پاسخ‌‌های انجم‌شعاع به دلایل موفقیت یا شکست پیگیری‌ها در اتحادیه کشوری
کد خبر: 4162006
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
طی نشستی مجازی صورت گرفت

پاسخ‌‌های انجم‌شعاع به دلایل موفقیت یا شکست پیگیری‌ها در اتحادیه کشوری

طی جلسه ارائه گزارش از اهم اقدامات اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، به پیگیری‌ها برای عضویت اتحادیه‌های استانی در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها، تهیه اپلیکیشن اطلس قرآنی، عضویت اتحادیه‌های استان در فرایند صدور مجوز در ادارات ارشاد استان‌ها، بهره‌مندی از موقعیت بیمه روستایی و عشایری و ... اشاره شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه پرسش و پاسخ و ارائه گزارش از اهم اقدامات اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با حضور محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری عصر امروز، ۲۱ مرداد به صورت مجازی و به درخواست تعدادی از مدیران موسسات قرآنی تشکیل شد که در ادامه به بخش‌هایی از مباحث این نشست اشاره می‌شود.

این نشست در حالی برگزار شد که مجمع عمومی و انتخابات هیئت مدیره اتحادیه کشوری جمعه، 13 مرداد، به دلیل به حد نصاب نرسیدن اعضا رسمیت نیافت و تشکیل مجمع به روزهای آتی منتهی شده است و هیئت مدیره فعلی در روزهای پایانی فعالیت خود به سر می‌برد.

محمد انجم‌شعاع با اشاره به تلاش معاونت قرآن و عترت دولت سیزدهم در زمینه تحقق بیمه فعالان قرآنی(صندوق اعتباری هنر) و پیگیری بیمه اجتماعی برای معلمانی که در چارچوب ضوابط صندوق نمی‌گنجید، افزود: تفاهم‌نامه‌ای با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در راستای حمایت و کمک به وضعیت بیمه معلمان قرآن، کادر اجرایی و مدیران مؤسسات قرآنی صورت گرفت. بیش از پنج هزار معلم قرآن در این بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر ثبت‌نام کردند که قریب چهار هزار نفر پذیرفته شدند و از مزایا و حقوق بازنشستگی آن برخوردار می‌شوند که نمایندگی بیمه در استان‌ها فعال شده و بیشترین عضویت از استان کرمانشاه بوده است.

انجم‌شعاع به عضویت اتحادیه‌ مؤسسات قرآنی در شورای فرهنگ عمومی هر استان‌ با ابلاغ دبیر وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی و با پیگیری‌های اتحادیه کشوری اشاره کرد و گفت: برخورداری از اینترنت رایگان متعلم و معلم ویژه موسسات قرآنی در بستر اپلیکیشن شاد و معرفی برخی مؤسسات برای دریافت وام مشاغل خانگی از جمله اقدامات در این دوره اتحادیه بوده است.

مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات قرآن و عترت ادامه داد: پیگیری دغدغه موسسات در زمینه معافیت از نگارش دفاتر مالیاتی، افزودن ۲ تا 3 هزار مؤسسه قرآنی در اپلیکیشن اطلس و دریافت آن از طریق اپلیکیشن بازار، انجام اقداماتی برای ارزیابی موسسات قرآنی، فعالیت ماندگار در حوزه قرآنی در آپارات و انجام ۱۰ سفر استانی از دیگر فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده است.

وی افزود: طی اقدامی مشترک با سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(به عنوان مراکز صدور مجوز موسسات) و همراهی سازمان امور مالیاتی، در لایحه بودجه این موضوع که مؤسسات فاقد دفتر مالیاتی از سال 1390 تا 1400 معاف شوند، گنجانده شد.

انجم‌شعاع به انجام فرایند ثبت نسخه آزمایشی دیجی‌آلاء در مراجع قانونی اشاره کرد و افزود: عضویت اتحادیه‌های استان در فرایند مصاحبه صدور مجوز در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، انجام اقدامات درباره مکان موسسات قرآنی (منهای توافقات با سازمان اوقاف) و ابلاغیه وزارت مسکن و همراهی نکردن برخی از استان‌‌ها، طراحی سند چشم‌انداز فعالیت اتحادیه و چابک‌سازی اتحادیه و حضور سه نفر در ستاد اتحادیه کشوری از دیگر برنامه‌های اتحادیه کشوری در این دوره بود‌ه است.

در ادامه این نشست آنلاین، هر کدام از مدیران موسسات و مدیران عامل اتحادیه‌ها به ارائه نظرات و سوالات خود پرداختند که در ذیل به آن اشاره می‌شود؛

- حجت‌الاسلام امینی از قم، ادامه و استمرار پیگیری فعالیت‌های این دوره هیئت مدیره را در دوره آتی و راه‌اندازی دیجی‌آلاء و معرفی محصولات مؤسسات قرآنی در این سامانه را خواستار شد.

- معصومه امیرزاده از هرمزگان تخصیص سهمیه بیشتر برای برخورداری استان از بیمه صندوق هنر را پیشنهاد داد.

- علی‌اصغر سلطانی، مدیر دارالقرآن اهل‌البیت(ع) اصفهان به تزریق اشتباه منابع مالی در دهه‌‌های ۸۰ تا ۹۰ به موسسات قرآنی اشاره کرد که این موسسات را به دریافت اعتبارات و تأمین منابع عادت داد و بر ضرورت هر چه زودتر خودکفایی موسسات با راه‌اندازی منابع درآمدزا تأکید کرد. همچنین احداث اردوگاه قرآنی در مشهد را از سوی موسسه اهل‌بیت(ع) به منظور بهره‌مندی قرآن‌آموزان و معلمان موسسات قرآنی از اردوگاه، در صورت تأمین زمین پیشنهاد داد و اینکه از هم‌اکنون به هوش مصنوعی و تحولات آتی توجه شود.

انجم‌شعاع در پاسخ به نظرات شرکت‌کنندگان در نشست گفت: درباره تأمین زمین در مشهد مقدس، می‌توان با بنیاد زائر تبادل نظر داشت. درباره برخورداری از هوش مصنوعی در نمایشگاه قرآن امسال با موسسه‌‌ای دانش‌بنیان بحث و تبادل نظر شد‌ه است.

به گزارش ایکنا، در ادامه انجم‌شعاع در پاسخ به حمیده رهروشرع از تهران که توضیحات بیشتری درباره سرنوشت و روند ثبت دیجی‌آلاء خواستار شده بود گفت: دیجی‌آلاء، مصوبه نشست فصلی اتحادیه‌های استانی و مدیران موسسات قرآنی و هیئت مدیره کشوری بود و بنابر ماده ۸ اساسنامه، اتحادیه کشوری در فعالیت اقتصادی غیر مرتبط با امور قرآنی نباید ورود پیدا کند و از طرف دیگر طی ابلاغ کمیسیون تبلیغ و ترویج نیز بخشی از فعالیت تبلیغی قرآنی طی اعتمادی به اتحادیه کشوری سپرده شده است و من مدیر اجرای مصوبات هستم و پیگیر این مصوبه بودم و در حال حاضر دیجی‌آلاء با اشکال فنی در ثبت روبرو است. 

همچنین حجت‌الاسلام مجیدی از خراسان رضوی اظهار امیدواری کرد تا در هیئت مدیره بعدی اقدامات مثمرثمری چون پیگیری تحقق کامل صندوق بیمه اجتماعی استمرار یابد و نیز پرویزی از خراسان جنوبی نیز گفت: موسسات فاقد مکان حتی با اختصاص زمین، توانایی احداث بنا را ندارند. بنابر این فرایندی برای احداث ساختمان موسسات چون خیرین مدرسه‌ساز در نظر گرفته شود تا با سازوکار خاصی و نه به اسم اشخاص، مکانی در استان‌ها برای موسسات ساخته شود. در زمینه تخصیص بودجه و اعتبار به دفاتر اتحادیه‌های استانی برای تأمین حق‌الزحمه نیروهای ستادی چاره‌اندیشی شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha