سیر نزولی آمار شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن نگران‌کننده است
کد خبر: 3997357
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۳

سیر نزولی آمار شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن نگران‌کننده است

شرکت‌کننده حفظ کل در چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی از سیر نزولی آمار شرکت‌کنندگان در این رقابت‌ ابراز نگرانی کرد و گفت: شور و هیجان مسابقات به همین دلیل کاهش یافته بود و متأسفانه در رشته حفظ 5 جزء آقایان حتی یک نماینده در این مرحله نداشتیم.

سیر نزولی آمار شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن نگران‌کننده است

مرتضی سعیدی، شرکت‌کننده مرحله استانی رشته حفظ کل قرآن چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی بیان کرد: در برخی موارد شاهد ارتقای سطح متسابقان هستیم، اما از لحاظ کمی نسبت به سه سال قبل اُفت داشته است و نسبت به 10 سال قبل قابل قیاس نیست. چراکه مسابقات با چهار تیم داوری خانم و آقا و در مدت زمان 2 روز برگزار می‌شد.

وی از سیر نزولی آمار متسابقان در مسابقات قرآن اوقاف ابراز نگرانی کرد و تصریح کرد: شور و هیجان مسابقات به همین دلیل کاهش دارد و برای رفع این مشکل باید فکر اساسی کرد. متأسفانه در رشته حفظ 5 جزء آقایان که خود یکی از رشته‌های مسابقات است، حتی یک نماینده نداشته‌ایم، در حالیکه در جام حافظان آقایان بیش از 100 نفر در رشته‌های مختلف ثبت‌نام کرده و در حال رقابت هستند.


بیشتر بخوانید: 


سعیدی با تأکید به این نکته که عدم انگیزه کافی موجب بی‌رغبتی حافظان و قاریان برای شرکت در مسابقات است، بیان کرد: دلایل بی‌انگیزه بودن جوانان جهت شرکت در مسابقات باید واکاوی شود و عوامل برطرف شود، تا افرادی که حافظ یا قاری نیستند نیز به فراگیری و شرکت در مسابقات ترغیب شوند چراکه میل مردم به آموزش این مصحف شریف نیز کمتر از قبل شده است. سال‌های قبل ترم تابستان مهدقرآن قریب هزار قرآن‌آموز پسر ثبت‌نام کننده داشت در حالیکه این آمار امروز به صد نفر هم نمی‌رسد.

وی با اشاره به درخشش حافظان استان در سال‌های اخیر در مسابقات قرآن اوقاف، ادامه داد: ابوذر کرمی، محمد شریفی و حمید احمدی از حافظانی هستند که در مسابقات کشوری و بین‌المللی شرکت داشته و حائز رتبه شدند. کسب مدرک درجه یک حفظ کل قرآن توسط مسعود اکبری افتخاری کم‌نظیر برای استان است، اما مسئولان با بی‌تفاوتی از کنار این افراد گذر کردند، بی‌تفاوتی مسئولان منتج به بی‌انگیزگی جوانان حافظ می‌شود. وقتی می‌بینند به دارنده مدرک درجه یک توجهی نمی‌شود با چه انگیزه‌ای تلاش کنند تا این مدرک را کسب کنند؟ باید قبول کنیم در کنار بُعد معنوی قرآن باید به بُعد تشویق‌های مادی برای حافظان نیز توجه کنیم.

سعیدی ضرورت توجه به نخبگان قرآنی همچون ابوذر کرمی ودیگر حافظان و قاریان خوش‌خوان استان را مورد تأکید قرار داد و افزود: امروز متأسفانه از افراد جوان و تأثیرگذار قرآنی در مدارس و دانشگاه‌ها استفاده مطلوب نمی‌شود و حتی کسب رتبه‌های قرآنی به آنان برای ارتقای شغلی کمکی نمی‌کند.

وی یکپارچه بودن داوری مسابقات را امتیازی مطلوب و نشان از خودکفایی استان در این بخش دانست و ادامه داد: برخی از متسابقان نسبت به تعدادی از داوران اعتراض داشتند. سال‌های گذشته تیم داوری 80 درصد غیربومی و 20 درصد بومی بود و امسال این روند به 95 درصد بومی و 5 درصد غیربومی تغییر پیدا کرد و این امر کمی نامتوازن است و بهتر بود توازن 60 به 40 بود.

دارنده رتبه اول کشوری حفظ 20 جزء قرآن اوقاف در سال 96 بیان کرد: باتوجه به اینکه به غیر از داوران مرحله استانی اوقاف داوران دیگری نیز در عرصه داوری حضور داشتند، بهتر است در مسابقات سال آینده از سایر داوران در کنار تعدادی از داوران فعلی استفاده شود و فقط به داورانی مشخص خود را محدود نکنیم.

انتهای پیام
captcha