آخرین تصمیمات کمیته تخصیص اعتبارات شورای توسعه/ نحوه واگذاری بودجه سال 94
کد خبر: 3479599
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
انجم‌شعاع اظهار کرد:

آخرین تصمیمات کمیته تخصیص اعتبارات شورای توسعه/ نحوه واگذاری بودجه سال 94

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول کمیته تخصیص و نظارت اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به مصوبات آخرین جلسه این کمیته به بیان نحوه واگذاری بودجه سال 94 پرداخت.

محمد انجم‌شعاع، مسئول کمیته تخصیص اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد آخرین جلسه این کمیته و تصمیمات اتخاذ شده در آن در مورد بودجه فعالیت‌های قرآنی کشور در سال 94 که تاکنون تخصیص نیافته است، گفت: در بحث بودجه 94 با چند مشکل اصلی و اساسی روبرو هستیم.
سه مشکل اساسی واگذاری بودجه
وی افزود: یکی از آنها این بود که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که در راستای تحقق اهداف منشور بود اعلام کرد که بودجه باید از طریق صندوق واگذار شود. با وجود پیگیری‌های مکرر در بودجه سنواتی سال 94 این امر محقق نشد و عملاً با شکل نگرفتن صندوق قانوناً برای شورا بار حقوقی داشت که بودجه خارج از مسیر صندوق دریافت و توزیع شود.
انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه با پیگیری‌های فراوان نیز این صندوق شکل اجرایی به خود نگرفت، تصریح کرد: مشکل دیگر ما این بود که دولت با وجود تعهد اولیه در مورد واگذاری بودجه 200 میلیاردی و تحقق آن، در بهمن‌ماه امسال تنها تخصیص 10 درصد این مبلغ را پذیرفت که آن هم به صورت دو مرحله 50 درصدی خواهد بود.
مسئول کمیته تخصیص اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به بیان سومین مشکل در واگذاری بودجه فعالیت‌های قرآنی در سال 94 پرداخت و اظهار کرد: این مشکل نگاه جدید اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی و تأکیدات دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تدوین کلان‌ برنامه‌ها توسط کمیسیون‌ها و توزیع منابع و اعتبارات بر اساس آن برنامه‌ها بوده است.
وی خاطرنشان کرد: لذا نیازمند این بود که با سازمان مدیریت رایزنی شود، با وجود اینکه قانون تصویب شده بود که بودجه در ردیف‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شود بتوانیم واگذاری سال 94 را با شکل جدید با تمهیداتی که اندیشیده شده بود، انجام شود.
رفع برخی مشکلات در جلسه اخیر کمیته تخصیص
انجم‌شعاع بیان کرد: خوشبختانه در جلسه روز یکشنبه، نهم اسفند‌ماه کمیته تخصیص اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، تصمیم‌گیری شد که بر مبنای مصوبات قبلی شورای توسعه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تخصیص اعتبار را در قالب 49 درصد بودجه آموزش عمومی قرآن،‌ 38 درصد در اختیار وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی یا همان کمیسیون تبلیغ و ترویج و 12 درصد نیز پژوهش قرآن اختصاص دهد.
نحوه واگذاری بودجه سال 94
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایکنا عنوان کرد: عملاً در این جلسه تصمیم نهایی اتخاذ شد که امسال برخلاف سال‌های قبل به صورت متمرکز و از سوی دبیرخانه شورا توزیع نخواهد شد.
دو کار اساسی پیش‌رو
مسئول کمیته تخصیص اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه در روزهای باقی مانده دو کار اساسی را انجام خواهیم داد، اذعان کرد: اولین کار این است که 20 میلیارد که تخصیص پیدا کرده است را در اختیار کمیسیون‌ها قرار دهیم تا آنها بر اساس مصوبات خود بودجه را واگذار کنند. البته مصوبه جلسه اخیر یک قید داشت که واگذاری به کمیسیون‌ها باید بر مبنای مصوبه کمیته تخصیص و نظارت باشد. بنابراین هم جدول کمیته تخصیص باید مبنا باشد و هم اینکه تحت اشراف و نظارت دبیرخانه شورا این امر صورت بگیرد.
انجم‌شعاع با تأکید بر اینکه تعیین تکلیف از سوی شورای توسعه انجام گرفته است، گفت: سایر مسائل به پیگیری کمیسیون‌ها و اهتمام سازمان مدیریت برنامه‌ریزی برمی‌گردد تا بر مبنای همین موضوع تخصیص صورت گیرد.
تکلیف 80 درصد بودجه سال 94
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که تکلیف 80 درصد بودجه باقی‌مانده سال 94 چه خواهد شد، افزود: همانطور که گفته شد این موضوع یکی از موارد پیگیری ما است که اگر بتوانیم و بر مبنای توافقات اولیه با دولت رقم اعتبارات واگذار شده حداقل به 50 میلیارد تومان برسد، چرا که تعهد دولت سال قبل 45 درصد بوده است. اگر بخواهد کمتر از این شود باز هم نیازمند این هستیم که این رقم افزایش پیدا کند. یعنی درصد واگذاری 10 درصدی قطعاً پاسخگو نخواهد بود.
معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه مشکل صندوق در سال 94 قابل حل نیست، گفت: بنابراین باید از طریق کمیسیون تلفیق و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیگیری شود و نمایندگان مجلس در بودجه سنواتی سال 95 در مورد نحوه واگذاری تصمیم قطعی بگیرند. اگر این اتفاق نیفتد قطعاً برای سال 95 نیز با همین مشکلات حقوقی مواجه خواهیم بود.
captcha