فعالیت مدارس تخصصی قرآن همچنان ادامه دارد/ اپلیکیشن جامع فعالیت‌های قرآنی تولید می‌شود + صوت
کد خبر: 4020273
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
باقری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا:

فعالیت مدارس تخصصی قرآن همچنان ادامه دارد/ اپلیکیشن جامع فعالیت‌های قرآنی تولید می‌شود + صوت

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش درباره دستورالعمل تأسیس مدارس تخصصی قرآن و اینکه آیا این مدارس همان مدارس قرآنی است که اواخر سال 91 تأسیس شد، گفت: در گذشته مدارس قرآنی چون مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است نمی‌توان آن‌ها را تعطیل کرد و در برخی از استان‌ها صد درصد فعال هستند و در برخی از استان‌ها به تناسب بین 30 تا 80 درصد فعالند.

میکائیل باقریبه گزارش خبرنگار ایکنا، میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش امروز، 21 آذرماه طی نشست خبری به مناسبت هفته بزرگداشت قرآن، عترت و نماز در مدارس سراسر کشور گفت: هفته قرآن با پیشینه چهل‌ساله، هفته آخر آذرماه در آموزش و پرورش و مدارس سراسر کشور برگزار می‌شود. وجه تسمیه این هفته به آغاز فرایند مسابقات قرآن در مرحله آموزشگاهی بازمی‌گردد.

باقری ادامه داد: این هفته را بهانه‌ای می‌دانیم برای انعکاس فعالیت‌های ارزشمندی که در این حوزه به مدد همکاران انجام می‌شود. اولین روز هفته قرآن را با آغاز فرایند برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز نامگذاری کردیم. مسابقات امسال در 9 رشته و در 15 سطح برگزار می‌شود. شاید وظیفه تبلیغی و ترویجی را نداشته باشیم و بیشتر وظیفه آموزشی را دنبال می‌کنیم، اما برخی از موارد لاجرم باید به این سمت قدم برداشت.

وی ادامه داد: نخستین کار در دوره جدید این است که روحیه تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی را در اداره‌کل قرآن، عترت و نماز داشته باشیم و بازنگری در مأموریت‌ها، اهداف، فعالیت‌ها و روش‌های اجرا داشته باشیم. فعالیت‌هایی که در زمان‌های مختلف ایجاد شده است. در بازنگری به دنبال این هستیم که آیا مأموریت ما همان مأموریت چهل سال قبل است و آیا اولویت این برنامه، اولویت یک ما است یا خیر.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش افزود: در حال حاضر دانش‌آموزان تولید‌کننده محتوا هستند و در فضای مجازی فعالیت خوب و اثرگذار دارند. حداقل در حوزه قرآن، عترت و نماز، دانش‌آموزان بسیاری داریم که محتوای نمازی، عترتی، اهل‌بیتی، مهدوی و قرآنی تولید می‌کنند و خودشان نیز کانال‌های مختلف را در مدارس و شهرشان مدیریت می‌کنند. از این آورده نمی‌توانیم به راحتی بگذریم.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم این تغییر و رویکرد را به طور صحیح ایجاد کنیم و مأموریت‌ها را به درستی اولویت‌بندی کنیم، لاجرم باید به سمت مدرسه برویم و از نگاه و منظر دانش‌آموزان امروز بسنجیم و قطعا مربیان و معلمان پرورشی در این زمینه کمک‌های شایانی را انجام دهند. چنانکه در اقدامی طی سه گام فراخوانی را اعلام کردیم که در گام نخست رؤسای ادارات قرآن، عترت و نماز مخاطب بودند و در گام دوم کارشناسان قرآن، عترت و نماز و مدیران دارالقرآن‌ها مخاطبان فراخوان بودند و در گام سوم که از یک هفته گذشته آغاز شده است به همه مدیران و همکاران فرهنگی سراسر کشور فراخوان دادیم. این فراخوان با این امید انجام می‌شود که 22-23 فعالیتی که براساس کتاب ندای رحمت انجام می‌شود، به بوته نقد بگذاریم و احصا کنیم.

باقری اضافه کرد: خروجی این فراخوان را در قرارگاه مجازی در اختیار مدیران اجرایی و دبیرخانه‌های 12گانه و 17 گانه قرار می‌دهیم و خروجی این کار را برای سال تحصیلی آینده استفاده می‌کنیم و این بازنگری‌ها از سال تحصیلی آینده مد نظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در حدود 20 ماه قبل همزمان با شیوع کرونا به منظور عدم قطع ارتباط دانش‌آموزان با معلمان، با راه‌اندازی قرارگاه مجازی و پایگاه 17 گانه سعی بر پرکردن این خلأ داشتیم تا تمامی دانش‌آموزان را با یکدیگر مرتبط کنیم. البته نه به صورت مستقیم بلکه با رابط‌ها و کارشناسانی که داشتیم، اما در حال حاضر که مدارس رو به بازگشایی می‌رود و حضور فیزیکی دانش‌آموزان در حال شکل‌گیری است در قرارگاه مجازی تغییر رویکرد دادیم.

باقری تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که دغدغه ما بوده است و مقام معظم رهبری نیز بارها در فرمایشاتشان بر فعالیت‌های جهادی تأکید کرده‌اند، لذا با وام گرفتن از این فرمایش در نظر داریم تا قرارگاه مجازی را راه‌اندازی کنیم تا کمکی برای پیشبرد اهداف قرارگاه مجازی باشد. قطعا در مناطق محروم نیازهایی داریم که همکاران در آن استان و منطقه نمی‌توانند پاسخگو باشند و از طرف دیگر نیروهای جهادی در سراسر کشور هستند که حاضرند در راه تحقق این اهداف و مأموریت‌ها تلاش کنند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش بیان کرد: به صورت پایلوت در تابستان امسال در پایگاه مجازی حفظ قرآن کریم که دبیرخانه آن در مشهد مقدس است، طی فراخوانی به سراسر کشور از همکارانی که حافظ حداقل پنج جزء قرآن هستند و تمایل دارند به صورت جهادی دانش‌آموزان علاقه‌مند به حفظ را آموزش دهند، معلم‌ها‌ی زیادی متقاضی شدند و بیش از 27 هزار دانش‌آموز اعلام آمادگی برای حفظ جزء سی‌ام قرآن کردند که از این تعداد 15 هزار دانش‌آموز در این فرایند قرار گرفتند که برخی نیم جزء و برخی یک جزء را حفظ کردند. به مدد این کار به این نتیجه رسیدیم که این ظرفیت است تا در تمامی فعالیت‌ها به سمت و سوی حرکت‌های جهادی رو بیاوریم تا بتوانیم از ظرفیت تمامی همکاران جهت تحقق مأموریت‌ها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه همکاران در مدارس تعدد و تکثر فعالیت‌های پرورشی در حوزه مدارس است. این تعدد و تکثر مانع گزارش‌نویسی و تبیین فعالیت را از مربیان پرورشی می‌گیرد، لذا درصدد هستیم تا اولا فعالیت‌ها را کم کنیم تا در حد تجمیع و تلفیق پیش رویم و ثانیا مدیریت اجرای این فعالیت‌ها را به مدیران مدارس و اولیای مدارس بسپاریم. بنابر این مأموریتی برای مدارس تعریف می‌شود که در گذشته فعالیت‌های متعددی را برای به سرانجام رسیدن آن مأموریت بیان می‌شد که مدارس موظف به انجام آن بودند.

باقری اضافه کرد: در حال راه‌اندازی اپلیکیشن جامع فعالیت‌های قرآنی هستیم که اولا فعالیت‌ها را تسهیل و ثانیا در ایجاد سازوکار نظارتی و ارزیابی‌ها کمک می‌کند.

وی به فعالیت‌های در دست اقدام طی ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: چهارشنبه هفته جاری شاهد برگزاری اختتامیه جشنواره مفلحون هستیم. جشنواره‌ای که دبیرخانه آن در بوشهر بود. این جشنواره با هدف شناسایی مدارس موفق در حوزه امر به معروف و نهی از منکر بوده است که از مدارس الگو و اسوه تجلیل می‌شود. همچنین هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزان جهان اسلام را در اسفندماه خواهیم داشت. در حال حاضر آثار دانش‌آموزان به دبیرخانه مسابقات در حال ارسال است. در این دوره حدود 50 شرکت‌کننده از 25 کشور را خواهیم داشت که آثارشان را به صورت آنلاین دریافت می‌شود و فرایند داوری آثار در دهه اول دی‌ماه انجام می‌شود و اگر شرایط کرونایی اجازه دهد، افرادی که به مرحله نهایی راه پیدا کنند در اسفنده در این مسابقات به صورت حضوری شرکت ‌می‌کنندو اگر شرایط کرونایی مانع باشد، مسابقات به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین چهارمین دوره توانمندسازی داوران مسابقات قرآن، عترت و نماز با حضور 13 هزار فرهنگی در سراسر کشور در حال برگزاری است که این دوره در دو سطح مقدماتی و تکوینی انجام می‌شود. طی این هفته نیز برنامه‌هایی داریم چون تجلیل از خیرین دارالقرآن‌ساز و خیرین نمازخانه‌ساز و خیرینی که حمایت نرم‌افزاری از این فعالیت‌ها داشتند طی جمعه، 26 آذرماه در نمازجمعه‌ها و با حضور ائمه جمعه و برنامه‌های مذهبی 32 هزار هیئت دانش‌آموزی که در شبکه شاد به اشتراک گذاشته خواهد شد.

وی بیان کرد: همچنین طی هماهنگی با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در این هفته به مانند هفته گذشته، دانش‌آموزان نخبه حوزه قرآن، عترت و نماز در تریبون نماز جمعه به عنوان مؤذن، مکبر و سخنران پیش از خطبه‌ها نقش آفرینی خواهند کرد، چرا که دانش‌آموزانی هستند که در مسابقات پژوهشی در رشته‌های نهج‌البلاغه، تفسیر، صحیفه سجادیه و احکام به عنوان خطیب و سخنور جوان حضور دارند، بنابراین از ظرفیت این دانش‌آموزان استفاده می‌شود.

در ادامه اصحاب رسانه سؤالات خود را مطرح کردند. میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره اینکه چرا از ظرفیت دانش‌آموزان در نمازجمعه‌های تمامی ایام سال استفاده نمی‌شود و تنها محدود به این هفته می‌شود، اظهار کرد: در طول سال این امر به سلیقه و بنا بر ارتباطی که میان دفاتر ائمه جمعه و آموزش و پرورش است، انجام می‌شود، اما در این هفته در اغلب نمازهای جمعه سعی شده است که این امر پررنگ‌تر انجام شود.

وی پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا برای آماده‌سازی تیم دانش‌آموزی راه‌یافته به هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام، برنامه‌ای اندیشیده شده است، یا خیر؟، افزود: طی بازه زمانی مشخصی تیم از میان دانش‌آموزان برتر مسابقات قرآن، عترت و نماز طی سال‌های 98 و 99 انتخاب شد و دو حافظ دختر و پسر و دو قاری دختر و پسر از کشورمان به این مرحله راه پیدا کردند، قطعا دوره آماده‌سازی برای اینها داشته و داریم و آثار خود را ارسال کردند و با راهیابی به مرحله نهایی قطعا دوره آماده‌سازی برای آنها خواهیم داشتیم.

باقری ادامه داد: دبیرخانه مسابقات بین‌المللی آموزش و پرورش مستقل است، چنانکه سازمان بهزیستی نیز اینگونه است و اوقاف هم همینگونه در بخش بزرگسالان انجام می‌دهند اما در برخی از موارد به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ها برخی از امور به صورت اشتراکی انجام می‌شود چنانکه در بحث داوری یک تیم داوری است که هم مسابقات بهزیستی و هم دانش‌آموزی و هم بزرگسالان را قضاوت می‌کند اما دبیرخانه‌ها مستقل است و کار نیز انجام می‌شود. البته باید گفت ارتباط تنگاتنگی با ستاد عالی مسابقات داریم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در پاسخ درباره دستور العمل تأسیس مدارس تخصصی قرآن(مصوب شورای عالی آموزش و پرورش) مندرج در صفحات ۶۵ تا ۷۲ کتاب ندای رحمت و اینکه آیا این مدارس همان مدارس قرآنی است که اواخر سال 91 دوره‌ای فعالیت خود را آغاز کرده و سپس تعطیل شدند، گفت: در گذشته مدارس قرآنی داشتیم و در حال حاضر مدارس قرآن است.

باقری تأکید کرد: اگر مدارس قرآنی و 10 هزار مدرسه قرآنی مدنظر است که آنها بعد از 5 ترم فعالیت به دلیل عدم تأمین اعتبار تعطیل شدند و جمع شد اما مدارس قرآن که در شروع کار اعلام کردند هر استان می‌تواند چهار تا (دو مدرسه دخترانه و دو پسرانه) داشته باشد، اینها براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش که الزاماتی داشت هنوز فعالیت می‌کنند اما با این نکته که در برخی از استان‌‌ها 100 درصد فعال هستند و در برخی از استان‌ها به تناسب بین 30 تا 80 درصد فعال هستند. این چون مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است نمی‌توان آنها را جمع کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا فعالیت این مدارس با مراکز دارالقرآن‌ها همپوشانی و موازی نیست، افزود: در مراکز قرآنی کار تخصصی با نیت کشف و پرورش استعدادهای قرآنی انجام می‌شود اما در مدارس قرآن آموزش عمومی قرآن در راستای تحقق اهداف آموزش قرآن کریم انجام می‌شود.

باقری درباره سرانجام کتابی که قرار بود برای این مدارس قرآن تألیف شود، چه شد؟ بیان کرد: یکی از تکالیفی که شورای عالی آموزش و پرورش در آن زمان به سازمان پژوهش مکلف کرده بود تألیف این کتاب‌ها بود که یکسال نیز چاپ شد و درحال حاضر چاپ نمی‌شود و چرایی این موضوع را باید از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و درباره چرایی فعالیت این مدارس را از معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش جویا شد.

در ادامه این مراسم رضا بهشتی، معاون امور اقامه نماز، گفت: برنامه ما بر اساس اسناد بالادستی و بیانیه گام دوم انقلاب تعیین شده است. یعنی بر این اساس برنامه‌های تدوین شده و به کل کشور ابلاغ شده است و در آن آنالیز برنامه‌ها مشخص شده است و برای این برنامه‌ها سنجش و تحلیل و احصای نقاط قوت و ضعف نیز انجام می‌شود.

وی با اشاره به بازمهندسی و بازطراحی مجدد برنامه‌ها متناسب با نیاز مخاطب، اظهار کرد: ساختار این معاونت، شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز است که در رأس آن مقام عالی وزارت است و سپس سایر معاونین و مراکز و سازمان‌ها و دانشگاه‌ها عضو این شورا هستند و متناظر این ساختار در استان‌ها نیز هست.

بهشتی تصریح کرد: برنامه‌ها در چارچوب مشخص کتاب ندای رحمت اجرایی می‌شود و سعی شده است از توزیع بخشنامه‌های متعدد جلوگیری شود و استان‌ها فعالیت‌های نماز را در سطح مدارس براساس این چارچوب جلو می‌برند. همچنین در ارتباط با فعالیت‌های پیش رو و نظام‌مند کردن فعالیت‌ها در کل کشور، بحث توانمندسازی آموزگاران سوم ابتدایی را به تعداد 20 هزار نفر را به منظور هماهنگی و وحدت رویه انجام می‌دهیم.

بخش دیگر این مراسم سخنرانی علی مهدوی‌خواه، معاون اداره‌کل قرآن، عترت و نماز بود. وی با تأکید بر انجام تربیت تمام ساحتی فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز، اظهار کرد: در نظر داریم تا این فعالیت‌ها در تمام ساحت‌های ششگانه ظهور و بروز داشته باشد و محدود به تعداد خاص نباشد بلکه همه دانش‌آموزان معطوف به آن باشند.

مهدوی‌خواه بیان کرد: بحث دیگر درباره مسابقات همخوانی و مدیحه‌سرایی قرآن‌آموزان مراکز دارالقرآن‌ها است که داوری آنها در دی‌ماه به میزبانی آذربایجان شرقی انجام می‌شود و در حال حاضر مشغول دریافت آثار گروه‌های همخوانی استان‌ها هستیم.

معاون اداره‌کل قرآن، عترت و نماز اضافه کرد: همچنین درنظر داریم تا در حوزه فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز به تقویت مراکز دارالقرآن‌ها به عنوان پایگاه‌های محوری برای توسعه فعالیت‌ها توجه کنیم.

کد
انتهای پیام
captcha