده است.

وی تصریح کرد: همان‌طور که در روایات آمده است باید در ایام سوگواری، حزن و اندوه انسان را فرا گیرد اما آیاتی هم هست که در وصف اهل‌بیت(ع) نازل شده که می‌توان این آیات را با الحانی غم‌انگیز تلاوت کرد و مردم را متوجه این آیات نمود، بیشتر مردم با این آیات آشنا نیستند و کسی نمی‌داند که آیاتی هم داریم که در وصف اهل‌بیت(ع) نازل شده در صورتی که بیش از سیصد آیه در شأن ایشان داریم.

قاری برجسته استان اظهار کرد: بارها مشاهده شده که مردم در حین تلاوت قاری اشک می‌ریزند چه رسد به اینکه این آیات در شأن اهل‌بیت(ع) باشد، چه اشکالی دارد تلاوت قرآن یا سخنرانی قرآنی با عزاداری برای اهل‌بیت(ع) همراه باشد، محافل قرآنی در کنار عزاداری آن هم به دور از ریا بسیار مهم است، متأسفانه برخی مراسم را برپا می‌کنند تا اسمی بر جای گذارند که این فقط ظاهر فریبی و ظاهر سازی است.

تلاوت قرآن برای اهل ریا جذابیتی ندارد

فیضیان با تأکید بر اینکه عزاداری برای جلب توجه دیگران در بی‌توجه شدن مردم به قرآن در ایام محرم بسیار تأثیر منفی دارد ادامه داد: قرآن سرلوحه زندگی امام حسین(ع) بود و تأکید ایشان به دیگران نیز همین است، کسی که راه امام حسین(ع) را نمی‌رود مسلماً رو به مسائلی چون جلب توجه، ریا و ...  می‌کند چراکه اساساً تلاوت قرآن برای این افراد جذابیتی ندارد.

قاری برجسته استان مرکزی گفت: نقش رسانه، روحانیون و فعالان قرآنی در برطرف کردن آسیب‌های جامعه قرآنی بسیار مهم تلقی می‌شود، آنها می‌توانند با سلیقه و تجربه‌های خود این مسیر را هدایت کنند، البته متولیان و مردم هم باید از این عزیزان استقبال کنند، همانطور که بعضی افراد با تلاش همیشگی بدعت‌هایی را وارد دین و مراسم سوگواری می‌کنند.

توجه به قرآن در ایام محرم همت متولیان را می‌طلبد

فیضیان در پایان افزود: جامعه مذهبی نباید تلاوت قرآن را صرفاً با دید مسابقات یا محافل نگاه کند بلکه انشالله با همت متولیان، مخصوصاً ادارات و نهادهای قرآنی باید تلاوت قرآن از مهجوریت خارج و در امور زوزمره مردم جریان یابد، همانطور که که مقام معظم رهبری فرمودند تلاوت قرآن قدم اول انس با قرآن است، توجه به قرآن در ایام محرم فقط همت متولیان را می‌طلبد.

خبرنگار: مریم روشن

captcha