منتخبان نوزدهمین همایش «عمری با قرآن» را بیشتر بشناسیم + فیلم
کد خبر: 4020914
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳

منتخبان نوزدهمین همایش «عمری با قرآن» را بیشتر بشناسیم + فیلم

طی نوزدهمین همایش عمری با قرآن از شش پیشکسوت و فعال قرآنی شهر تهران به همت فرهنگسرای قرآن تجلیل شد.

به گزارش ایکنا، در نوزدهمین دوره همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی تهران با عنوان «عمری با قرآن» روز گذشته 26 آذر از علی‌اکبر توپچی، محمد عباسی، مرتضی لبانی، احمد ابوالقاسمی، عباس اخوین و عذرا روشندل، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی نورالزهراء تجلیل شد.

عباس اخوین، چهره ماندگار و خوشنویس

عباس اخوین

او در سال ۱۳۱۶ در مشهد متولد شد. از همان ابتدا به هنر خوشنویسی علاقه‌مند بود و در دوران تحصیل با شور و اشتیاق به تمرین و نوشتن خط می‌پرداخت به گونه‌ای که این استعداد ذاتی وی را از دیگران متمایز کرد. در سال چهارم دبیرستان به همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد و بعد از اتمام دبیرستان، در رشته شیمی دانشگاه پذیرفته شد.

اخوین با علاقه‌ فراوان و بدون داشتن استاد به نوشتن خط می‌پرداخت. بعد از اتمام تحصیلات، نزد علی آقاحسینی که خود از شاگردان عماد‌الکتاب بود، تعلیم خط نستعلیق گرفت. اخوین بعد از گذشت دو سال استفاده از محضر این استاد، خوشنویسی را به حد کمال فراگرفته و به خطوط اساتیدی چون عماد‌الکتاب، کلهر و به ویژه میرعماد حسنی علاقه‌مند شد و به مشق نظری و قلمی از روی خطوط این اساتید پرداخت.

در سال ۱۳۵۹ استادانی همچون علی‌اکبر کاوه، حسن میرخانی، حسین میرخانی و ابراهیم بوذری گواهینامه استادی را با کسب بیشترین امتیاز به او اعطا کردند.

اخوین در سال‌های ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ به عنوان خطاط در روزنامه کیهان فعالیت کرد و سپس در سال ۱۳۵۸ به عنوان استاد و عضو هیئت تخصصی گزینش مرحله استادی و نیز عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران مشغول فعالیت شد. او از معدود اساتیدی است که از سال ۱۳۳۷ تنها به هنر خوشنویسی به صورت کاملاً حرفه‌ای مشغول شد. او در حال حاضر عضو هیئت ارزشیابی هنری وزارت ارشاد است که درجات هنری را به خوشنویسان اعطا می‌کنند.

این هنرمند در سال ۱۳۷۱ مرکز کتابت و تعلیم ایران را تأسیس کرد و به همراه تعدادی از مدرسان انجمن خوش‌نویسان ایران که از شاگردان استاد هستند، مشغول تدریس خوش‌نویسی خطوط نستعلیق، شکسته و تذهیب است. وی کتابت نستعلیق را به اوج خود رسانده است، خط نستعلیق او در نرم‌افزار خوش‌نویسی کلک، پیاده‌سازی شده‌ است و به عنوان خط مرجع پارسی در کتاب‌های درسی مدارس به کار رفته است. اخوین در بین خوشنویسان معاصر، با سبکی بی‌بدیل و منحصر به فرد، مروج شیوه قدما است.

او در طول فعالیت حرفه‌ای خود شاگردان بسیاری را آموزش داده که از نام‌آوران خط نستعلیق و اساتید بنام هستند. وی در سال ۱۳۸۹ به عنوان چهره ماندگار در رشته خوشنویسی معرفی شد.

اخوین در مدت ۵۰ سال کار خوشنویسی، کتاب‌های زیادی را برای استفاده علاقه‌مندان به چاپ رسانده از جمله آنها گنجینه معرفت، پویه، رها، کتاب ارث، التفاصیل، عجایب الحکایات، سرمشق‌های نستعلیق در سه جلد، یک عمر نستعلیق و مرقع آن، مرقع بحر عشق، یادنامه نمایشگاه خط، گزیده سخنان خواجه عبدالله انصاری، رباعیات اوحدالدین کرمانی، پیام غدیر، دیوان حافظ همراه با نقاشی‌های محمود فرشچیان، رباعیات خیام در دو نوبت، مرقع زلف دلبر، کتاب سر زلف خط به مناسبت چهارصدمین سال صدرنشینی میرعماد الحسنی در سال ۱۳۸۳، کتابت دیوان حافظ و دفتر اول مثنوی است.

مرتضی لبانی، پیشکسوت قرآنی

مرتضی لبانی

مرتضی لبانی، متولد سال 1324 است. او از حدود شش سالگی در مسجد مرحوم حضرت آیت‌الله شعرانی حضور داشته است و با بهره‌مندی از حضور ایشان و هنگامی که سایر خردسالان را پای رحل قرآن  جمع می‌کرد، الفبای قرآن را فراگرفته است.

او در تب و تاب و کوران انقلاب، اندک اندک فعالیت‌های سیاسی خود را با حفظ و قرائت اشعار تند و آتشین علیه رژیم آغاز می‌کند و گرفتار ساواک می‌شود. لبانی درباره علت ورودش به عرصه قرآنی گفت: «زمانی بود که به منظور تجلیل از بازگشت کشتی‌گیرانمان از یکی از مسابقات بین‌المللی به فرودگاه رفتم، همانجا دیدم عده قلیلی از فردی با اهدای حلقه گل تجلیل می‌کنند. کنجکاو شدم، سؤال پرسیدم و گفتند ایشان آقای عباس امام‌جمعه است که در مسابقات قرآن مالزی حائز رتبه نخست شده است. در آنجا بود که واقعاً به من برخورد که چطور از کشتی‌گیرمان این خیل وسیع از مردم به فرودگاه آمده‌اند و حال آنکه اجرای قاری فارسی زبان در کشور دیگر و کسب رتبه نخست، اینگونه با سکوت و عده کم تجلیل‌کنندگان همراه است. اطلاعیه‌ای را صادر کردم و برنامه‌ای را در مسجد حضرت آیت‌الله شعرانی به منظور تجلیل از ایشان در نظر گرفتیم، این نخستین محفلی بود که به منظور تجلیل از قاری در کشور رخ داد که با حضور مسئولان و اساتید قرآنی همراه بود.»   

عذرا روشندل، مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی فدک نور‌الزهراء(س)

عذرا روشندل

او متولد سال 1347 و دارنده مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث است. مؤسسه فدک‌الزهرا(س) فعالیتش را از سال 1384 در محدوده گیشا آغاز کرده است تا اینکه سرانجام پس از دو سال، از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز دریافت کرده است. (برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های مؤسسه فدک‌الزهرا(س) اینجا کلیک کنید.)

علی‌اکبر توپچی

۱۵ خرداد سال ۴۲ در تهران متولد شد. حدود سال‌های ۵۳ وارد جلسات سنتی قرآن محدوده خیابان شهید ابطحی سابق یا شهید مهمان‌نوازان در منطقه امامزاده حسن(ع) شد و پس از مدتی با جلسات قرآن استاد سیدمحسن خدام‌حسینی آشنا شد.

علی اکبر توپچی

توپچی 25 سال در جامعةالمصطفی(ص) العالمیه فعالیت داشته است. وی در کنار فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی در خارج از کشور، حدود 10 سال، سابقه مدیریت فرهنگسرای قرآن را داشت. (برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های علی‌اکبر توپچی اینجا کلیک شود.)

 

محمدعباسی، قاری و مدرس قرآن

او در ۲۵ اسفند سال ۱۳۴۵ در شهر تهران متولد شد. عباسی همراه با پدر در سال‌های 53 و 54 طی ایام تابستان به منظور شرکت در کلاس قرآن در مسجد محل (مسجد موسی‌بن‌جعفر) حضور پیدا می‌کرد. در ایام نوجوانی و جوانی و طی ‌سال‌های 57 همراه با دوستانش در مسجد گرد هم جمع می‌شدند و با تقلید از صوت‌های مرحوم عبدالباسط گام‌هاى اولیه تلاوت را طى کردند و سپس با اجازه امام جماعت مسجد و مسئول بسیج مسجد، به تلاوت قرآن و اذان به صورت زنده پیش از نماز مغرب و عشا پرداخت.  

محمد عباسى در کنار سایر فعالیت‌هاىی از سال ۱۳۶۰ تا کنون به تدریس قرآن اشتغال دارد. ایشان بنابه توصیه استادانش به ویژه استاد خدام‌حسینى، نسبت به فراگیری موضوعى و تفسیر مفاهیم قرآن مشغول شد. وی در کنار تحصیلات آکادمیک دارای تحصیلات حوزوی نیز هست. عباسى علاوه بر این داراى مدرک ممتاز خوشنویسى در رشته خط نستعلیق از انجمن خوشنویسان تهران است.

او در آغاز کار تلاوت به مدت سه سال از استاد عبدالباسط تقلید کرد، پس با توصیه استادش به تقلید از استاد مرحوم منشاوى و مرحوم استاد مصطفى اسماعیل پرداخت و کمتر از حدود شش سال به صورت تقلید از این اساتید به تلاوت ادامه داد. سپس به تلفیق الحان اساتید برجسته‌اى چون مصطفى اسماعیل، کامل یوسف و ابوالعینین شعیشع پرداخت و با ترکیب الحان تلاوت این اساتید سبکى ویژه براى خود برگزید.

محمد عباسی

او در سال ۶۷ با حضور در مسابقات سراسرى قرآن که در کرمان و از سوى سازمان اوقاف برگزار شد با کسب رتبه سوم به مسابقات قرآن هندوستان اعزام و رتبه نخست را از آن خود کرد. عباسی همچنین در سال ۷۱ در مسابقات سراسرى طلاب علوم دینى در قم و نیز در مسابقات بین‌المللى ایران رتبه نخست را کسب کرد و در مسابقات بین‌المللى قرآن کشور مالزى نیز در سال ۷۳ رتبه دوم را به دست آورد.

عباسى نخستین تلاوت رسمى خودش را در سال ۱۳۵۸ در مسجد قنات‌آباد تهران اجرا کرد که این تلاوت از سیماى جمهورى اسلامى ایران پخش شد.

احمد ابوالقاسمی، پیشکسوت قرآنی

احمد ابوالقاسمی در 10 خرداد سال 1347 در شهر تهران متولد شد. وی در هشت سالگى در مسجد امام جعفر صادق(ع) شهر تهران با شنیدن تلاوت از یك نوجوان ایرانى كه به تقلید از استاد عبدالباسط سوره‌هاى آخر قرآن را تلاوت مى‌كرد، مجذوب قرائت قرآن شد و پس از شنیدن نوارهاى تلاوت عبدالباسط علاقه‌اش به امر تلاوت قرآن دو چندان شد.

او در مقطع متوسطه، تحصیل در رشته الكترونیك هنرستان راهیان قدس تهران را برگزید اما حضور در جبهه‌هاى جنگ حق علیه باطل را بر تحصیل ارجح دانست و به جبهه رفت. ابوالقاسمی عاملان مؤثر در امر آموزش قرآن خود را پدر و مادرش و استادان محمد غفارى، محمدرضا ابوالقاسمى و سیدمحسن خدام‌حسینى می‌داند و معتقد است مهمترین عامل پیشرفتش انگیزه قوى و پشتكارش برای رسیدن به این جایگاه بوده است.

احمد ابوالقاسمی

ابوالقاسمی آموزش جدى صوت و لحن و علوم مختلف قرآنى را از سال 1361 آغاز كرد. وی در ابتدا بیشتر از اساتید مصرى به ویژه مرحوم شعبان عبدالعزیز صیاد تقلید مى‌كرد و از سال 66 با جلسات استاد خدام‌حسینی آشنا شده است. در سال 1364 برای اولین بار در مسابقات استانی سازمان اوقاف شركت کرد و در سال 66 نیز به مسابقات كشوری اوقاف و انتخابی حج راه یافت.

این استاد قرآن در سال 67 برای نخستین بار برای حضور در كاروان اعزام قاریان قرآن به كشورهای خارجی، دعوت شد و در سال 68 در گروه اهل‌البیت(ع) كه با همت استاد خدام حسینی و سرپرستی استاد آرزم تشکیل شد، عضو شد. وی طی حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی، موفق به کسب رتبه نخست می‌شود.

ابوالقاسمی از سال67 تاكنون بیش از 100 سفر تبلیغی به حدود 30 كشور جهان چون بوركینافاسو، مالی، نامیبیا، آفریقای جنوبی، پاكستان، عربستان، سوریه، مالزی، آلبانی، مقدونیه، صربستان، بوسنی، تركیه، عراق، قرقیزستان، قزاقستان، كانادا، استرالیا، آلمان، فرانسه، بلژیك، هلند، سوئیس، اتریش، انگلستان، امارات متحده عربی، بحرین و قبرس داشته است.

انتهای پیام
captcha