وجوب رعایت اسلوب ترتیل برای عدم کسر امتیاز + فیلم
کد خبر: 3984491
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
تبیین شیوه‌نامه صوت و لحن مسابقات قرآن ۱۴۰۰ /13

وجوب رعایت اسلوب ترتیل برای عدم کسر امتیاز + فیلم

در راستای تشریح آیین‌نامه مسابقات قرآن کریم به تشریح آیتم مهم رعایت نظم‌آهنگ استعاذه و بسمله و رعایت توازن مدود عارضی و عدم استفاده از فواصل دور و غیر متعارف مطالبی ارائه می‌شود.

به گزارش ایکنا، فرایند اجرا و ثبت‌نام متقاضیان چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۱۳ اردیبهشت‌ ۱۴۰۰ آغاز شد و در نهایت ۳۱ هزار و ۹۱۴ نفررشته برای حضور در این دوره اعلام آمادگی کردند. نکته مهم در این دوره تغییرات شیوه‌نامه بود، به طوری که مجدد بازنویسی و تناقض برخی از بندها برطرف و بخش‌های فنی و اجرایی تفکیک شد.

برای شفاف‌سازی بیشتر و تبیین بندهای بخش صوت و لحن برای شرکت‌کنندگان این مسابقات و حتی دیگر رقابت‌های قرآنی کشور، که از سوی نهادها و ارگان‌های مختلف براساس این شیوه‌نامه برپا می‌شود، به سراغ محسن یاراحمدی، دارای مدرک درجه یک تنغیم از شورای عالی قرآن و داور مسابقات، رفتیم.

طی ۹ جلسه گذشته درباره موارد کسب امتیاز آیین‌نامه لحن ویژه آقایان بالای ۱۵ سال، مطالبی ارائه شد و در ادامه آیتم‌هایی که موجب کسر امتیاز شد، ارائه شد و از این جلسه به بعد بیان آیین‌نامه قرائت تحقیق بانوان و پسران زیر 18 سال و ترتیل، پرداخته خواهد شد.

در ذیل، متن و فیلم سیزدهمین قسمت این مجموعه آموزشی آمده است.

«در قسمت‌های قبل، به تشریح بخش لحن قرائت ترتیل که هم شامل حفاظ و هم مرتلان است، پرداختیم و در ادامه درباره بحث رعایت اسلوب ترتیل به دو آیتم آن، یکی رعایت نظم‌آهنگ مناسب ترتیل و دیگری پرهیز از مکث غیر متعارف بین وقوف اشاره‌ شد. 

3- سومین آیتم که وجه تمایز قرائت ترتیل از تحقیق است و از اسالیب ترتیل به حساب می‌آید، عدم استفاده از الگوی لحنی تحقیقی است که هم می‌تواند شامل قفلات و هم تحریرهای تحقیقی باشد، یعنی یک مرتل، نباید عین لحن تحقیق را در ترتیل بیاورد و آن را تند کند، البته امروزه بهتر شده است، اما در گذشته مرتلین لحن‌های تحقیق را تند می‌کردند. بنابر این هنگامی که این الگوهای لحنی تحقیق را مرتل و حافظ استفاده کنند به شکلی که از اسلوب ترتیل فاصله بگیرد، حائز کسر نمره خواهد بود.

4- رعایت نظم‌آهنگ استعاذه و بسمله در تلاوت قرآن؛ ترتیل دارای نظم‌آهنگ یا همان ریتم عرفی است که باید در استعاذه و بسمله نیز اتفاق بیفتد، چون آنها نیز جز تلاوت هستند و باید تابع آن نظم‌آهنگ باشند.

5- رعایت توازن مدود عارضی؛ شاید بگویید این بحث تجویدی است. نه، این ارتباط مستقیم با نظم‌آهنگ دارد و باید توازن داشته باشند.

6- عدم استفاده از فواصل دور و غیرمتعارف در ارائه الحان؛ به مانند پرش ناگهانی اُکتاوی است که موجب کسر نمره می‌شود.

باز هم تأکید می‌کنم اینها مواردی است که مرتل و حافظان در قرائت ترتیل باید رعایت کنند تا شاهد کسر امتیاز و نمره نباشند.»

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha