معیار ارزش‌ دانشگاه‌ها، تاثیرگذاری در حل مشکلات مردم است
کد خبر: 3932029
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲

معیار ارزش‌ دانشگاه‌ها، تاثیرگذاری در حل مشکلات مردم است

نماینده ولی فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: معیار ارزش دانشگاه‌ها به تعداد دانشجو، اساتید و تعداد مقالات نیست، همه این‌ها خوب است و اهمیت هم دارد، اما نباید این آمارها ما را دلخوش کند، بلکه هدف ما باید این باشد که دانشگاه ما چه میزان تاثیر در حل مشکلات مردم داشته و این‌گونه کار خود را بسنجیم.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، به‌نقل از دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان، حجت‌الاسلام مصطفی محامی امروز، پنجشنبه 8 آبان در جمع اعضای هیئت علمی و دانشگاهیان ایرانشهر، گفت: اهمیت علم امروزه بر کسی پوشیده نیست، بنابراین اگر آیه‌ای تلاوت شود، یا حدیثی روایت شود که بر اهمیت علم تأکید دارد، شاید ارزش آن کمتر درک شود، اما باید دقت کرد این آیات و روایات زمانی آمده که جامعه ارزش چندانی برای علم قائل نبود.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: خداوند خود را «علیم» و پیامبرش را نیز «عالم» معرفی می‌کند، زیرا چیزی را به انسان‌ها آموخته که خودشان به تنهایی نمی‌توانستند به دست آورند.

وی اظهار کرد: در تعابیر اسلامی بر کسب علم تاکید شده و پیامبر اکرم(ص)، علم را با اخلاق، صبر و مقاومت عجین کرد و توانست با کمک اهل بیت(ع) تمدن اسلامی را پایه‌گذاری کند.

محامی با اشاره به تاکیدات اسلام بر علم نافع، بیان کرد: در جامعه اسلامی باید برای آموزش دادن علم نافع و سودمند همراه با اخلاق، معرفت و ارتقاء بینش، فکر و عقلانیت تلاش شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه و مراکز آموزش عالی به برکت انقلاب اسلامی رشد بسیار خوبی داشته‌ و فضای کنونی دانشگاه‌ها با گذشته قابل مقایسه نیست، افزود: دانشگاه‌ها با توجه به ظرفیت بالایی که دارند، می‌توانند نقش ویژه‌ای در رشد علمی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه ایفا کنند که رشد اقتصادی و فرهنگی نیز باعث حفظ امنیت می‌شود.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: معیار ارزش دانشگاه‌ها به تعداد دانشجو، اساتید و تعداد مقالات نیست، همه این‌ها خوب است و اهمیت هم دارد، اما نباید این آمارها ما را دلخوش کند، بلکه هدف ما باید این باشد که دانشگاه ما چه میزان تاثیر در حل مشکلات مردم داشته و این‌گونه کار خود را بسنجیم.

وی گفت: چند نکته را باید دنبال کنیم، تلاش برای توسعه علمی و معنوی چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی یکی از این نکات است و بحث کیفیت مهمتر از کمیت است. نکته دوم توسعه متناسب با نیاز منطقه، با بهره‌گیری از ویژگی‌های استان است که باید دنبال شود و باید رشته‌هایی که در دانشگاه می‌خواهد توسعه پیدا کند، متناسب با نیاز منطقه باشد که خیلی مهم است.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: نکته بعد تلاش برای رشد ایمان، تعهد، عقلانیت و بینش دانشجویان است که اگر دانشجویان فاقد این موارد باشند، برای جامعه سودمند نخواهد بود و گاهی عامل ضرر هم هستند.

محامی اظهار کرد: انتظارات رهبر معظم انقلاب بارها در بیانات ایشان بیان می‌شود، اما به طور خاص در سیستان و بلوچستان انتظارشان تربیت فرهنگی و رشد عقلانیت است که برای این کار باید دست در دست هم گذاشته و همکاری کنیم تا یک وفاق و همدلی ایجاد شود و بتوانیم به اهدافمان برسیم.

انتهای پیام
captcha