سدمعبر تبدیل به یک گناه رایج شده است
کد خبر: 4091726
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۵

سدمعبر تبدیل به یک گناه رایج شده است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان اینکه هرجا نظم نباشد اختلال ایجاد می‌شود، گفت: سد معبر در استان و شهر ما تبدیل به یک گناه رایج شده و قبح آن شکسته شده است که می‌طلبد فرهنگ‌سازی مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

حجت الاسلام شاهرخی، نماینده ولی فقیه در لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام سیداحمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه خرم‌آباد در دیدار اعضای حفاظتی مراقبتی رفع سد معبر که عصر پنج‌شنبه، ۲۱ مهر در خرم‌آباد انجام گرفت، گفت: جهان هستی بر اساس نظم و نظامی خاص پایه‌گذاری شده است؛ از طرفی دیگر برهان نظم جزء مواردی است که برای اثبات وجود خدای متعال به‌کار برده می‌شود؛ در این عالم هر کجا نظمی باشد معلوم است ناظمی مدیر و مدبر و آگاه گرداننده است و هر کجا که نظم نباشد طبیعتاً اختلال ایجاد خواهد شد.

وی افزود: انسان به صورت فطری علاقه‌مند به نظم است و در هر کجا که خللی در کارها ایجاد می‌شود؛ یا ناظم خصوصیات لازم را ندارد؛ یا به هر حال موانعی هست که مانع ایجاد نظم می‌شود کمااینکه این نظم است که همه امور بر اساس آن می‌تواند به هدف مورد نظر نائل شود.

شاهرخی اضافه کرد: مؤسسه نظم‌آفرینان با حضور شما دست‌اندرکاران این مجموعه نیز باید بر اساس نظم و برنامه‌ریزی کارها را پیش ببرند؛ گاهی اوقات این نظم و انضباط باید در قالب قانون اجرا شود و همه باید به آن ملزم باشند؛ که باعث اختلالات و آسیب‌ در جامعه نگردد.

امام‌جمعه خرم‌آباد افزود: یکی از موارد بی‌نظمی در استان ما که متاسفانه دامنگیر آن هستیم سد معبر است؛ که در این خصوص روایات متعددی از امامان معصوم(ع) وارد شده است؛ تا جایی که فرمودند: «کسانی که سد معبر می‌کنند از رحمت خدا به دور هستند» و در بعضی روایات تعابیری همچون ضامن شدن بیان شده است که قطعاً باعث دِین می‌باشد.

وی ادامه داد: علیرغم بیان این همه احادیث و روایات اما متاسفانه سد معبر تبدیل به یک گناه رایج شده و قبح آن شکسته شده است؛ با توجه به حضور شخصی در معابر و خیابان‌ها به وضوح آن را مشاهده نموده‌ام که برخی از کسانی که صاحب مغازه هستند در سد معبر مشارکت دارند.

امام‌جمعه خرم‌آباد ضمن اشاره به مشکل بیکاری در استان لرستان اظهار کرد: البته نباید فراموش کرد با توجه به کمبود اشتغال در استان و در مرکز استان دست‌فروشی جهت امرار معاش تبدیل به یک شغل دائمی شده است اما در این خصوص لازم است نکاتی مورد توجه باشد.

شاهرخی با تأکید بر زوم برنامه‌ریزی، گفت: یکی از مهمترین کارها برنامه‌ریزی دقیق برای کاسبان دست‌فروش است؛ جانمایی مکانی مناسب که مورد توافق همه باشد؛ و دسترسی برای همه مردم آسان باشد و در دورترین نقطه نباشد.

شاهرخی افزود: شاید اگر از درون خود دست‌فروشان شورایی شکل بگیرد و در شورای مذکور با آنها مشورت شود قطعاً فرهنگ‌سازی بیشتری شکل می‌گیرد و به تدریج همراهی و همدلی ایجاد خواهد شد.

وی بر رعایت اخلاق و برخورد منطقی با دست‌فروشان تأکید کرد و ادامه داد: یکی دیگر از موارد بسیار مهم در انجام مأموریت‌ها برای مقابله با سد معبر؛ برخورد منطقی و بدون هرگونه خشونت است؛ تندخویی؛ بد زبانی؛ برخوردها ایذایی به جای تسهیل شدن کار و پیشرفت در این مقوله قطعاً مانع نظم و ترتیب در کار خواهد شد و جواب برعکس خواهد داشت و امیدوارم با برنامه‌ریزی صحیح و فرهنگ‌سازی درست وضعیت شهر خرم‌آباد از این شکل نامناسب است خارج شود.

انتهای پیام
captcha