روند واکسیناسیون در چهارمحال‌وبختیاری بالاتر از میانگین کشوری است‌
کد خبر: 4009339
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:

روند واکسیناسیون در چهارمحال‌وبختیاری بالاتر از میانگین کشوری است‌

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در حال حاضر، روند واکسیناسیون علیه کرونا در چهارمحال‌وبختیاری از میانگین کشوری بالاتر است‌.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری به‌نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، سید‌ راشد جزایری، معاون بهداشتی این دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان اظهار کرد: از آغاز شیوع‌ ویروس کرونا در کشور تاکنون پنج‌ خیز را پشت سر گذاشته‌ایم و آمار بالای موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری در اوج هر خیز، موجب‌ متأثر شدن کادر بهداشت و درمان می‌شود‌.

وی افزود: بر اساس اعلام نظر سازمان بهداشت جهانی، بهترین‌ واکسن در دسترس‌ترین آن‌ است‌ بنابراین‌ شهروندان باید فرایند‌ واکسیناسیون کرونا را جدی بگیرند‌.

جزایری با اشاره به تحلیل ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص آمار کاهشی‌ مرگ‌ و میر و ابتلا به این‌ بیماری در ۲۸ استان کشور، اضافه کرد: خوشبختانه فعلاً زنگ خطر موج ششم هنوز به صدا در نیامده و امیدواریم وارد موج جدید نشویم؛ از حدود دو هفته قبل آمار مبتلایان‌ و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-۱۹ در استان‌ با روند کاهشی‌ مواجه‌ است و اگر تا پایان هفته این روند نزولی ادامه پیدا کند، فعلاً زنگ خطر موج ششم کرونا را در چهارمحال و بختیاری نداریم.

وی اظهار داشت: از نیمه شهریور‌ماه ۱۴۰۰، وارد مرحله تسریع و تسهیل واکسیناسیون کووید۱۹- در استان شدیم و پس از آنکه‌ واکسن کرونا تأمین‌ شد‌ به سرعت در ستاد دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ساز و کار افزایش پایگاه‌‌های واکسیناسیون‌ تحقق پیدا کرد. در حال حاضر، روند واکسیناسیون کرونا در استان از میانگین کشوری بالاتر است‌.

رئیس مرکز بهداشت استان گفت: درحال‌ حاضر پنج‌ نوع واکسن‌ کرونا جهت دریافت در اختیار شهروندان قرار دارد، اولین نوع واکسنی‌ که وارد چهارمحال و بختیاری شد، واکسن‌ اسپوتنیک‌ بود که هم‌ اکنون‌ بعد از یک وقفه مجدداً در استان تامین‌ می‌شود و در پایگاه واکسیناسیون کرونای جمعیت هلال احمر، جنب کلینیک‌ امام علی(ع) در شهرکرد به شهروندان تزریق می‌شود‌.

جزایری افزود: نوع دوم واکسن کرونا که بیشترین استقبال نیز از آن صورت گرفت، واکسن سینوفارم‌ بود که هر دو دُز آن در استان تامین شده است‌. آسترازنکا‌ سومین‌ نوع واکسن کرونا بود که وارد استان شد و به گروه سنی ۱۸ سال به بالا تزریق می‌شود؛ درحال حاضر نیز‌ اولویت‌ دریافت با دُز دوم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار کرد: در پایگاه واکسیناسیون مصلای‌ امام خمینی(ره) شهرکرد، واکسن‌ آسترا‌زنکا‌ به گروه‌‌های هدف تزریق می‌شود‌؛ واکسن بعدی تولید داخلی‌ و به نام کوو-ایران‌ برکت است و به تعداد مورد نیاز در استان موجود می‌باشد‌، الویت تزریق این نوع واکسن با دُز دوم است‌ و دُز اول آن نیز همچنان تزریق می‌شود‌.

جزایری گفت: واکسن آخر، پاستوکووک‌ نام‌ دارد که به گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال تزریق می‌شود و تولید مشترک‌ ایران و کوبا‌ است‌؛ این نوع واکسن نیز با استقبال فراوانی مواجه شده‌ است. به غیر از واکسن اسپوتنیک‌ که شرایط نگهداری‌ آن خاص است‌ و در دمای زیر ۲۰ درجه نگهداری می‌شود‌ و در یکی از مراکز هر شهرستان نگهداری می‌شود‌ و در شهرکرد نیز تنها در پایگاه واکسیناسیون جمعیت هلال احمر جنب کلینیک امام علی(ع) موجود است‌.

وی افزود: در حال حاضر دُز اول واکسن کرونا به میزان ۶۰۸ هزار و ۶۹۸ نفر به گروه‌های هدف تزریق شده‌ است و ۳۹۶ هزار و ۹۶۷ نفر نیز دُز دوم واکسن را دریافت‌ کرده‌اند‌. از آغاز فرایند واکسیناسیون در استان تاکنون، یک میلیون‌ و پنج هزار و ۶۶۵ دُز واکسن کرونا تزریق شده است. همچنین ۸۰ درصد دانش‌ آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال استان در دُز اول و۸۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال علیه کرونا واکسینه شده‌اند و ۵۱ درصد نیز هر دو دَز واکسن را دریافت کرده‌اند.

جزایری تصریح کرد: امیدواریم این فرایند در دانش‌آموزان به ۹۰ درصد برسد که در صورت بازگشایی وشروع کلاس‌های حضوری مدارس، تعداد بیشتری علیه این بیماری واکسینه شوند. فاصله بین دریافت دُز دوم و سوم‌ شش ماه است و ترجیح کارشناسان امر بر این است که همان واکسن را دریافت نمایند اما واکسن جایگزین هم برای این کار در نظر گرفته شده است.

جزایری ادامه داد: واکسن جایگزین از نظر پلت‌ فرم‌، واکسن هایی‌ هستند که باهم ‌همخوانی‌ دارند، به عنوان مثال شخصی که واکسن سینوفارم را دریافت کرده است به هیچ عنوان نمی‌تواند‌ واکسن اسپوتنیک را به عنوان دُز سوم یا یادآور دریافت نماید‌ بلکه‌ باید واکسن سینوفارم را در وهله اول و واکسن آسترازنکا ‌و یا پاستوکووک‌ را به‌عنوان اولویت‌های بعدی دریافت کند.

انتهای پیام
captcha