جای خالی تیم قرآنی برای کشف استعدادها
کد خبر: 3998023
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
شرکت‌کننده مرحله استانی چهل‌و‌چهارمین مسابقات قرآن اوقاف مرکزی مطرح کرد:

جای خالی تیم قرآنی برای کشف استعدادها

حمیدرضا طبیبی، شرکت‌کننده مرحله استانی رشته تحقیق چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف مرکزی، اظهار کرد: برای شناسایی استعدادهای قرآنی نیاز به تیم تحصصی است تا نوجوان مستعد از آموزش قرآن در دورافتاده‌ترین نقاط استان محروم نماند. اگر کودکان و نوجوانان کشف شوند، سرمایه‌گذاری مطلوبی در این حوزه صورت می‌گیرد.

حمیدرضا طبیبی، شرکت‌کننده مرحله استانی رشته تحقیق چهل و چهارمین دوره مسابقات قرآن اوقاف، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، سطح برگزاری مسابقات امسال را بهتر از سال قبل ارزیابی کرد و گفت: شرایط حاکم براین فضا مناسب است، اما نباید به همین حد بسنده کرد. چراکه برای داشتن مسابقاتی قوی باید شرکت‌کنندگانی با سطح رقابتی نزدیک به هم داشت که این امر مستلزم برگزاری دوره‌های تخصصی در طول سال است.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد قرعه مفاهیم در مسابقات جایگاه خود را پیدا کند، قاری پس از تلاوت باید به قرعه انتخابی پاسخ و معانی آن را توضیح دهد که دوستان در رشته حفظ بهتر از عهده مفاهیم برمی‌آیند و برای قراء کمی مشکل است. تعداد قرعه‌ها امسال 22 بود که این امر کار را کمی سخت می‌کرد.

طبیبی، داوری این دوره از مسابقات را مطلوب توصیف کرد و افزود: خوشبختانه داوران خوبی این دوره را قضاوت کردند و لازم است افراد ضعیف خود را ارتقا دهند. حضور اساتید قرآن در تیم داوری سطح رقابت‌ها را بالا می‌برد و می‌تواند نویدبخش حضوری قوی‌تر برای مرحله کشوری باشد. اعتقاد دارم اگر نقصی وجود دارد از من است و برای رفع نقایص باید تلاش خود را مضاعف کنم.

دبیر پرورشی آموزش و پرورش ساوه در خصوص وضعیت آموزش قرآن در مدارس، اظهار کرد: در این حوزه چالش زیاد است سال‌ها قبل مدارسی تحت عنوان مدارس قرآنی تأسیس شد و اجرای طرح بسیار خوب بود، اما پس از مدتی بنا به دلایلی تعطیل شد. این مدارس شعله‌ای پرفروغ بود که اگر صحیح هدایت می‌شد می‌توانستیم شاهد اتفاقات خوب باشیم؛ در حال حاضر شاهد اتفاق خاص قرآنی در مدارس نیستیم مگر اینکه مربی خود قاری یا حافظ باشد تا تفکرات قرآنی‌اش را به دانش‌آموز منتقل کند. در این صورت دانش‌آموزان به سمت حرفه‌ای شدن سوق داده می‌شوند.

طبیبی با اشاره به اینکه حرکت دانش‌آموزان به سمت مبانی قرآنی مشهود نیست و باید در این زمینه همت بیشتری صورت گیرد، ادامه داد: بنده در مدارس به‌عنوان مربی پرورشی فعالیت دارم و متوجه می‌شوم که استعدادهایی وجود دارد که باید شناسایی و تربیت شده و اجازه ندهیم هرز روند. شاهدیم دانش‌آموزان مستعدی وجود دارند که به جای هدایت در مسیر قرآن و آشنایی با الحان این مصحف شریف به سمت کلاس‌های موسیقی می‌روند که این نشان از ضعف مربیان قرآن دارد که نمی‌توانیم آنان را صحیح راهنمایی کنیم.

وی با طرح این پرسش که چه کسی باید دانش‌آموزان مستعد را شناسایی کند؟ گفت: ما نفرات برای شناسایی استعدادهای قرآنی کم داریم. بهتر است تیمی برای این امر به‌صورت تخصصی در نظر گرفته شود تا نوجوان مستعد از آموزش قرآن در دورافتاده‌ترین نقاط استان محروم نماند. چراکه اساتید و مربیان قرآن با توجه به مشغله کاری وقت کافی برای کشف استعدادها ندارند. اگر کودکان و نوجوانان کشف شوند، قطعاً سرمایه‌گذاری مطلوبی در این حوزه صورت می‌گیرد.

طبیبی به سؤال چه میزان در شبکه شاد به درس قرآن پرداخته می‌شود؟ اینگونه پاسخ داد: من معلم پرورشی هستم نمی‌توانم دقیق در این زمینه نظر دهم، اما به گمانم تمرکز روی درس‌هایی غیرقرآن است و بعید می‌دانم اتفاق خاصی افتاده باشد، اما اگر معلمان قرآن قوی باشند می‌توانند در همین فضا نیز دانش‌آموزان را به کلام وحی علاقه‌مند کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه آموزش قرآن در مدارس باید تخصصی و به دور از هرگونه موازی‌کاری باشد، اظهار کرد: گاه معلمان پرورشی که در امر قرآن تخصص دارند نکاتی را به دانش‌آموز منتقل می‌کنند و از طرفی معلم قرآن متناسب با دیدگاه خود مطالب درسی را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد و این امر آنها را دچار تضاد می‌کند و متأسفانه این امر را شاهدیم که باید یکسان‌سازی شود.

انتهای پیام
captcha