علمی که انسان را به حکمت نرساند علم نافعی نیست
کد خبر: 4084168
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
حجت‌الاسلام رستمی:

علمی که انسان را به حکمت نرساند علم نافعی نیست

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور گفت: علمی نافع است که انسان را به حکمت برساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، امروز ۱۷ شهریورماه، در مراسم تقدیر از اساتید برتر اولین دوره آموزشی «همراه با حکیمان» که در مجتمع شهدای سلامت برگزار شد، در جمع اساتید علوم پزشکی، اظهار کرد: از آنجا که بهداشت و درمان در کنار آموزش قرار دارد، لذا مجموعه فعالیت‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت سنگین و دائمی است.

وی ابراز کرد: این فعالیت‌ها در مقاطعی خاص مانند اربعین نیز دو چندان می‌شود، از طرفی در دوران همه‌گیری کرونا که همه دشمنان ما منتظر زمین خوردن ما در مقوله بهداشت و درمان بودند، خوشبختانه در حوزه بهداشت و درمان یک کارنامه درخشان در دنیا برای کشور ما ثبت شد و این مرحله با سربلندی همراه بود.

رستمی با اشاره به اثرات معنوی زیارت حضرت رضا(ع)، ادامه داد: حضور در محضر امام رضا(ع)، اثر پاک‌کنندگی و تطهیر را دارد و این اگر با قصد زیارت باشد، رنگ و بوی بیشتری می‌گیرد، و شما اساتید در این دوره با حضور خود از محضر معنوی حضرت بهره‌مند شدید که امید است این حضور مکرر اتفاق بیفتد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: شما اساتید والدین دانشجویانتان نیز محسوب می‌شوید، لذا از دعا برای فرزندان معنوی خود دریغ نکنید و این لطف را در حق دانشجویان خود داشته باشید.

وی افزود: اکنون در آستانه حرکت عظیم اربعین حسینی هستیم و حیات این پدیده قابل‌تحلیل است. در این دنیایی که انسان به مادی‌گرایی، راحت‌طلبی، خودخواهی، مال‌طلبی و نفسانیت تشویق می‌شوند، این حرکت مفاهیمی چون ایثار، گذشت، مواسات و... را به نمایش می‌گذارد، این مفاهیمی که با سبک زندگی امروزی بیگانه است.

رستمی افزود: در این فضا جریانی به نام اربعین راه می‌افتد که تمام نقاط مورد اتکای تمدن امروز را به چالش می‌کشد. در این جریان معنوی انسان‌ها خود را در رنج و سختی و ایثار درگیر می‌کنند که با زندگی عادی خود سازگاری ندارد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: پیاده رفتن در این مسیر برای انسان‌هایی که طالب معنویت هستند، با وجود همه سختی‌هایش یک سرخوشی ایجاد می‌کند و نه تنها تاول پاها برای آنان نماد رنج نیست، بلکه یک خوشدلی برای آن فرد است که توانسته این مسیر را طی کند دارد.

وی بیان کرد: اربعین سفری نیست که محدود به چند میلیون نفری که امکان تشرف می‌یابند شود، بلکه همه آنان که دوست دارند در این مسیر باشند اما به هر دلیل از این سفر بازماندن را شامل می‌شود.

رستمی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) برای مبارزه با جهالت و ضلالت مبارزه کرد، افزود: ما در جریان اربعین با یک تحول مواجه هستیم و این ظرفیت در جامعه وجود دارد که باید از آن برای حل مسائل اصلی که بشر امروز با آن درگیر است استفاده کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور تصریح کرد: شما اساتید در دوره آموزشی «همراه با حکیمان» حضور یافتید. با توجه به نامگذاری این دوره آموزشی، حکمت از اهمیت بالایی برخوردار است و علم به تنهایی کافی نیست، لذا علمی که انسان را به حکمت نرساند، علم مفیدی نیست.

وی عنوان کرد: دانشجویان به عنوان امانت در دستان اساتید بوده که در دوره دانشجویی نیازمند آموزش در همه حوزه‌ها هستند. لذا از شما که به عنوان سرپرست هستید در پیشگاه الهی سوال خواهد شد، آموزش مهارت زندگی نیز برای دانشجویان اهمیت بالایی دارد، چرا که استاد تاثیرگذاری بیشتری بر دانشجو خواهد گذاشت. بنابراین سعی کنید کلاس درس علاوه بر آموزش، درس زندگی به دانشجویان بدهد.

انتهای پیام
captcha