اثرات فردی و اجتماعی روزه‌داری
کد خبر: 3965842
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
شرحی بر دعای روز هفتم ماه رمضان /

اثرات فردی و اجتماعی روزه‌داری

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر استان یزد با اشاره به مفاهیم دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان، به آثار و فواید فردی و اجتماعی روزه‌داری می‌پردازد.

قثحجت‌الاسلام مجتبی شعشعی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر استان یزد، در گفت‌وگو با ایکنا از یزد، با اشاره به مفاهیم دعای روز هفتم اظهار کرد: در دعای روز هفتم ماه مبارک رمضان می‌خوانیم «اللَّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلَی صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ؛ خدایا در ماه رمضان برای روزه و شب زنده‌داری کمکم کن»، اگر اراده خدا تعلق نگیرد انسان کاری نمی‌تواند انجام دهد، لذا باید از ذات اقدس الهی کمک بخواهیم پس در گرمای طاقت فرسای تابستان انسان تشنگی و گرسنگی را برای رسیدن به لقای دوست تحمل می‌کند.

وی ادامه داد: انسانی که از خدا کمک می‌گیرد گرسنگی و خستگی عبادت را نمی‌فهمد، دعای ابوحمزه، افتتاح و سحر را با حال و توجه می‌خواند چون خداوند را در محضر خداود متعال احساس می‌کند.

شعشعی با اشاره به فواید و آثار روزه گفت: آثار فراوانی برای این عمل عبادی نقل شده از جمله سلامتی و تندرستی بدن، پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «صوموا تصحّوا؛ روزه بگیرید تا سالم بمانید» ما برای اطاعت امر خدا و رضایت او این عمل را انجام می‌دهیم و وقتی قربةالی الله روزه گرفتیم، این آثار و برکات در برخواهد داشت که با رعایت شرایط، بدن هم سالم می‌شود .

وی دومین فایده روزه را سپر در برابر آتش جهنم برشمرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «الصّوم جَُنَّة مِنَ النّار، یعنی روزه سپری در برابر آتش جهنم و عذاب الهی  است» و سومین فایده و اثر این عمل عبادی مایه اجابت دعا می‌شود همانگونه که پیامبر فرموند: «لا ترد دعوه الصائم؛ دعای روزه‌دار رد نمی‌شود».

شعشعی آمرزش گناهان را پنجمین اثر و فایده روزه دانست و گفت: رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «هرکس ماه رمضان را برای خدا روزه بدارد، تمام گناهانش آمرزیده می‌شود» و دعای فرشتگان به عنوان پنجمین فایده روزه نقل شده به نحوی که رسول گرامی اسلام(ص) در این‌باره می‌فرمایند: «خداوند فرشتگان خود را موظف کرده است که برای روزه‌داران دعا کنند».

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر استان یزد با اشاره به آثار اجتماعی روزه بیان کرد: دو اثر اجتماعی برای روزه نقل شده از جمله اینکه انسان‌ها هوای یکدیگر را در این ماه بیشتر خواهند داشت، در روایتی از معصومان داریم خدا روزه را واجب کرد تا ثروتمندن و فقرا را همسان سازد و روزه باعث می‌شود ثروتمندان طعم تشنگی و گرسنگی را چشیده و به یاد فقرا  و مستمندان بیفتند تا بدین وسیله عاطفه آتها تحریک شده و بخشی از درآمد خود را به افراد فقیر و بی بضاعت اختصاص دهند.

وی با اشاره به رزمایش کمک مؤمنانه گفت: دو سالی است که این رزمایش به دستور رهبر انقلاب در ماه رمضان رقم می‌خورد، این در حالی است که با شیوع کرونا سفره‌های افطار از مساجد جمع شده اما بسته‌های معیشتی تهیه و در خانه فقرا توزیع می‌شود. 

شعشعی با اشاره به دومین اثر اجتماعی روزه‌داری گفت: روزه‌داری باعث خودداری شخص از جرائم و صفات زشت اخلاقی و اجتماعی می‌شود، انسانی که روزه می‌گیرد از دروغ، مجادله، درگیری، غیبت، تهمت، مردم‌آزاری و سخن‌چینی دور می‌شود و هر یک از این گناهان که کنترل شود، باعث جلوگیری از آسیب‌های فراوان اجتماعی شده و باعث آرامش آن می‌شود.

وی با اشاره به فراز دوم گفت: در بخش دیگری می‌خوانیم «وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ؛ خدایا در ماه رمضان من را از لغزش گناه حفظ و دور کن» از خداوند درخواست می‌کنیم به ما توفیق داده تا در ماه رمضان گناه نکنیم و اعضاء و جوارح هم روزه داشته باشند در این صورت روزه ما خاص‌الخاص است به نحوی که در این روزه، قلبمان در ماه رمضان به غیر خدا متوجه نمی‌شود.

شعشعی با اشاره به اینکه در فراز دیگری از این دعا می‌خوانیم «وَ ارْزُقْنِی فِیهِ ذِکْرَکَ بِدَوَامِهِ، خدایا در این ماه رمضان روزی کن همیشه به یاد تو باشم»، گفت: ذکر شامل ذکر زبانی هم می‌شود؛ البته اگر دل به یاد خدا باشد زبان هم ذکر می‌گوید؛ اما اگر زبان ذکر خدا بگوید و دل غافل از او باشد، این چنین ذکری مصیبت و بدبختی است و در پایان دعای هفتم ماه مبارک آمده «بِتَوْفِیقِکَ یَا هَادِیَ الْمُضِلِّین، خدایا در ماه رمضان این توفیق را عنایت فرما تا همیشه به یاد تو باشم و ای راهنمای گمراهان».

انتهای پیام
captcha