تحولات عراق/ از پیام فرماندهی عملیات مشترک به معترضین تا بیانیه مقاومت درباره خروج آمریکایی‌ها
کد خبر: 4014505
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸

تحولات عراق/ از پیام فرماندهی عملیات مشترک به معترضین تا بیانیه مقاومت درباره خروج آمریکایی‌ها

بیانیه مقاومت عراق درباره خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، تظاهرات مردم عراق در مقابل «منطقه سبز» بغداد در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی، پیام فرماندهی عملیات مشترک عراق به معترضین و جزئیات نشست گروه‌های هماهنگی شیعه عراق با نماینده سازمان ملل از آخرین تحولات عراق است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از العالم، این فرماندهی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «همه نیروهای امنیتی و نظامی با اشتیاق فراوان به وحدت عراق و سلامتی شهروندان و درک عالی مسئولیت ملی و تعهد قاطع به اجرای دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح با اقتدار برای امنیت شهروندان از روز اول تظاهرات تا امروز تلاش می‌کنند و فرصت را از آشوبگران برای کشاندن تظاهرات به سوی اغتشاش می‌گیرند.

فرماندهی نیروهای مسلح از تظاهرکنندگان مسالمت‌جو خواست با همین احساس و شوق ملی، به مسالمت‌آمیز بودن روش خود و عدم برخورد با نیروهای امنیتی مسئول حفظ نظم و امنیت کشور ادامه دهند.

این بیانیه افزود: فرماندهی عملیات مشترک از رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌خواهد به مسئولیت ملی و تاریخی خود عمل کرده و از بحرانی کردن و تنش‌‎‌زایی غیرواقعی پرهیز کنند و اطلاعات را از منابع اصلی و واقعی آن بگیرند تا بتوانیم کشور را به ساحل امنیت برده و همه مشکلات را با قانون حل کنیم.

بیانیه مقاومت عراق درباره خروج نیروهای آمریکایی از این کشور

کمیته‌ هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق با اشاره به نزدیک شدن سال جدید میلادی، اعلام کرد که نشانه‌ای مبنی بر خروج نیروهای اشغالگر آمریکا از خاک عراق مشاهده نکرده است.

به گزارش العالم، کمیته هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق، بیانیه‌ای در ارتباط با خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق صادر کرد.

کمیته هماهنگی مقاومت عراق در این بیانیه اعلام کرد: «از نزدیک میزان تعهد به مفاد گفت‌و‌گوی راهبردی که ما به جدیت اشغالگران و تعهداتشان به عنوان یکی از طرف‌های آن اعتماد نداشتیم را زیر نظر داریم».
 
در ادامه این بیانیه آمده است: «ما با خود عهد بستیم که به مذاکره‌کنندگان عراقی برای بیرون راندن اشغالگران آمریکایی از خاک پاکمان با استفاده از شیوه‌های دیپلماتیک زمان دهیم؛ اما تا این لحظه هیچ نشانه‌ای مبنی بر خروج ندیده‌ایم با آنکه تا پایان سال جاری میلادی ۴۲ روز بیشتر فاصله نداریم ما شاهد بودیم که اشغالگران آمریکایی گستاخ، تعداد نیروها و تجهیزاتشان در پایگاه‌های مستقر در عراق را افزایش داده‌اند و حتی هم‌اکنون اظهاراتی رسمی و نیمه‌رسمی درباره قصد عدم خروج از کشور می‌شنویم آن هم به بهانه درخواست بغداد. در عین حال، هیچ واکنش یا تکذیبیه‌ای از جانب دولت عراق درباره این اظهارات احمقانه ندیده‌ایم».
تحولات عراق/ از پیام فرماندهی عملیات مشترک به معترضین تا بیانیه مقاومت درباره خروج آمریکایی‌ها
گروه‌های مقاومت عراق همچنین با اشاره به اینکه برخی به تازگی اظهاراتی درباره سلاح مقاومت مطرح کرده‌اند، تأکید کرد که از این سلاح مقاومت پس از پایان مهلت داده‌شده برای تکه‌تکه کردن اشغالگران استفاده خواهد شد.

در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به مشروع بودن استفاده از سلاح علیه اشغالگران، عنوان شده است که سلاح مقاومت همواره سر اشغالگران را نشانه خواهد گرفت.

تظاهرات مردم عراق در منطقه سبز بغداد
 
مردم عراق امروز جمعه در مقابل «منطقه سبز» واقع در بغداد تظاهرات کردند. این تظاهرات در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمانی و اصرار کمیساریای عالی انتخابات بر صحت کامل نتایج، برگزار شد.

منابع رسانه‌ای اعلام کردند که شرکت‌کنندگان در تظاهرات مذکور خواستار بازشماری دستی آراء انتخابات در سراسر کشور شدند. این درحالی است که پیشتر با بازشماری دستی آراء تنها در ۱۳ استان موافقت شده بود.
 
جزئیات نشست گروه‌های هماهنگی شیعه عراق با نماینده سازمان ملل

پایگاه خبری «السومریه نیوز» گزارش داد که گروه‌های هماهنگی شیعه عراق با صدور بیانیه‌ای جزئیات نشست خود با نماینده دبیرکل سازمان ملل در این کشور درباره نتایج انتخابات را اعلام کردند.
 
در این بیانیه آمده است: ما به مردم عراق و جامعه بین‌المللی اعلام می‌کنیم که اسناد و مدارک و داده‌های واضح و موثقی را که درباره مشکل بزرگی که در روند انتخابات ایجاد شده، در اختیار داریم که بی‌تردید نشان‌دهنده وقوع عملیات سرقت هدفمند آرای انتخابات است که در نشست اخیر با جنین پلاسخارت، نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق آن را اعلام کردیم.
تحولات عراق/ از پیام فرماندهی عملیات مشترک به معترضین تا بیانیه مقاومت درباره خروج آمریکایی‌ها
گروه‌های هماهنگی شیعه عراق اعلام کرد: در این نشست مشکلات فنی و قانونی در شمردن آرا و اعلام نتایج را بررسی کردیم و شرح مفصلی را درباره تقلب در انتخابات ارائه کردیم. ما روند قضایی شکایت علیه این نتایج را در پیش گرفته‌ایم. ما باید به قانون پایبند باشیم و قدرت دولت را حفظ کنیم و روند سیاسی را برپایه صداقت و وضوح و تعهد بسازیم.
انتهای پیام
captcha