نقش‌آفرینان ایجاد تمدن نوین اسلامی چه کسانی هستند؟
کد خبر: 4015343
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴

نقش‌آفرینان ایجاد تمدن نوین اسلامی چه کسانی هستند؟

رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری گفت: نقش‌آفرینان ایجاد تمدن نوین اسلامی و مخاطبان پیام مقام معظم رهبری مبنی بر بهره‌گیری از نیروی جوانی کسانی هستند که بر طبق آیه ۵۵ سوره یوسف، در وهله نخست اهل مطالعه و یادگیری باشند و علم بسیاری اندوخته و دیگر آنکه دشمن‌شناسی را بدانند و بصیر و آگاه باشند.

تمدن نوین اسلامی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، احمدرضا بسیج، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و رئیس بسیج اساتید استان امروز یکم آذرماه در همایش گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع الزامات جوان‌گرایی و تمدن‌سازی در گام دوم انقلاب که در قرارگاه مجازی سپاه استان و به‌صورت همزمان در بستر فضای مجازی برگزار شد‌ با اشاره به آیه شریفه وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا (عنکبوت/۶۹)، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه راهگشا و مهم گام دوم انقلاب بیش از هر چیز بر لزوم نزدیک کردن انقلاب به آرمان بزرگش یعنی ایجاد تمدن نوین اسلامی و جهانی ساختن آن در مقابل تمدن غرب تأکید می‌کنند و همه ما با باور به این آیه شریفه معتقد هستیم که تحقق این مهم در سایه تلاش و مجاهدت نیروی جوانان اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: نیروهای جوان و دارای روحیه جوانی همواره دارای دغدغه‌ها، امیدها، انتظارات و خط‌شکنی‌ها هستند همچنان که شاهد رشادت‌ها و نقش‌آفرینی این قشر در دفاع مقدس بودیم و با این قدرت توانستیم مقاومت کنیم و بر دشمن غدار پیروز شویم. اگر نیروی جوانی در جامعه نقش‌آفرینی نکند شاهد ناامیدی و خمودی و یأس در جامعه خواهیم بود حال آنکه تمدن به‌دست نیروهایی شکل می‌گیرد که در وهله نخست، دغدغه سلامتی و توانمندی و قدرت جسمی را نداشته باشند.

بسیج تصریح کرد: به بیان مقام معظم رهبری، بی‌گمان یک مجموعه دانا و مؤمن و مسلط بر دانسته‌های اقتصادی می‌تواند ما را به مقصد برساند و اقتصاد یکی از اساسی‌ترین مسائل است. تمدن اسلامی به‌معنای یک حکومت سلیمانی نیز هست که هم صاحب ثروت است و هم انسانیت و رفاه و عبودیت و بندگی حق تعالی در آن به‌صورت توامان محقق می‌شود.

هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان با طرح این پرسش که چه کسانی مصداق نقش‌آفرینان ایجاد تمدن نوین اسلامی و جزو مخاطبان پیام رهبری مبنی بر بهره‌گیری از نیروی جوانان هستند، گفت: بی‌شک صرفاً جوان و نیرومند بودن برای تحقق این مهم کافی نیست همچنان که بر طبق آیه ۵۵ سوره یوسف زمانی که حضرت خطاب به شاه گفت مرا به خزانه‌داری مملکت منصوب دار، دو صفت دانایی و بصیرت را در مورد خودش برشمرد، پیداست که جوان برای پذیرش هر مسئولیتی باید اولاً اهل مطالعه و یادگیری باشد و علم زیادی اندوخته باشد و دیگر آنکه دشمن‌شناسی را بداند و بصیر و آگاه باشد.

بسیج با تصریح اینکه دشمن‌شناسی یکی از نشانه‌های خردورزی است، ادامه داد: دشمنان اصلی همانانی هستند که در زیارت عاشورا مورد لعن و نفرین قرار می‌گیرند و مصداق این فراز از زیارت هستند که فَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَيْكُمْ اَهْلَ الْبَيْتِ. دشمنان کسانی هستند که در پشت پرده قرار می‌گیرند و آگاهی و تجهیز به علم به دشمن‌شناسی ما را از بسیاری از فتنه‌ها در امان نگه می‌دارد.

وی با نقل حدیثی از پیامبر(ص) که فرمودند اَلا وَ اِنَّ اَعْقَلَ النّاسِ عَبْدٌ عَرَفَ رَبَّهُ فَاَطاعَهُ، وَ عَرَفَ عَدُوَّهُ فَعَصاهُ، بیان کرد: ایشان شناخت پروردگار و اطاعت از اوامر الهی و نیز شناخت دشمنان خدا و نافرمانی از آنان را از نشانه‌های عاقل‌ترین انسان‌ها می‌دانند، اگر جوانی مزین به این ویژگی‌ها باشد قابل اعتماد است و بهترین و مهم‌ترین مسئولیت جامعه را می‌توان به او تفویض کرد.

بسیج با اشاره به داستان حضرت موسی و دختران شعیب، بیان کرد: ویژگی بارزی که دختران شعیب برای موسی بر می‌شمرند و او را شایسته سپردن امور می‌دانستند، قوی و امانتدار بودن اوست لذا این الگو و نقشه قرآنی نیز می‌تواند در برشمردن ویژگی‌های جوان انقلابی و نقش‌آفرین مد نظر قرار گیرد. اگر جوان به این باور برسد و در مسیر قرار گیرد، قطعا خداوند یاری‌گر خواهد بود.

رئیس بسیج اساتید استان مطالعه شرح حال پیشینیان و آگاهی‌افزایی در خصوص تاریخ را یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم عنوان کرد و توضیح داد: امام علی(ع) در خطبه ۳۱ نهج‌البلاغه فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) را به دانستن سرگذشت گذشتگان توصیه می‌کنند و قائل به این نکته هستند که اگرچه با گذشتگان زندگی نکرده‌اند اما در تاریخ گذشته تامل کرده و آن‌را چراغ راه قرار داده‌اند؛ متأسفانه این عادت در میان بسیاری از ما وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دغدغه دین داشتن بسیار ستودنی است، ادامه داد: با اینحال همگان به‌ویژه جوانان نباید فراموش کنند که اهل مطالعه و علم‌آموزی و تجربه‌اندوزی باشند، انسانی که بتواند قطعات و برش‌های تاریخی را کنار هم بچیند و نتیجه‌ای امروزین از آن به‌دست آورد می‌تواند به‌مدد آورده‌ها و نیز تفکر و تعقل در اتخاذ راهکار برای انواع معضلات و مشکلات جامعه در تمامی ساحت‌ها توفیق کسب کند.

انتهای پیام
captcha