بر مدار علم/ از بیانیه حوزه علمیه در مسئله قره‌باغ تا تأکید بر تداوم کاروان تفسیری حوزه
کد خبر: 3928162
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
اخبار حوزه علمیه در هفته‌ای که گذشت؛

بر مدار علم/ از بیانیه حوزه علمیه در مسئله قره‌باغ تا تأکید بر تداوم کاروان تفسیری حوزه

در هفته‌ای که گذشت، حوزه شاهد رویدادهای مختلفی از جمله مراسم تجلیل از نفرات برتر مسابقات تفسیر قرآن حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور حجت‌الاسلام قرائتی و آیت‌الله اعرافی بود که بر تداوم کاروان قرآنی و تفسیری حوزه علمیه تأکید شد. مدیر حوزه‌های علمیه نیز با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد براساس قوانین و حقوق بین‌الملل، منطقه قره‌باغ متعلق به کشور آذربایجان و پاره تن اسلام است.

به گزارش ایکنا، در هفته گذشته رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی را در حوزه علمیه شاهد بودیم. از ادامه واکنش‌ها به نفی اقتصاد اسلامی تا بررسی ابعاد تمدنی اربعین و ورود حوزه به مسئله قره‌باغ. در ادامه نگاهی به مهم‌‌ترین رویدادها این هفته حوزه علمیه خواهیم داشت؛

اختتامیه مسابقات تفسیر قرآن حوزه

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه، ۱۴ مهرماه، در مراسم تجلیل از برگزیدگان مسابقات بزرگ تفسیر قرآن ویژه طلاب برادر و خواهر سراسر کشور و همسران و فرزندان آنان، گفت: قرآن اعجاز قدرت کلمه و سخن است؛ بشر از ابزار مختلف و سلاح‌های بسیار زیادی برخوردار است، اما شاید قدرت هیچ نماد و خلق انسانی بالاتر از قدرت کلام و سخن نباشد؛ زیرا گاهی با یک سخنرانی جهانی متحول یعنی ساخته و یا خراب می‌شود.

وی افزود: اگر به سال ۱۳۴۲ برگردیم در قم پایه نهضت اسلامی ریخته شد و مهم‌ترین نقش در خلق این نهضت و انقلاب، سخنرانی‌ها، گفته‌ها و کلمات امام بود؛ لذا بالاترین ابزار تأثیر در عالم، کلمه و سخن است. قلم هم نماد و نمودی از ابراز مافی‌الضمیر است. قرآن در این جهت یعنی اعجاز سخن و بیان در قله است.

مدیر حوزه علمیه با بیان اینکه کلمه خودش اعجاز الهی و پدیده عظیم خلقت است و قرآن گوی سبقت را از همه سخنان ربوده است، اظهار کرد: دلالت‌های هر کلام و دامنه آن مقول به تشکیک است و هرقدر جان، روح و ضمیر والاتر باشد، سخن بار معنایی بیشتری دارد؛ کلام حکیم اوج حکمت را نشان می‌دهد و این قانون می‌گوید که قرآن اوج کلام است؛ زیرا از حکیمی مطلق صادر شده است؛ سخنگو و سخن‌آفرین قرآن احسن الخالقین و فوق همه موجودات است؛ لذا سخن او هم حکمت مطلق و بار معنایی بی‌پایان دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد تفسیر قرآن کریم نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه قرآن، گفت: از پیامبر نقل است که هر کسی قرآن بیشتر می‌دانست، به او پست و جایگاه می‌داد و در قیامت هم مراتب انسان به اندازه آشنایی او با قرآن و عمل به آن است.

قرائتی با تأکید بر اهمیت قائل شدن برای قرآن در حوزه، افزود: درس تفسیر در حوزه باید شهریه جدا داشته باشد، به تعبیر آیت‌الله فاضل لنکرانی علم در قرآن است؛ ما قرآن را مقدس می‌دانیم، ولی باور نداریم همه علوم در قرآن است؛ مثلاً در تحقیقات صورت گرفته درباره رابطه تین و زیتون گفته‌اند که خوردن تعداد مشخصی انجیر و زیتون خاصیت دارد که اگر کم و زیاد شود، این خاصیت از بین خواهد رفت.

رئیس ستاد تفسیر قرآن با اشاره به سوره مبارکه قریش، بیان کرد: برخی ممکن است وقتی این سوره را می‌خوانند، بگویند چرا قرآن از کوچ تابستانی و زمستانی حرف زده است، ولی معنای آن این است که حوزه برود به شهرهای مختلف و همه در قم نمانند؛ اگر بندرعباس و قم گرم شد، به مناطق سردسیر بروند، اما حوزه را تعطیل نکنند.

دروس خارج تفسیر حوزه علمیه

در سرویس حوزه علمیه، دروس سطح خارج تفسیر قرآن برخی از اساتید حوزه پوشش داده شد.

حل مشکلات بشر بدون اتکا به خدا توهم است

آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، ۱۶ مهرماه در ادامه تفسیر سوره شمس، گفت: خورشید و ماه و همه آیات تکوینی که ما صبح تا شب با آن سر و کار داریم، نشانه‌هایی برای دیدن خداست و قسم خوردن خدا به این موارد برای آن است که نیازی به علم پیچیده آن‌چنانی برای دیدن خدا نیست.

وی افزود: لذت و بهره‌ای که ما از روز و شب و ماه و ستارگان می‌بریم، جمالی از شاخه‌های جمال الهی است که انسان بر مبنای فطرت خویش بر آن گرایش دارد و زیبایی وصف‌ناشدنی در آن می‌بیند؛ زیبایی همراه با نوعی ابهام و عظمت و شکوه غیرقابل وصف. زیرا این آیات نشان از عظمت خدای زیبا هستند.

غرور و خرافات؛ عامل نابودی جامعه

آیت‌الله محسن فقیهی، استاد سطح عالی تفسیر حوزه علمیه، ۱۶ مهرماه در ادامه مباحث تفسیر سوره بقره که به صورت مجازی برگزار شد، به آیه ۱۱۱ «وَقَالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَى تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ» اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های اهل کتاب انحصارطلبی و آرزوهای باطل آنان بود؛ می‌گفتند که جز نصارا و یهودیان افراد دیگری داخل بهشت نمی‌شوند، البته خود این دو گروه هم با هم مخالف بودند.

وی افزود: مسیحی‌ها می‌گفتند فقط مسیحی‌ها و یهودیان هم می‌گفتند که فقط یهودیان وارد بهشت می‌شوند؛ می‌گفتند به هیچ عنوان هیچ کسی داخل بهشت نمی‌شود؛ یعنی از قید «هرگز» (لَنْ يَدْخُلَ) هم استفاده می‌کردند؛ خداوند فرموده که تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ یعنی این آرزوی آنان است؛ ای پیامبر به آنان بگو که شما چه دلیلی دارید که می‌گویید فقط باید خودتان وارد بهشت شوید و چرا مسلمانان نباید وارد بهشت شوند و اگر راست می‌گویید، دلیل بیاورید.

کاربرد ضمیر جمع در «ایاک نعبد و ایاک نستعین»

جلسه درس تفسیر ترتیبی قرآن کریم، آیت‌الله هادی عباسی خراسانی، دوشنبه، ۱۴ مهرماه در حوزه علمیه قم برگزار شد. این استاد حوزه در این جلسه به تبیین و توضیح درباره آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین» پرداخت و اظهار کرد: در بیان کریمه «ایاک نعبد و ایاک نستعین»، بیان شد که این آیه بیانگر حصر عبادت و استعانت در ذات اقدس الهی است؛ یعنی تقدیم «ایاک» مفید حصر عبادت و استعانت است. گفتیم که مفرد آمدن «ایاک» دلیل بر توحید باری تعالی است و باز مفید وحدت استعانت و عبادت است؛ یعنی تنها عبادت و استعانت شایسته این است که از حضرت حق باشد.

وی افزود: نکته دیگری که در آیه شریفه وجود دارد، مربوط به عنوان جمع «نعبد» است که در آیه آمده است. در فقه بحثی با عنوان «تبعض صفقه» مطرح است؛ یعنی انسان جنسی می‌خرد که اجزایی دارد، اگر یکی از آنها معیوب درآمد، خریدار می‌تواند همه را نگه دارد یا اینکه پس بدهد. از این تبعض صفقه می‌توانیم استفاده کنیم چنانکه عیب برخی اشیا در معاملات وابسته به مجموع است، در «ایاک نعبد و ایاک نستعین» هم عبادت معیوب ما با توجه به عبادت و استعانت کامله اولیای الهی همراه می‌شود و رمز و راز «ایاک نعبد و ایاک نستعین» برای این است؛ مثل «انا انزلناه فی لیله القدر». این هم یک نکته بسیار مهم در آیه شریفه است.

نشست‌های علمی با محوریت اربعین

با نزدیکی به ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) در حوزه علمیه نشست‌های علمی متعددی در بررسی ابعاد تمدنی و فرهنگی اربعین برگزار شد.

نقشه راه آینده و سند فرهنگی اربعین تدوین شود

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی‌لک، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۵ مهرماه در نشست «جریان‌شناسی اربعین و مسئله جهانی شدن» در مجمع جهانی شیعه‌شناسی با اشاره به مفهوم آینده‌پژوهی اربعین، گفت: آینده گاهی با پیشگویی‌های وحیانی صورت می‌گیرد که روایت نبوی «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً» مصداقی از همین نوع پیش‌بینی و آینده‌نگری است.

وی افزود: شیوه دیگر آینده‌نگری، شناخت فلسفه تاریخ است، اینکه آیا ظلم بر زمین خواهد ماند؟ منطق فراز و فرودهای تاریخی چیست؟ و آیا جامعه آرمان‌شهر روزی محقق خواهد شد؟ شیوه سومی هم برای مطالعه آینده هست و آن شناسایی و تشخیص شواهد و قرائن موجود برای درک آینده است.

همچنین سهیل اسعد، پژوهشگر آرژانتینی تمدن اسلامی و جهان اسلام در این نشست بیان کرد: پدیده اربعین نیاز چندانی به نظریه‌پردازی ندارد و ملاقات میلیون‌ها انسان، راهپیمایی در مسیری معنوی، یک قبر، یک شهید و یک امام است. از ابتدای سقوط صدام تاکنون نظریه‌پردازی کرده و مقاله می‌نویسیم و سخنرانی می‌کنیم، امروز به پروژه‌های عملی و عمل‌گرایی بیشتر نیاز داریم.

وی افزود: چقدر متفکران و فلاسفه و رجال دین در مورد اربعین صحبت کرده‌اند؛ در بعد نظری چیز خاصی نداریم که بخواهیم این قدر نظریه‌پردازی و تحلیل کنیم؛ اگر این طور برخورد کنیم فیلسوف و متفکر اربعین خواهیم شد. اگر هزار سال هم روی بعد نظری اربعین کار کنیم جهانی نخواهد شد، ولی نظریه‌پردازی مقدماتی به همراه فعالیت در فضای بین‌المللی آن را جهانی می‌کند و در این عرصه کار نشده است.

صدور فرهنگ ضداستکباری از موهبت‌های آیین اربعین است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین علوی‌مهر، عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص)، امروز در نشست «اربعین و تمدن‌سازی» در قم، گفت: یک بُعد اربعین هم زیارت اربعین و هم در همایش پیاده‌روی آن، مربوط به اخلاق و معنویت به عنوان یکی از بنیادهای مهم تمدن اسلامی است؛ یکی از خلأهای تمدن مغرب‌زمین و دنیای لیبرال، مسئله اخلاق و معنویت است، در حالی که تحول اخلاقیِ زیارت اربعین، ما را به سمت تمدنی جدید دعوت می‌کند.

وی افزود: در بخش آخر زیارت اربعین، وضع موجود در عصر سیدالشهدا(ع) به تصویر کشیده و هدف امام برای تحول اخلاقی تبیین شده است؛ فرموده است که «و قد توازر علیه من غرّته الدنیا و باع حظّه بالارذل الأدنی؛ فریب زندگی، آنها را به خود مشغول و دنیای مادّی، زخارف دنیایی، شهوات و هواهای نفس، از خود بی‌خودشان کرده بود»؛ چنان شد که مردم بر علیه آن حضرت همدست شدند؛ کسانی که دنیا آنان را فریب داده بود. بسیاری آمده بودند غنیمت از جنگ به دست آورند یا کسی مانند عمرسعد برای حکومت ری آمد و آن را هم به دست نیاورد.

اصلاح شیوه عزاداری وظیفه حوزه و روحانیت است

علی مطهری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، شامگاه چهارشنبه، ۱۶ مهرماه، در نشست اربعینی مؤسسه فهیم که به صورت زنده در فضای مجازی برگزار شد، گفت: شهید مطهری توجه خاصی به حادثه کربلا داشتند و از زوایای مختلفی آن را بررسی کرده‌اند. شهید تأکید دارد که کربلا حماسه بوده و نه تراژدی؛ همچنین به بحث تحریفات معنوی و لفظی در حماسه عاشورا پرداخته‌اند.

مطهری با بیان اینکه برخی می‌گویند کربلا دستور و اراده الهی بوده و امام باید آن را اجرا می‌کرد و خیلی هم به ما مربوط نیست، افزود: در این تحلیل امام دیگر نمی‌تواند برای ما الگو باشد بنابراین باید تحلیل درستی از حادثه داشته باشیم و کربلا را آن‌طور که بوده است، ببینیم و نه تحریف شده و طوری که خودمان دوست داریم.

تعلقات دنیوی در اربعین معنا ندارد

معصومه ظهیری، معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران، ۱۴ مهرماه، در نشست «در مسیر عاشقی» که به مناسبت اربعین در حوزه خواهران برگزار شد، گفت: رسالت و وظیفه زنان امروز، زندگی به سبک رباب، زینب و سیکنه خانم، دختر امام حسین(ع) است، این بانوان در جایی که حضورشان لازم بود میدان را به دست می‌گیرند و میدان‌داری می‌کنند و این حضور، در طول تاریخ زبانزد است.

وی افزود: حضرت خدیجه(س) بار بر شتر می‌گذاشت و تحریم‌های شعب ابی طالب(ع) را دور می‌زد تا آذوقه به پیامبر(ص) و یاران ایشان برساند و از این طریق با دشمنان پیامبر(ص) جنگید؛ حضرت صدیقه(س) هم در جریان غصب امامت امام علی(ع) مدافع ولایت است و پیام می‌رساند و در جایی که حضور امام سجاد(ع) ممکن است منجر به اقدامات خطرناک از جمله تهدید قتل به آن وجود مقدس شود، زینب(س) نائبة الامام می‌شود؛ زینب فضای خالی را پر کرد و حضوری مقتدرانه داشت.

معصومه السادات صادقی، استاد حوزه و دانشگاه، ۱۶ مهرماه، در نشست علمی «تأثیر اربعین در کشف هویت حقیقی زنان» در فضای مجازی که از سوی حوزه خواهران برگزار شد، گفت: عده‌ای قصد داشته و دارند چراغ پرفروغ امام حسین(ع) را خاموش کنند، ولی «چراغی را که ایزد برفروزد، هر آن کس پف کند ریش» و ریشه‌اش بسوزد.

وی افزود: حضرت امام صادق(ع) فراگیری چهار علم را بر هر انسانی ضروری می‌دانند و آن را مایه همجواری با پیامبر(ص) و ائمه(ع) در قیامت برشمرده‌اند؛ اول تلاش برای خداشناسی و معرفت توحیدی، زراره نقل کرده که حضرت فرمودند: در آخرالزمان فتنه‌ها مانند امواج به سوی مردم سرازیر می‌شود؛ از امام(ع) پرسیدم که اگر من بودم و آن را درک کردم چه کنم از فتنه‌ها در امان باشم، حضرت فرمودند: زراره دعای مأثوره را زیاد بخوان. وقتی از محتوای دعا سؤال کردم، ایشان فرمودند: «اللهم عرفنی نفسک و ان لم تعرفنی نفسک ...».

آسیب‌های تفاسیر سیاسی بدون فهم درست از مفردات

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عابدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ۱۳ مهرماه در نشست علمی «کاربرد قواعد فهم مفردات در برداشت‌های سیاسی از قرآن (آسیب‌ها و راه‌کارها)» در قم گفت: آغاز مواجهه برداشت‌کننده سیاسی با قرآن کریم، از طریق واژگانی است که کلام الهی از ترکیب آنها شکل گرفته و شرط نخست فهم قرآن نیز این است که برداشت‌کننده، از مفاهیم همه مفردات، حتی حروف آن آگاه باشد.

وی افزود: رهایی از این خطاها نیازمند شناخت معتبر از راه کاربست قواعد فهم در عرصه مفردات است و چون فهم قرآن، مبتنی بر روش عرفی و عقلایی است، خاستگاه قواعد مذکور نیز عرف و سیره عقلاست. این قواعد، گستره وسیعی دارند، که بی‌دقتی در مورد آنها موجب ایجاد آسیب‌هایی در برداشت‌های سیاسی شده است.

آشنایی با نظامات فقهی غیرشیعه برای فقها ضروری است

آیت‌الله‌ سیدمصطفی محقق داماد، استاد حوزه و دانشگاه، ۱۴ مهرماه در نشست «بررسی کتاب تبصرة المتعلمین فی احکام‌الدین» که از سوی مؤسسه فهیم قم برگزار شد، گفت: کتاب مذکور کتابی است که یک دوره مختصر تمام فقه است و همان‌طور که در مقدمه اثر تصحیح‌شده آن نوشته‌ام، نویسنده آن یعنی علامه حلی از نوادر فقه شیعه در اوایل قرن هشتم است.

وی افزود: لقب علامه تا آن زمان برای کسی به کار برده نمی‌شد و اولین بار برای این فقیه بزرگوار به کار برده شده و این لقب از سوی خواجه نصیر‌الدین طوسی به او داده شد. داستان اعطای این لقب هم جالب است؛ کتاب شرایع محقق حلی که استاد علامه حلی بوده، در ۱۳۰ سال قبل از سوی یک فرانسوی که پست کنسولی در تبریز داشته، ترجمه شده است؛ وی مقدمه‌ای نوشته و آورده وقتی هلاکوخان مغول همراه خواجه نصیر به بغداد آمد، به محقق حلی خبر دادند که خواجه همراه هلاکو به طرف بغداد می‌آید، محقق حلی امر کرد چند نفر از بهترین شاگردانش به نمایندگی از وی به استقبال خواجه بروند که یکی از این افراد علامه حلی بود؛ آنان دور مرکب خواجه را گرفتند و علامه حلی (که آن زمان طلبه جوانی بود) سؤالات متنوعی از خواجه از نجوم و فلسفه و تفسیر و کلام و اصول پرسید و خواجه هم جواب داد.

مصاحبه با اندیشمندان و حوزویان

سرویس معارف خبرگزاری ایکنا این هفته دو موضوع اربعین و میان‌رشتگی را مورد بررسی قرار داد. در ذیل بخشی از این سوژه‌ها را بازخوانی می‌کنیم؛

نقش تمدنی اربعین به واسطه رشد اخلاق و معنویت است

آیت‌الله محسن غرویان، استاد جامعةالمصطفی(ص)، در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان(ع) گفت: عشق به امام حسین(ع) در ذات و جوهر وجودی همه ما مسلمین و شیعیان به خصوص ایرانیان نهفته و جدانشدنی است. حتی غیرمسلمین جهان هم به امام حسین(ع) علاقه‌مندند و در پیاده‌روی اربعین حضور دارند و در این شکی نیست؛ البته امسال بیماری کرونا جهان را تحت تأثیر قرار داده و حفظ جان امری ضروری است؛ لذا باید عقلایی بیندیشیم و راه‌حلی بیابیم.

غرویان با بیان اینکه دولتهای ایران و عراق اجتماعات را ممنوع کرده‌اند و این بیماری اکنون شیوع فراوانی دارد، افزود: اظهار ارادت به امام حسین(ع) در سال جدید باید به شکل دیگری باشد، همان طور که مراسم دهه محرم و صفر به شکل دیگری انجام شد و جهانیان برداشت خوبی از آن داشتند، اربعین هم باید جلوه‌ای از شور و عشق حسینی باشد و با برگزاری مراسمی مانند زیارت اربعین در منازل و فضای مجازی عشق خود را به امام(ع) نشان دهیم.

مباحث میان‌رشته‌ای حوزه در مرحله تثبیت است

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری، مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فرایند شکل‌گیری مباحث میان‌رشته‌ای، گفت: در توسعه علوم ابتدا رشته‌ها به وجود می‌آیند و بعد سایر مراحل طی می‌شود؛ این مسئله مخصوص ایران هم نیست و در همه جای دنیا این طور است؛ با پیدایش رشته‌ها عالمان و افراد متخصص در آن رشته‌ها تربیت می‌شوند؛ سپس با رشته‌های دیگر ارتباط برقرار کرده و تضارب آرای میان‌رشته‌ای ایجاد می‌شود.

وی افزود: از موقعی که در حوزه بعد از انقلاب یعنی از سال‌های ۶۵ ـ ۶۶ مباحث علوم مطرح شد، طلاب مستعدی وارد رشته‌های اقتصاد، جامعه‌شناسی، مدیریت، روان‌شناسی و ... شدند و دهه ۷۰ مباحثی مانند اقتصاد اسلامی، مدیریت اسلامی، روان‌شناسی اسلامی و ... عملاً شکل گرفت و سپس توسعه رشته‌ای انجام شد و رشته‌های متعددی متولد شدند.

نظم معنوی اربعین؛ فراتر از نظم هابزی و اخلاقی

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابایی، مدیر گروه پژوهشکده مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ارتباط اربعین و تمدن اسلامی، با اشاره به چالش‌های میان مدرنیته و سنت، گفت: گاهی می‌خواهیم چالش‌های سنت را با مدرنیته و گاهی چالش‌های مدرنیته را با سنت، حل کنیم؛  یعنی قصد داریم با فعال‌ کردن ظرفیت‌های موجود در سنت، مشکلات و مسائل انسان معاصر را حل و فصل کنیم.

وی افزود: وقتی سخن در مورد اربعین در میان است از جنس دوم است، زیرا اربعین پدیده‌ای کاملاً سنتی، بومی و اسلامی است و ما می‌خواهیم از ظرفیت‌های اربعین برای حل و فصل مسائل انسان مدرن اعم از غربی و غیرغربی و فرد مسلمانی که نوعی مدرنیته را تجربه کرده و دارای چالش‌های جدید شده، بهره ببریم.

سایر رویدادها

قره‌باغ متعلق به کشور آذربایجان و پاره تن اسلام است

آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد: براساس قوانین و حقوق بین‌الملل، منطقه قره‌باغ متعلق به کشور آذربایجان و پاره تن اسلام است و از این سرزمین جدایی‌ناپذیر است.

در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: آذربایجان به ویژه منطقه لنکران، بادکوبه و قره‌باغ در طول تاریخ تشیع مهد عالمان بزرگ بوده و علمای این سرزمین همواره بر تارک آسمان علم و دانش و در حوزه‌های علمیه درخشیده‌اند و سلطه ۷۰ ساله کمونیست بر این منطقه، هیچ‌گاه از ارادت مردم شریف، آزاد و مخلص این منطقه به اسلام و پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) و خاندان پاک آن حضرت (علیهم السلام) نکاسته است و این مردم عزیز و شریف، پایداری خود را در مسیر اسلام عزیز و مقاومت در برابر مستکبران و صهیونیزم و قدرت‌های فاسد نشان داده‌اند.

براساس قوانین و حقوق بین‌الملل، منطقه قره‌باغ متعلق به کشور آذربایجان و پاره تن اسلام است و از این سرزمین جدایی‌ناپذیر است.

حوزه‌های علمیه و بزرگان و اساتید و طلاب آن براساس معارف و احکام نورانی اسلام خود را موظف به حمایت و دفاع از ملت رشید آذربایجان می‌دانند و تاکنون نیز همواره در کنار مردم آذربایجان بوده و خواهند بود و بر تمامیت ارضی کشور آذربایجان تأکید می‌کنند و اجازه نخواهند داد که دست‌های فتنه‌گر استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل بین دو ملت ایران و آذربایجان تفرقه و جدایی ایجاد کند.

رسالت صداوسیما تقویت گفتمان وحدت در راستای تشکیل امت واحده اسلامی است

دبیر شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت در تماس تلفنی با مسئولان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به رسالت صداوسیما و تقویت گفتمان وحدت در راستای تشکیل امت واحده اسلامی تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین لطفیان، ضمن تأکید بر جایگاه ویژه صداوسیما به عنوان رسانه پیشتاز در عرصه دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلابی گفت: انتظار می‌رود صداوسیمای جمهوری اسلامی که رسانه ملی است، برابر رسالت ذاتی خود با دقت و حساسیت ویژه از پخش برخی برنامه‌های مغایر با اصل وحدت که باعث دل‌آزردگی هموطنان اهل سنت می‌شود، جلوگیری کند و با نظارت هوشمندانه، زحمات فراوان خود در برابر اختلاف‌افکنی امپراطوری رسانه‌ای استکبار و رسانه‌های وابسته، افراطی و معلوم‌الحال را کم‌رنگ نسازد.

عاشورا مانور مکتب و مدرسه‌ای است که تا قیامت باقی خواهد ماند

آیت‌الله العظمی نوری همدانی در پیامی به همایش اربعین دانشگاه محقق اردبیلی تاکید کرد: تفقه در دین همچون هدیه‌ای الهی است که هیچ وقت کهنه نمی‌شود. بی‌شک عشق و ارادت به اهل بیت، افتخار شیعیان است و این عاشقان روز به روز در حال افزایش و اربعین اوج این دلدادگی است.

در بخش‌هایی از این پیام آمده است: در این سال‌ها ملت عراق با بذل مال و با عشق وافر به حضرت ابا عبدالله (ع) خالصانه در خدمت زائران آن حضرت بوده‌اند و از هیچ کمکی دریغ ندارند و اما امسال با وجود ویروس کرونا توفیق پیاده‌روی اربعین برای بسیاری از عزیزان سلب شد و بدون تردید همانطور که زیارت امام حسین و رفتن به کربلا و آن هم در ایام اربعین از افضل مستحبات است؛ اما عمل به توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا لازم و حفظ جان واجب است و خود ائمه معصومین نیز بر حفظ سلامتی و جان تاکید داشته‌اند بر این اساس امسال اربعین حسینی را همه با توفیق پروردگار عالم به خواندن زیارت اربعین در منازل و ذکر توسل و مصیبت زنده نگه خواهیم داشت و ان شاءالله خداوند متعال این ویروس را از جامعه بشری بر طرف نماید و در آینده همگان همانند گذشته توفیق عزاداری را با همان شور و شعور حسینی برقرار کنند و البته حضور فعال در رسانه و فضای مجازی برای عظمت اربعین از ضروریات است.

کتاب «هرمنوتیک حقوقی» منتشر شد

کتاب «هرمنوتیک حقوقی» اثر جدید حجت‌الاسلام احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شد. هرمنوتیک حقوقی در معنای وسیع آن، شامل دو بخش متمایز است که بخش هنجاری آن که منطق فهم و تفسیر متون حقوقی، اعم از قوانین و مقررات و رویه‌های قضایی و قراردادها را دربرمی‌گیرد، عهده‌دار تنقیح اصول و قواعد و توصیه‌های روشی مربوط به فهم و تفسیر این گونه متون است. بخش دوم هرمنوتیک حقوقی، وجه فلسفی دارد و به بررسی مباحث و پرسش‌های نظری مربوط به متن حقوقی و فهم و تفسیر حقوقی می‌پردازد.

کتاب هرمنوتیک حقوقی که به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده، صرفاً متمرکز بر وجه فلسفی هرمنوتیک حقوقی است و از آنجا که هرمنوتیک حقوقی در سیمای فلسفی آن، بخشی از فلسفه حقوق است، این اثر ذیل فلسفه حقوق قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha