ترددهای بین استانی، موجب انتشار ویروس‌های جهش‌یافته می‌شود
کد خبر: 3973981
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸

ترددهای بین استانی، موجب انتشار ویروس‌های جهش‌یافته می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه نباید از جهش‌های ویروس کرونا مانند جهش آفریقایی و هندی در استان غفلت کنیم، گفت: مواردی از ابتلا به کرونای هندی و آفریقایی در برخی استان‌های کشور گزارش شده است، ترددهای بین استانی می‌تواند موجب انتشار ویروس‌های جهش‌یافته در سایر استان‌ها شود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، پنجم خردادماه در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا در استان تاکنون ۴۴ هزار و ۳۶۰ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، اظهار کرد: همچنین تاکنون ۱۰۷۷ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس در استان جان خود را از دست داده‌اند، بیش‌ترین گرفتاری این ویروس در بین میانسالان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: حدود ۷۰ درصد فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان را افراد با سن بالای ۶۰ سال  تشکیل می‌دهند و همچنین ۶۰ درصد مرگ و میر ناشی از این ویروس در افراد بالای ۸۰ سال رخ می‌دهد، عموما این افراد توسط ناقلان جوان به این بیماری مبتلا می‌شوند.

وی با بیان اینکه در پیک چهارم کرونا شاهد بستری حدود ۷۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های چهارمحال و بختیاری بودیم، گفت: روند کاهشی ابتلا به بیماری کرونا در استان آغاز شده است، اما باتوجه به تعداد موارد سرپایی و بستری بیماران مبتلا به کرونا نسبت به پیک قبلی هم‌چنان در قله ابتلا به کرونا قرار داریم، وضعیت کاملا شکننده است و نگرانی بسیاری بابت تعطیلات نیمه خرداد و شکل‌گیری تجمعات در انتخابات وجود دارد.

شیرانی تاکید کرد: در حال حاضر ناقلان بدون علامت و افراد منفی کاذب در تست کرونا می‌توانند این ویروس را به سایرین انتقال دهند، متاسفانه برخی از افراد مبتلا به کرونا بحث قرنطینه را جدی نمی‌گیرند و برخی از شرکت‌های خصوصی و کارگاه‌های تولیدی افراد شاغل در مجموعه خود را که به کرونا مبتلا شده‌اند، ملزم به حضور در محل کار می‌کنند، این مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه نباید از جهش‌های ویروس کرونا مانند جهش آفریقایی و هندی در استان غفلت کنیم، گفت: مواردی از ابتلا به کرونای هندی و آفریقایی در برخی استان‌های کشور گزارش شده و تعداد استان‌های گرفتار به این نوع ویروس در حال افزایش است، ترددهای بین استانی می‌تواند موجب انتشار ویروس‌های جهش‌یافته در سایر استان‌ها شود.

وی یادآور شد: روند بیماری کرونا در کشور بسیار طولانی شده و عادی‌انگاری مردم در خصوص بیماری کرونا نگران‌کننده است، دیگر امکان اعمال محدودیت‌های شدید باتوجه به وضعیت اقتصادی مردم وجود ندارد، مردم باید نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

شیرانی ادامه داد: باید نقاط آلوده به ویروس کرونا به سرعت شناسایی شود، همچنین ادارات و ارگان‌ها باید با استفاده از سامانه ماسک از ورود افراد مبتلا به کرونا در دستگاه‌های اجرایی و ارائه خدمات به آن‌ها جلوگیری کنند، افراد مبتلا به کرونا باید تا زمان بهبودی کامل ایزوله شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پایان با اشاره به اینکه مراسمات سوگواری و شادی یکی از عوامل اصلی در بحث شیوع بیماری کرونا به‌شمار می‌رود، عنوان کرد: باید از برگزاری هرگونه تجمع در استان جلوگیری و با عاملان برگزاری این تجمعات به شدت برخورد شود.

در ادامه این جلسه سید راشد جزایری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال در استان انجام شد، اظهار کرد: در رده سنی ۷۰ تا ۷۵ سال حدود ۱۸ هزار نفر وجود دارد که واکسیناسیون این افراد در حال انجام است.

وی ادامه داد: به شرط تامین واکسن پنج گروه سنی دیگر نیز در چهارمحال و بختیاری واکسینه می‌شوند، افراد معلول مقیم مراکز تحت پوشش بهزیستی به‌طور ۱۰۰ درصد واکسینه شده‌اند و واکیسناسیون افراد مبتلا به سرطان نیز رو به اتمام است.

جزایری خاطرنشان کرد: واکیسناسیون دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی که به‌علت شرایط تحصیلی ملزم به حضور در مراکز درمانی هستند، نیز در دستور کار قرار داشت و واکیسناسیون آن‌ها در حال اتمام است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: افرادی مبتلا به ویروس کرونا که قرنطینه را نقض کنند، مشمول جریمه ۲۰۰ هزار تومانی خواهند شد، نیروی انتظامی با این افراد برخورد می‌کند.

وی یادآور شد: طبق آخرین مصوبه ستاد کرونا در شرایط قرمز برگزاری نماز جماعت، نماز جمعه و برنامه‌های هیات‌های مذهبی با سقف ۷۰ نفر و در نظر گرفتن فضای چهارمتر مربعی به ازای هر نفر در فضای باز بالامانع است، در وضعیت نارنجی نیز مراسمات ذکر شده با سقف ۱۰۰ نفر و رعایت دستورالعمل‌های اعلام شده قابل برگزاری خواهد بود.

جزایری در پایان بیان کرد: از این پس گروه شغلی دو در وضعیت قرمز کرونایی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند و مشمول محدودیت‌های کرونایی نمی‌شوند.

 

انتهای پیام
captcha