اجرای موفق طرح تربیت حافظان در سایه پرهیز از اقدامات نمادین
کد خبر: 4002650
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۶

اجرای موفق طرح تربیت حافظان در سایه پرهیز از اقدامات نمادین

حافظ کل قرآن و مادر محمدحسین رضایی، حافظ 9 جزء قرآن مبتلا به سندروم داون اظهار کرد: توزیع کتاب‌هایی با محوریت جزء سی قرآن در مدارس اجرا شد، اما این اقدام بیشتر نمادین بود و پیگیری لازم برای تحقق هدف صورت نگرفت. برای موفقیت در طرح تربیت 10 میلیون حافظ و عمل به فرمان رهبری باید دست از اقدامات نمایشی و نمادین برداشت.

مرضیه کرمی، حافظ کل قرآن و مادر محمدحسین رضایی، حافظ 9 جزء قرآن مبتلا به سندروم داون، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، مسابقات قرآن اوقاف را یکی از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی دانست و اظهار کرد: سال‌های قبل در رشته‌های حفظ 10 و 20 جزء قرآن شرکت می‌کردم و در هر دو رشته حائز رتبه دوم استانی شدم، اما موفق نشدم در رشته حفظ کل شرکت کنم.

وی در مورد حال و هوای مسابقات قرآن، بیان کرد: باید قبول کنیم مسابقات رونق و هیجان سال‌های دهه 80 را ندارد. سال‌های گذشته شاهد فضای صمیمانه‌تری بودیم که در گذر زمان کمرنگ شده است. این رویدادهای قرآنی بهانه‌ای برای باهم بودن و آموختن است و نباید این فرصت طلایی را از دست داد.

کرمی ضرورت ایجاد موج قرآنی در جامعه را مورد تأکید قرار داد و گفت: مسابقات اوقاف بسیار تخصصی شده است و افرادی شرکت دارند که خود را در این سطح می‌بینند. برای افرادی که تازه حفظ را شروع می‌کنند تا بخواهند خود را حائز شرایط شرکت در این رویداد بدانند فاصله بسیار وجود دارد. یادم هست در سال‌های قبل رشته حفظ یک جزء و سه جزء نیز وجود داشت و حافظان در هر سطحی که بودند می‌توانستند خود را در این فضا محک بزنند که در سال‌های اخیر رشته‌های کمتر از 5 جزء حذف شدند.


بیشتر بخوانید:


این حافظ کل اضافه کرد: از برگزاری مسابقات در طول سال نباید غفلت کرد. چراکه حضور حافظان در این محافل آنان را آماده‌تر نگه می‌دارد. مسابقات حتماً نباید تعریف شده از سازمان یا ارگانی خاص و پیش‌بینی شده از تهران باشد. مسئولان استان نیز می‌توانند مسابقاتی استانی و حتی شهرستانی طراحی کنند تا علاوه بر ایجاد رغبت به ارتقای سطح حافظان جهت شرکت در مرحله استانی و کشوری کمک شود.

کرمی ادامه داد: بهتر است مسابقات شکوفه‌ها به اوقاف بازگردانده شود. چراکه سطح برگزاری اوقاف و آموزش و پرورش قابل قیاس نیست. حضور دانش‌آموزان در مسابقات قرآن اوقاف به این رویداد هیجان و نشاط بخشیده و از طرفی نوجوانان را برای حضوری قوی در سال‌های آینده آماده می‌کند.

وی ضرورت تدوین برنامه‌ای مدون برای اجرای طرح تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را مورد تأکید قرار داد و افزود: توزیع کتاب‌هایی با محوریت جزء 30 قرآن در مدارس اجرا شد، اما این اقدام بیشتر نمادین بود و پیگیری لازم برای اجرا نشد. برای موفقیت در این طرح و عمل به فرمان رهبری باید دست از اقدامات نمایشی و نمادین برداشت. بهتر بود از همان ساعات درس قرآن استفاده بهینه می‌شد. اگر دانش‌آموزان از کلاس اول هفته‌ای یک سوره حفظ کنند، قطعاً شاهد خروجی بهتری خواهیم بود. همچنین سال‌های قبل مربیان قرآن جذب آموزش و پرورش شدند، اما متأسفانه از این مربیان به عنوان معلم پرورشی استفاده شد، نه قرآن. 

اجرای طرح حفظ جزء سی‌اُم قرآن در مدارس نمادین بود

دانش‌آموزان از حضور در مسابقات قرآن اوقاف محروم هستند

محمدحسین رضایی، حافظ 9 جزء قرآن و مبتلا به سندروم داون، نیز در گفت‌و‌گو با ایکنا اظهار کرد: از استماع تلاوت شرکت کنندگان حاضر در مسابقات اوقاف لذت بردم، با اینکه آخرین تلاوت‌ها را گوش کردم، اما حس بسیار خوبی داشتم. چراکه دانش‌آموزان فقط در مسابقات مربوط به خود شرکت دارند و از دیدن رویدادهای مهمی همچون اوقاف محروم هستند.

وی ادامه داد: به دانش‌آموزان به ویژه دانش‌آموزان قرآنی پیشنهاد می‌دهم برای یک‌بار هم شده مسابقات اوقاف را از نزدیک مشاهده کنند. چراکه در سال‌های نه چندان دور باید خود را در این جایگاه ببینند. یکی از مهم‌ترین آرزوهایم این است که حافظ کل شوم و بتوانم در مسابقات اوقاف شرکت کنم.

انتهای پیام
captcha