«ضیافت همدلی»؛ طرح رمضانه بهزیستی زنجان برای کمک‌های مردمی
کد خبر: 3965723
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶

«ضیافت همدلی»؛ طرح رمضانه بهزیستی زنجان برای کمک‌های مردمی

مدیرکل بهزیستی استان زنجان از اجرای طرح «ضیافت همدلی» برای جلب کمک‌های مردمی در رمضان امسال خبر داد و گفت: ماه رمضان سال گذشته خیران 15 میلیارد تومان به بهزیستی کمک کردند.

«ضیافت همدلی»؛ طرح رمضانه بهزیستی زنجان برای کمک‌های مردمیبه گزارش ایکنا از زنجان، محمد محمدی، مدیرکل بهزیستی استان زنجان، امروز، 30 فروردین‌ماه در نشست خبری، اظهار کرد: سازمان بهزیستی مولود انقلاب است و تلاش خود را برای کمک به امور اجتماعی با رویکرد علمی، تخصصی و حمایتی به‌کار گرفته است و در این راستا سه راهبرد پیشگیری، توانبخشی و توانمندسازی را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد معلولیت‌ها ناشی از اختلالات ژنتیکی است، بیان کرد: در همین راستا برای پیشگیری از تولد معلولان، مشاوره ژنتیک برای زوجین در شرف ازدواج انجام می‌شود. همچنین در حوزه پیشگیری اقداماتی از قبیل غربالگری شنوایی و بینایی، پیشگیری از اعتیاد، طلاق و آسیب‌های اجتماعی در برنامه‌های این سازمان است.

این مسئول با اشاره به اینکه از طریق ارتباط با مراکز خصوصی آموزش‌های لازم به خانواده‌ها، زوجین و سایر اقشار ارائه می‌شود، یادآور شد: در بخش پیشگیری مرکز مشاوره و سامانه 1480 به ارائه خدمات در خصوص مسائل عادی روانشناختی خانواده می‌پردازند و شماره 123 نیز گزارش اختلالاتی همچون همسرآزاری، کودک‌آزاری و سایر پدیده‌های اجتماعی را بررسی و رفع می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان توانمندسازی را رویکرد مهم این سازمان خواند و گفت: معلولان 10 درصد جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و برای اینکه یک معلول توانمند شود، روی پای خود بایستد و در جامعه مولد باشد باید اقداماتی از جمله توان‌بخشی حرفه‌ای، حمایت‌های حوزه مسکن و اشتغال و مناسب‌سازی مکان‌های عمومی و محیط زندگی انجام شود و نباید اجازه دهیم افراد مستعد به‌دلیل مناسب نبودن شرایط اجتماعی خانه‌نشین شوند.

وی تعداد معلولان زیر پوشش بهزیستی زنجان را 21 هزار نفر برشمرد و افزود: یکی از اقدامات بهزیستی در سال گذشته ایجاد مراکز مثبت زندگی برای ارائه خدمات به محل زندگی مددجویان بوده است به‌طوری که در هر محله با دارا بودن 450 پرونده معلولان زیر پوشش بهزیستی یک مرکز ایجاد شده است و معتقدیم موضوع مناسب‌سازی محیطی باید هم از بعد فرهنگی و هم فیزیکی اتفاق بیفتد.

محمدی با اشاره به اینکه بیش از پنج هزار زن سرپرست خانوار زیر پوشش بهزیستی بوده و دو هزار و 400 نفر از آن‌ها مستمری‌بگیر هستند، اظهار کرد: نزدیک به 400 مؤسسه و مرکز به شکل مستقیم و غیرمستقیم با ما همکاری می‌کنند. در ماه رمضان سال گذشته 15 میلیارد تومان سهم مشارکت خیران با بهزیستی بوده و 970 میلیون تومان برای توزیع غذای گرم و بسته‌های معیشتی هزینه شد و امیدواریم امسال نیز مردم با کمک‌های خود در قالب پویش ضیافت همدلی به اطعام مددجویان کمک کنند.

وی با بیان اینکه 111 هزار نفر سالمند بالای 60 داریم و طبق اعلام مرجع رسمی 85 درصد فوتی‌های ناشی از کرونا افراد بالای 60 سال هستند، تصریح کرد: با تشکیل یک کمیته متشکل از دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با سالمندان، اقداماتی همچون مراقبت و قرنطینه معکوس، ارائه آموزش و بسته‌های حمایتی انجام شده است. همچنین سالمندان در مراکز نگهداری دو دوز واکسن کرونا و همه افراد زیر پوشش واکسن آنفلوانزا را دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: با توجه به اینکه افراد زیرپوشش بهزیستی افراد دارای بیماری‌های مزمن و افراد در معرض خطر هستند، در درجه اول توصیه به قرنطینه معکوس و در خانه ماندن داریم. پذیرش جدید، ملاقات و مرخصی در مراکز نگهداری افراد زیر پوشش و کمپ‌ها ممنوع بوده و پذیرش جدید با دستور مقام قضایی، انجام تست کرونا و قرنطینه 14 روزه انجام می‌شود و خوشبختانه تاکنون مشکلی از بابت کرونا به‌وجود نیامده است.

انتهای پیام
captcha