رسالت جهاد دانشگاهی؛ کمک به اشتغال، آموزش و مسائل فرهنگی/ حذف آموزش‌های علمی-کاربردی زمینه‌ساز مشکلات است
کد خبر: 3735353
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
سعیدیان‌راد:

رسالت جهاد دانشگاهی؛ کمک به اشتغال، آموزش و مسائل فرهنگی/ حذف آموزش‌های علمی-کاربردی زمینه‌ساز مشکلات است

گروه دانشگاه ــ رئیس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی، جذب کیفی نیروی انسانی در جهاد دانشگاهی را یکی از عوامل موثر در پیشبرد اهداف این نهاد دانست و گفت‌: رسالت جهاد دانشگاهی کمک به اشتغال، آموزش، پژوهش و مسائل فرهنگی است، حذف آموزش‌های علمی-کاربردی جهاد و کمبود بودجه‌های زیربنایی در آموزش و پژوهش، باعث کم شدن سهم این نهاد در بازار رقابتی و پایین آمدن کیفیت می‌شود.

بهمن سعیدیان‌راد، رئیس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی در آستانه سی و هشتمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا، با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در توسعه و پیشرفت کشور، اظهار کرد: موضوعات مهمی امروز در کشور وجود دارد از جمله خشکسالی، مسائل زیست محیطی، تحریم‌ها، آسیب‌های اجتماعی، بیکاری و اشتغال و حمل و نقل از نقاط بحران‌خیز، که این‌ها می‌تواند کشور را به چالش بکشد. جهاد دانشگاهی باید بتواند در این زمینه‌ها با حمایت دولت فعالیت کند.

وی در ادامه با اشاره به برخی موانع و آسیب‌ها که در مسیر راه پیشرفت جهاد دانشگاهی وجود دارد، گفت: منابع انسانی و فضا‌های فیزیکی ما باید ترمیم شود. همچنین در حوزه‌هایی مانند آی تی نیز باید مجهز شویم، زیرا در این حوزه آموزش‌های لازم را نداریم و به تجهیزاتی بیش از آن چه که در حال حاضر وجود دارد، نیاز داریم. جهاد دانشگاهی عمدتا به نیرو‌های کمی نیازی ندارد، زیرا این سازمان به فصلی از دوران سازمانی‌اش رسیده که باید بیشتر نیرو‌های کیفی جذب کند. لازم است نیرو‌های جهاد دانشگاهی را به لحاظ کمی به وضعیت قابل قبولی برسانیم تا جهاد دانشگاهی در مسیر توسعه سریع‌تر گام بردارد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی با اشاره به دیگر مشکل در مسیر توسعه و پیشرفت جهاد دانشگاهی، افزود: کمبود حقوق در این نهاد مانع از جذب نیرو‌های انسانی کیفی می‌شود و این مسئله باید حتما حل شود، تا زمانی که این مشکل وجود دارد نیرو‌های کیفی جذب نمی‌شوند. در این زمینه به حمایت بیشتر دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی در حال حاضر نیاز داریم، چرا که بودجه‌های زیر بنایی آموزشی و پژوهشی ما کم است و این می‌تواند موجب پایین آمدن کیفیت فعالیت‌ها در این حوزه‌ها شود.

وی همچنین درباره حمایت مسئولان از پروژه‌های ملی و کلان جهاد دانشگاهی افزود: جهاد دانشگاهی از نظر ساختار و تشکیلات دولتی است، اما از نظر مالی و عملیاتی بخش خصوصی محسوب می‌شود. بخش خصوصی استاندار‌های خاص خودش را دارد که با ساختار و تشکیلات دولتی در تضاد است. ما نمی‌توانیم ساختار دولتی داشته باشیم، اما درآمدهایمان را مانند بخش خصوصی تامین کنیم. بخش‌های دولتی مانند وزارتخانه‌ها و دانشگاه‌ها از دولت بودجه دریافت می‌کنند، اما جهاد با این که ساختار دولتی دارد باید درآمدهایش را مانند بخش خصوصی به دست بیاورد که مشکلاتی را برای این نهاد به وجود می‌آورد.

حذف آموزش‌های علمی-کاربردی زمینه‌ساز مشکلات مالی و کم شدن سهم جهاد در بازار رقابتی است

سعیدیان‌راد با اشاره به شدت رقابت در بازار و کم شدن سهم جهاد دانشگاهی، یادآور شد: بازار رقابتی بسیار شدیدی در زمینه‌های آموزش، پژوهش و فرهنگ وجود دارد و این باعث می‌شود که سهم ما از بازار علی‌رغم تلاش‌هایی که می‌کنیم کم شود. حذف آموزش‌های علمی ـ کاربردی، زمینه‌ساز مشکلات مالی است. در حوزه واحد جهاد علامه، اکنون رشته‌هایی مانند حقوق و حسابداری در سطح آموزش‌های علمی ـ کاربردی از جهاد گرفته شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی ادامه داد: یکی از منابع درآمدی جهاد دانشگاهی آموزش‌های علمی ـ کاربردی است. البته به این‌ها فقط به عنوان منابع درآمدی نگاه نمی‌کنیم، زیرا مسئولیت و رسالت جهاد دانشگاهی کمک به اشتغال، آموزش، پژوهش و مسائل فرهنگی است، اما در کنار این‌ها آموزش‌های علمی - کاربردی برای این نهاد درآمد‌های مالی هم دارد. وقتی این آموزش‌ها حذف می‌شود هم درآمد‌های مالی جهاد کم می‌شود و هم با توجه به اینکه مرکز علمی ـ کاربردی مانند مرکز ما که در منطقه صفادشت استان تهران که نسبتا در منطقه محرومی قرار گرفته، فضای کار و خدمت از ما گرفته می‌شود. این مسائل از مواردی است که خارج از کنترل سازمان به ما تحمیل می‌شود و ما را دچار مشکل می‌کند.

برگزاری همایش «فرصت‌ها و تهدید‌های فضای مجازی»

سعیدیان‌راد در خصوص فعالیت‌های این جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی، گفت‌: با توجه به اینکه حوزه اصلی فعالیت واحد جهاد دانشگاهی علامه طباطبایی، علوم انسانی است در حوزه آسیب‌های اجتماعی، فضای مجازی و اشتغال مشغول فعالیت هستیم و در سال جاری نیز قصد داریم همایشی را با همکاری واحد جهاد دانشگاهی و استادان دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان «فرصت‌ها و تهدید‌های فضای مجازی» در این دانشگاه برگزار کنیم. با توجه به اینکه در دنیا هیچ کشوری فضای مجازی را بی‌محابا رها نکرده است، ما فرصت‌ها و تهدید‌های فضای مجازی را در این همایش بررسی خواهیم کرد و درباره طرح‌های پیشنهادی‌مان نیز با اساتیدی از دانشگاه علامه صحبت کرده‌ایم و ترم آینده این همایش برگزار خواهد شد.

سعیدیان‌راد یکی دیگر از طرح‌های این واحد را بررسی راه‌های مقابله با تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ایران عنوان کرد و گفت: جهاد دانشگاهی واحد علامه در حد و اندازه خود برای مقابله با اثرات تحریم در چارچوب علوم انسانی مانند بیکاری، اشتغال، اقتصاد، مردم شناسی و جامعه شناسی فعالیت می‌کند.

تدوین طرح‌نامه اشتغال‌زایی در علوم انسانی

وی در ادامه با اشاره به طرح بررسی زمینه‌های اشتغال‌زایی در حوزه علوم انسانی، گفت‌: برای این موضوع مشغول تهیه طرح نامه‌ای هستیم، چرا که در حوزه‌های علوم تجربی و فنی سطح اشتغال بالاتر است و در حوزه علوم انسانی با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و در حال بررسی این موضوع هستیم که در حوزه علوم انسانی چطور می‌توان اشتغال‌زایی کرد.

سعیدیان‌راد برگزاری مناظرات دانشجویی در سطح کشوری را یکی از فعالیت‌های مهم جهاد دانشگاهی واحد علامه عنوان کرد و گفت‌: سال گذشته علاوه بر فعالیت‌هایی که در حوزه آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته‌ایم، در حوزه فعالیت‌های فرهنگی، مناظرات کشوری دانشجویی را با حضور شخصیت‌هایی همچون دکتر طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و دکتر سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در این دانشگاه با کیفیت مطلوب و قابل قبول برگزار کردیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد علامه طباطبایی همچنین با اشاره به اینکه این واحد تمرکز و فعالیت در حوزه آسیب‌های اجتماعی را در دستور کار دارد، افزود: تاکنون چندین پروپوزال در حوزه آسیب‌های اجتماعی نوشته شده و به مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزارت کشور و سایر ارگان‌ها ارائه کرده‌ایم و در حال حاضر نیز چندین پروپوزال دیگر در حوزه آسیب‌های اجتماعی به خصوص اعتیاد در حال تدوین است.

انتهای پیام
captcha