مطالبات نمایندگان چهارمحال‌وبختیاری در مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4020454
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۳

مطالبات نمایندگان چهارمحال‌وبختیاری در مسابقات سراسری قرآن

با نزدیک شدن به ایام برگزاری فینال مسابقات سراسری قرآن حکایت کم‌لطفی‌ها و بی‌مهری‌ها به چهره‌های قرآنی چهارمحال‌وبختیاری مجال بازگویی و تکرار می‌یابد و پای صحبت هر کدام از نمایندگان استان در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن که می‌نشینیم، زبانی جز به گلایه باز نمی‌کنند.

مسابقات سراسری قرآن اوقاف و امور خیریه

مرحله فینال چهل‌و‌چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۲۹ آذرماه در تالار اندیشه حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و به‌صورت حضوری آغاز می‌شود و تا سوم دی‌ماه ادامه خواهد داشت، همچنین مراسم قرعه‌کشی نوبت اجرای شرکت‌کنندگان مسابقات سراسری قرآن و نیز قرعه تلاوت‌های آنان بعدازظهر امروز دوشنبه 22 آذرماه در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود. از چهارمحال‌وبختیاری سجاد براتی بنی و منوچهر نجفی در رشته دعاخوانی و مریم مرادی در رشته حفظ ۲۰ جزء قرآن در فینال این دوره از مسابقات حضور دارند که امیدواریم با اتکا به استعدادها و تلاش و همت خودجوش این چهره‌های قرآنی استان، شاهد کسب افتخار برای استان باشیم. حکایت کم‌لطفی‌ها و بی‌مهری‌ها به چهره‌های قرآنی به‌ویژه در چنین ایامی مجال بازگویی و تکرار می‌یابد و پای صحبت هر کدام از نمایندگان استان در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن که می‌نشینیم زبانی جز به گلایه از کم‌توجهی‌ها باز نمی‌کنند، گلایه‌هایی که هر ساله تکرار می‌شود و گویی گوش همه از آن پر شده است.

خبرنگار ایکنا طی تماس تلفنی با سه متسابق استان این پرسش را مطرح کرد که روند آماده‌سازی شما برای فینال مسابقات سراسری قرآن چگونه پیش می‌رود و آیا در این خصوص دوره آموزشی آماده‌سازی برای شما برگزار شده است؟ و با این پاسخ مواجه شد که هیچ دوره‌ای برای ما برگزار نشده و به‌صورت شخصی در منزل و بدون استاد مشغول تمرین و آماده‌سازی هستیم، ضمن اینکه دو تن از متسابقان نقدهای جدی بر عملکرد مسئولان و مدیران نهاد برگزار کننده مسابقات سراسری قرآن داشتند که در ادامه گفت‌وگوی ایکنا با سجاد براتی، دارنده رتبه‌های برگزیده کشوری در رشته دعاخوانی در چندین دوره از مسابقات سراسری از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد که امید است متولیان امر‌ حدیث مفصل را از این مُجمل بخوانند.

براتی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه اطلاع‌رسانی در استان در خصوص روند برگزاری مسابقات سراسری قرآن در استان ضعیف است و بنده اطلاعات مربوط به تاریخ‌ها و زمان‌بندی برگزاری مسابقات را از تهران جویا می‌شوم، اظهار کرد: هیچ نشستی در قالب دوره آموزشی، کلاس آماده‌سازی یا جلسه توجیهی تاکنون برای ما برگزار نشده است و زمانی که برای اطلاع از زمان مسابقات و منابع جویا شدم اظهار بی‌اطلاعی کردند لذا از طریق تهران پیگیری کردم که پی‌دی‌اف منابع رشته دعاخوانی را برایم ارسال کردند.

براتی در خصوص کیفیت مسابقات در رشته دعاخوانی، تصریح کرد: امسال برای نخستین بار در تاریخ مسابقات اوقاف، ۳۷۴ شرکت‌کننده از سراسر کشور در رشته دعاخوانی شرکت کردند که حدود ۵۰ نفر نمرات بالای ۸۰ کسب کردند و همین امر گویای استقبال خوب، کیفیت بالا و رقابت نزدیک شرکت‌کنندگان است که نفرات اول و دوم فهرست راه‌یافتگان به فینال از استان چهارمحال و بختیاری هستند.

وی با ذکر اینکه امسال در مبحث داوری مسابقات قرآن در رشته دعاخوانی اتفاقات خوبی افتاد، افزود: امسال به‌جز مبحث تجوید، در بقیه بخش‌های داوری از ادعیه‌خوانان برجسته کشور استفاده شده است و افرادی که در دعاخوانی دستی بر آتش دارند و صاحب‌ سبک و نظر هستند به داوری اجراها پرداختند و این تغییر را به فال نیک می‌گیریم.

این چهره دعاخوانی کشور ‌کم‌توجهی هرساله مسئولان به متسابقان و افتخارآفرینان استان در عرصه کشور را یادآور شد و توضیح داد: این دست کم‌مهری‌ها سبب آسیب به متسابقان و دل‌زده شدن آنان می‌شود به‌ویژه کسانی که برای اولین بار در این عرصه ظهور می‌کنند و حرفی برای گفتن دارند با مشاهده این شرایط، انگیزه‌ای برای ادامه کار نخواهند یافت.

براتی با مهم و درخشان ارزیابی کردن عملکرد استان در رشته دعاخوانی و قرار گرفتن دو چهارمحالی در صدر فهرست راه‌یافتگان به فینال، بیان کرد: امسال هیچ‌یک از چهره‌های شاخص و برجسته این رشته نتوانستند به نتایج مطلوبی دست یابند و درخشش چهارمحال‌وبختیاری در این عرصه بسیار ارزشمند بود اما این موضوع هیچ عکس‌العملی را از سوی مسئولان قرآنی استان حتی در حد یک تماس تلفنی و تقدیر در پی نداشت حال آنکه معاونت فنی شورای عالی قرآن با بنده تماس گرفت و عملکرد استان را در رشته دعاخوانی ستود.

داعیه‌داران قرآنی از میان افراد متخصص و کاربلد انتخاب شوند

فینالیست مسابقات سراسری قرآن تأکید کرد: داعیه‌دار مسائل قرآنی پیش از هر چیز باید در حوزه فعالیت‌های قرآنی کار کرده و با این عرصه و فضا آشنا باشد اعم از اینکه قاری، مرتل، مؤذن، دعاخوان یا حافظ باشد، مسابقات قرآن را دیده باشد، اصول روابط عمومی را بداند، در زمینه فعالیت‌های قرآنی اعم از وقف قرآنی، برگزاری مسابقات، خیران و غیره مطالعه داشته باشد و حتی صاحب ایده و نظر بوده و سواد قرآنی داشته باشد و متخصص، کاربلد و کارآمد باشد تا بتوان انتظار کار خوب از او داشت.

براتی گفت: این مطالبه وجود دارد و تأکید می‌شود که داعیه‌داران قرآنی از میان افراد متخصص و کاربلد انتخاب شوند که کار قرآنی کرده و با فضای فعالیت‌های قرآنی آشنا باشند، شایسته نیست که نمایندگان استان در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن به‌عنوان مهم‌ترین رویداد سالانه قرآنی استان و کشور برای اطلاع از این یا آن تاریخ برگزاری این رویداد یا اطلاع از آیین‌نامه و منابع و غیره خودشان دست به کار شوند. چه خوب بود که این نمایندگان استان در عرصه کشوری این رویداد مهم قرآنی لااقل در راستای روحیه‌بخشی و دادن انگیزه، یا تحت عنوان اعلام حمایت و یا خبر گرفتن از نحوه آماده‌سازی و یا نحوه حضور در محل مسابقات، به یک دورهمی صمیمی دعوت می‌شدند.

وی بیان کرد: جای تأمل دارد که شورای‌عالی قرآن که زیر نظر مقام معظم رهبری مشغول کار است تلاش می‌کند شرایط دعوت از بنده را در شبکه‌های مختلف صدا و سیما فراهم کند، یا برای دعاخوانی در آستان قدس رضوی یا حرم حضرت معصومه(س) با تولیت این اماکن مقدس رایزنی می‌کند اما در استان این شیوه قدرشناسی از سوی هیچ نهاد متولی یا غیرمتولی وجود ندارد، پیداست که متخصصان امر باید در رأس کار قرار گیرند که دغدغه و سواد کار قرآنی را داشته باشند.

براتی با ذکر اینکه راهیابی هر یک از متسابقان به مرحله کشوری و کسب توفیقات مستلزم یکسال زحمت و کار مداوم است، گفت: یک متسابق برای محافظت از حنجره و صدای خود در کنار تمرین‌های اصولی و مداوم ناچار است از مصرف بسیاری از مواد غذایی و خوراکی‌ها صرفنظر کند، ضمن اینکه از بسیاری از امور روزمره خود اعم از مسافرت و مهمانی و غیره چشم‌پوشی می‌کند تا فرصت کافی برای تمرین داشته باشد و چه بسا هزینه‌های فراوانی را برای حضور در محضر استاد صرف می‌کند تا سطح خود را ارتقا دهد اما این زحمات و توفیقات نادیده گرفته می‌شود.

چهره برگزیده دعاخوانی در کشور با اشاره به تجربه حضور متعدد در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن در شهرهای مختلف کشور، بیان کرد: دستگاه‌ متولی مسابقات حتی در تأمین هزینه ایاب و ذهاب متسابقان ناتوان است و تجربه بنده در سال‌های گذشته حاکی از آن است که مطالبات نمایندگان استان برای تأمین هزینه سفر هوایی به محل مسابقات به جایی نرسیده است. در یکی از سال‌ها که ارومیه میزبان مسابقات بود، بانوان راه‌یافته به مرحله کشوری به‌همراه فرزند خردسال خود مجبور بودند مسیر ۱۹ ساعته از شهرکرد تا ارومیه را با اتوبوس طی کنند حال آنکه این افراد در راه افتخارآفرینی برای استان این رنج را متحمل می‌شدند.

انتهای پیام
captcha