واکسن نو ترکیب «نورا» رونمایی شد
کد خبر: 3980271
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷

واکسن نو ترکیب «نورا» رونمایی شد

واکسن «نورا» محصول دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) صبح امروز ششم تیرماه با حضور فرمانده کل سپاه و وزیر بهداشت درمان و علوم پزشکی رونمایی شد.

واکسن نو ترکیب «نورا» رونمایی شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم رونمایی از واکسن کرونای ایرانی پروتئینی نوترکیب دانشگاه علوم‌ پزشکی بقیه الله(عج) با نام «نورا» و فاز اول کارازمایی بالینی آن امروز ششم تیرماه، برگزار شد.‌

این مراسم با حضور حسین سلامی، فرمانده کل سپاه، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو و جمعی از مسئولان در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) برگزار شد.

حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: امروز شاهد رونمایی از یک محصول تمام بومی و ملی که به دست توانمند پژوهشگران و محققان کشورمان در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله و دانشگاه امام حسین(ع) ساخته‌ شده است هستیم.

وی ادامه داد: دانشگاه بقیه‌الله(عج) یکی از بزرگ‌ترین مراکز خدمت‌رسان در دوران کروناست و یکی از مهم‌ترین تحقیقاتی که همزمان با خدمت‌رسانی به هموطنان در این دانشگاه به انجام رسیده، پروژه واکسن «نورا» است که امروز به ثمر نشست و وارد فاز کارآزمایی بالینی شد.

ابوالقاسمی تصریح کرد: این واکسن در شرایط علمی و به‌شدت سختگیرانه حاصل شده و فرمانده‌کل سپاه نیز تأکید زیادی برای اجرای دقیق و اصولی فرایندها داشت.

وی با بیان اینکه اطلاعات علمی خود در زمینه تولید واکسن را در اختیار همگان قرار خواهیم داد، گفت: در طول مراحل تولید واکسن تمامی مستندات در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و تمامی تست‌های آزمایشگاهی انجام شد و این محصول نوترکیب که عوارض ندارد به دست آمد و پس‌ از طی فازهای بالینی در فاز عمومی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت.

در ادامه مراسم نیز سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی سخنانی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه کرونا با آن مواجه بودیم، گفت: دشمن نمی‌‌دانست که ما دفاع مقدسی داشتیم که پس از هشت سال میلیمتری از خاک این سرزمین را سر میز مذاکره تسلیم نکردیم. آنها نمی‌دانستند که ما روحانیتی داریم که وقتی می‌گوییم نماز جمعه تعطیل؛ چانه نمی‌زنند، شیعه عاشق اهل بیتی داریم که وقتی می‌گوییم قرار است حرم را به این مصلحت ببندیم استقبال می‌کنند. پیرمرد و پیرزنی داریم که تا دیروز نوه‌هایشان را در آغوش می کشیدند اما امروز به خاطر کرونا آن را بر خود حرام می‌کنند و از همه مهمتر ما عشق به استقلال این مملکت آنچنان بی تابمان کرده که برای آینده این سرزمین همانطور که سردار فرمودند نه فقط آرزوهای بلند بلکه همت‌های بلند داریم.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در زمینه کنترل بیماری کرونا در کشور، گفت: با کمال افتخار باید بگویم امروز داشته‌هایمان با تساعد بیشتر از داشته‌های ما از روزهای اول کروناست و امروز نیاز به تخت اضافه برای بستری بیماران نداریم. امروز برای نفس کشیدن بیماران کرونا کمبود اکسیژن نداریم در حالی که روزهای اول گرفتار بودیم.

نمکی از نصب 470 دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های کشور خبر داد و اعلام کرد: بقیه دستگا‌‌ه‌ها نیز به زودی نصب می‌شود. 160 دستگاه سی‌تی اسکن نیز به دورترین نقاط کشور فرستاد‌ه‌ایم.

فعالیت بیش از 400 آزمایشگاه مولکولی

وی تصریح کرد: امروز به جای نداشته‌های روز اول، بیش از 400 آزمایشگاه مولکولی حتی در نقاط دور کشور داریم و با لطف خدا صاحب دانش نوین مدیریت کرونا هستیم. در پیک چهارم هم با ویروس انگلیسی مواجه شدیم که بیش از پیک سوم سرایت و احتمال مرگ داشت. یک سوم مرگ‌های پیک سوم را داشتیم و امروز واکسن کووید 19 با چندین پلتفرم موفق در اختیار داریم. واکسن برکت و پاستور به سرانجام رسیده است و سایر واکسن‌‌ها نیز فاز کارآزمایی بالینی خود را به خوبی طی می‌کنند. در ماه‌های آینده نه تنها کمبود واکسن نخواهیم داشت بلکه ریل‌گذاری کردیم که به اقصی نقاط جهان واکسن صادر کنیم و هدیه کنیم.

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در آیین رونمایی از واکسن نورا با بیان اینکه پیمودن قله‌ها، گذر از صخره‌های سخت و قدم گذاشتن بر فراز ارتفاعات رفیع و بلند کار مشکلی است، گفت: هیچ کشور و ملتی بدون طی کردن مسیرهای سخت به قله‌های پیشرفت و اعتبار و منزلت دست نخواهد یافت.

وی با بیان اینکه تا ملتی آرزوهای بزرگ را در آغوش نگیرند بزرگ نمی‌شود، اظهار کرد: وسعت هر ملت و کرانه‌های شخصیت هر جامعه به وسعت آرزوها و بلندای همت اوست. هر ملتی که نتواند رویداد بسازد بزرگ نمی‌شود.

سرلشکر سلامی با تأکید بر اینکه ما در عرصه نبرد برای استقلال و در یک جنگ بزرگ جهانی که محور اصلی آن خود اتکایی و اعتبار ما است قرار داریم، گفت: جهان قدرتمند تصمیم گرفته است مانع از استقلال ملی ما شود و ما هم تصمیم گرفتیم به هر قیمتی معنای زیبا و مقدس را همانند جامه ای زرین و درخشان بر قامت کشور و ملت مان بپوشانیم.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه هنوز فرازهای بزرگی باقی مانده است تا طی کنیم، تصریح کرد: مدعیانی که از دموکراسی، پیشرفت، رفاه، امنیت و آزادی سخن می‌گویند علاقه دارند کودکان بیمار ما در آغوش مادران غم‌انگیز شان جانشان را از دست بدهند، علاقه دارند مردمان بیمار کشورمان بدون دارو و غذا باقی بمانند و نقشه ذهنی آنها برای ملت ما فقر ،عقب‌ماندگی، گرسنگی، بیماری و از هم گسیختگی است. ملتی که در اوج محاصره علمی، فنی، اقتصادی و مالی توانسته است آفرینش‌گر چنین افتخارات بزرگی باشد یقیناً یک ملت شگفتی ساز و استثنایی است.

سرلشکر سلامی در ادامه تصریح کرد: در روزهای اول شیوع کرونا حتی ماسک پیدا نمی‌شد و زمانی که این بیماری جهانی‌تر شد کشورهای قدرتمند از دیگر کشورهای پیشرفته در فرودگاه‌ها ماسک‌ها را می‌دزدیدند متصور آنها این بود که ایران در مقابل این پدیده کرنش می‌کند و دیگر بلند نمی‌شود اما به فضل الهی اسلام درخشید، ولایت درخشید، منطق قرآن به صحنه آمد و ملت بسیج شدند و همه یکدل و یک آهنگ به هم متصل شدیم تا این دستاوردهای بزرگ رقم خورد.

وی با بیان اینکه در این عرصه پزشکان عزیز، پرستاران مهربان و فداکار ما واقعاً حماسه آفریدند گفت: بازی بزرگ ما در این یک سال و نیمه گذشته بود و با افتخار دست همه پزشکان عزیز و پرستاران شریف و نجیب و همه اعضای کادر درمان کشورمان را که در این عرصه شور و امید آفریدند و ما را در نظام بین‌الملل به عنوان یک کشور موفق و ممتاز نشان دادند می‌بوسم.

فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه تصمیم گرفته‌ایم در جهان جز برترین‌ها باشیم گفت: این افق روشن تمامی حوزه‌ها از علمی تا فنی و ... را شامل می‌شود و امروز در بسیاری از آنها جزو کشورهای پیشگام و پیشتاز هستیم. امروز در حوزه هوا فضا ماهواره پرتاب می‌کنیم در فناوری‌های نانو پیشگام هستیم. پرنده‌های پهن پیکر بدون سرنشینی داریم که ۷ هزار کیلومتر حرکت می‌کنند پرواز می‌کنند و برمی‌گردند و در همان نقطه یا هر نقطه دلخواه دیگری می‌نشیند و نه فقط در عرصه فناوری‌های نظامی بلکه در بسیاری از حوزه‌ها پیشگام هستیم.

به تعداد کشورهایی که واکسن تولید کرده‌اند واکسن داریم

سرلشکر سلامی با بیان اینکه فناوری‌ها مشترکند و نظامی و غیرنظامی ندارند، گفت: امروز در تولید واکسن برای این بیماری مرموز که جزء پیچیده‌ترین دانش‌ها و فناوری‌های بشری است، در کشورمان چندین واکسن با روش‌ها و تکنیک‌های متنوع تولید می‌شود و شاید به اندازه تعداد کشورهایی که واکسن تولید کرده‌اند، واکسن داریم.

سرلشکر سلامی با تأکید بر اینکه در روزهای اخیر همگان مشاهده کردند که رهبر عزیز ما چگونه با آرامش و طمأنینه و افتخار واکسن ایرانی برکت را تزریق کردند چقدر دیدن این صحنه‌ها دل‌انگیز است، اظهار کرد: به فضل الهی با حرکت‌های بزرگ علمی و فرهنگی دیوارهای محاصره را می‌شکنیم و با قلب‌های‌مان، با کلاممان، با پیشرفت‌های‌مان در سراسر جهان نفوذ کرده و این واکسن‌ها را در اختیار مردمان فقیر کشورهای دیگر قرار می‌دهیم و تجربه‌مان را به دیگران منتقل می‌کنیم ما همه مردم جهان را خوب می‌دانیم و همه خدمت می‌کنیم و ملت عزیز ما اطمینان داشته باشند که آنها بیرق‌های امید را بیش از پیش بر افراشته خواهند دید.

در ادامه این مراسم اولاد، مدیر تیم تحقیق واکسن نورا نیز ضمن تشریح روند تولید این واکسن، خطاب به مردم گفت: بالاترین هدف تیم مجری برای انجام این پروژه خدمت به ملت عزیز برای رفع بحران کروناست که به صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه انجام شد. تمام قصد و هدف ما این بود که از تمام دستاوردهای روز دنیا برای انجام کار استفاده کنیم به همین دلیل روزانه مطالعات دنیا رصد می‌شد. از ابتدای کار همزمان آلترناتیوهای مختلفی انتخاب و به صورت همزمان انجام می‌دادیم که این کار مورد تأکید فرماندهی کل قرار گرفت و هیچ موقع توقف نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه به دستور فرماندهی کل، پروژه بی‌هیاهو انجام شد و بدون حواشی کار کردیم، خطاب به مردم گفت: بزرگ‌ترین دستاورد حاصل در این پروژه رسیدن به دانش فنی برای تولید هر واکسن برای هر عاملی است که تاکنون سابقه نداشته است. به مردم نوید می‌دهم علاوه بر این واکسن که امروز کارآزمایی آن شروع می‌شود، واکسن دومی هم در دستور کار داریم که از نوع پروتئینی است.

به گزارش ایکنا؛ سرتیپ‌دوم پاسدار سیدحسین صمدی‌نیا، رئیس بیمارستان بقیةالله(عج) نیز اولین دریافت‌کننده واکسن کرونای نورا بود.

انتهای پیام
captcha