به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین حسین علویمهر، استاد جامعةالمصطفی(ص) امروز، ۳۰ آبان، در دومین روز از دومین کنفرانس قرآنپژوهی پیشرفت که در مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه (رشد) برگزار شد، گفت: اقتصاد، روانشناسی و حقوق، بهداشت و بسیاری از علوم دیگر نوعی در هم تنیدگی با دین پیدا کرده است.
وی بیان کرد: این عامل سبب شده تا از تفاسیر سنتی به سمت تفاسیر میانرشتهای حرکت کنیم و در حال نوشتن تفاسیر اجتماعی، تربیتی و ... هستیم و آینده هم متعلق به همین تفاسیر خواهد بود.
این استاد حوزه با بیان اینکه علامه طباطبایی فرمود که هر دو سال یکبار باید تفسیر نوشته شود، تصریح کرد: این تحول در حوزه تفسیر در حال مشاهده است؛ الان تفسیر تربیتی نوشته شده و تفسیر حقوقی اجمالی هم در حال تألیف است.
علویمهر با اشاره به منبعگرایی در مباحث روششناسی تصریح کرد: اولین روش تفسیری بر اساس مذاهب تقسیمبندی میشود که گلدزیهر و در تفسیر و مفسرون ذهبی دیده میشود و متد دوم اجتهاد مضاف است؛ یعنی در تمامی علوم مانند عرفان، ادبیات، مباحث کلامی و ... نیازمند اجتهاد هستیم.
وی با بیان اینکه منبعگرایی میتواند در علوم تجربی هم مطرح باشد، اظهار کرد: اگر در حوزه علوم تجربی هم به قطعیت برسیم اجتهاد در آن علم تلقی خواهد شد.
وی با بیان اینکه منبعگرایی یعنی چیزی که مانند قرآن، روایت و سنت، خودش حجیت دارد و حجیتش همراه خود اوست، اظهار کرد: برخی حجیت عقل را ذاتی میدانند و در روایتی از امام کاظم(ع) مبنی بر وجود حجت ظاهری و باطنی پشتوانه شرعی هم خواهد یافت.
علویمهر با اشاره به نظریه آیتالله معرفت بیان کرد: برای تفسیر منبع ما عقل و یا نقل است و عقل را به تفسیر اجتهادی تقسیم کرده و نقل را هم تفسیر قرآن به قرآن و روایی میداند و در تفاسیر ادبی، عرفانی و ... الوان تفسیری را پیش میکشد.
استاد دانشگاه جامعةالمصطفی(ص) افزود: اگر بخواهیم متد دقیقی برای تفسیر در نظر بگیریم باید منبعگرا باشیم؛ البته منعی نیست تا از ابزار علوم مختلف برای فهم بیشتر و استفاده دقیقتر بهره ببریم.
علویمهر بیان کرد: بیست سؤال از سوی یکی از محققان ایرانی برای صد دانشمند در جهان در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی ارسال و نظر آنان در مورد علم و دین پرسیده شده است و نتیجه به دست آمده این است که مقوله ارتباط علوم با دین در دنیا مورد توجه است و نیم قرن آینده این موضوع بسیار جدیتر خواهد شد.
استاد دانشگاه جامعةالمصطفی(ص) اضافه کرد: پزشکانی معتقد هستند که دین را کاملاً در روانشناسی مؤثر میدانیم و میان گزینههای محض روانشناسی در هماهنگی این گزارهها با دین و ناسازگار با دین تفکیک کردهاند؛ براساس تحقیق میدانی، 300 مورد گزاره روانشناسی استخراج شده که تنها 70 مورد آن بیارتباط با دین است و مابقی یا با سکوت در دین روبروست و یا دین موافق آن آموزه است.
وی با بیان اینکه خاستگاه هرمنوتیک در غرب و دانش تفسیر در اسلام است، اظهار کرد: مباحث هرمنوتیکی برای خروج مسیحیت از یکسری بحرانها مطرح شده است؛ ممکن است مسامحتاً برای تفسیر کلمه قرائت را بیاوریم، ولی دانش تفسیر از قرائت متفاوت است.
انتهای پیام