ضرورت آموزش تفاوت‌های زن و مرد به زوجین جوان
کد خبر: 4091848
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۲

ضرورت آموزش تفاوت‌های زن و مرد به زوجین جوان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌ کل استان با بیان اینکه تاکنون از حیث روانشناختی ۱۵۰ تفاوت میان زن و مرد احصا شده است اما این موارد ظریف هیچ‌گاه به زنان و مردان آموزش داده نشده است، گفت: زوج‌ها پیش از آغاز زندگی مشترک باید مهارت‌های لازم را کسب کنند تا کمتر شاهد طلاق‌های عاطفی و حقوقی در خانواده‌ها باشیم.

سیدمحمد موسوی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، سیدمحمد موسوی، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جُرم دادگستری‌ کل استان روز گذشته ۲۲ مهرماه در «همایش خانوادگی کارکنان اوقاف و امور خیریه استان» در سالگرد میلاد با سعادت پیامبر اسلام(ص) و امام صادق(ع) با اشاره به اینکه آسیب‌های امروز از تهدیدات مهمی است که جامعه را در معرض خطر قرار داده است، اظهار کرد: تضعیف خانواده‌ را شاید بتوان ریشه‌ای‌ترین تهدید نامید چرا که مفهوم خانواده‌های علوی و حسینی و فاطمی را کمتر شاهدیم و می‌طلبد ریشه‌یابی شود که چرا خانواده‌های ما پیرو خوبی برای آن بزرگواران نبوده‌اند و چگونه می‌توان افرادی در خور شأن و نام بلند اهل‌بیت(ع) در جامعه‌ای که ذیل نام آنان قرار دارد، پرورش داد.

وی با ذکر اینکه زن و شوهر و فرزندان سه رکن نهاد خانواده هستند، ادامه داد: امروز متأسفانه هر سه رکن در حال دور شدن از یکدیگر هستند که مرور آمار نیز گویای این موضوع است؛ آمار نشان می‌دهد که در چهارمحال‌وبختیاری در ابتدای دهه ۷۰، به ازای هر ۱۵۰ ازدواج، یک طلاق ثبت می‌شد اما غفلت‌ها و سهل‌انگاری‌ها در تعلیم و کوتاهی در تربیت و مهرورزی و محبت در کانون خانواده باعث شد که در سال ۸۳، به ازای هر ۲۳ ازدواج یک طلاق ثبت شود. در سال ۹۳ این نسبت به ۱۰.۵ به یک و در سال گذشته به پنج به یک رسیده است یعنی از هر پنج ازدواج در استان یک مورد به طلاق منجر می‌شود.

موسوی با تأکید بر اینکه طلاق درب تمام خانه‌ها را می‌زند اما با بسیج همگانی حتی نگرانی و دغدغه‌ای برای جلوگیری از وقوع آن مشاهده نمی‌کنیم، گفت: بنده به عنوان مسئول پیشگیری از طلاق در مجموعه دادگستری، حساسیتی برای پیشگیری از طلاق در خانواده‌ها و جامعه نمی‌بینم. وقتی سیل یا زلزله رخ می‌دهد، تا چندین روز تمام افکار و ابزار و امکانات و اقدامات بر آن حادثه معطوف می‌شوند و رسانه‌ها و تریبون‌ها و فضای مجازی مدام به آن می‌پردازند، اما در جایی که ساختمان خانواده‌ها در حال فروریختن است، هیچ‌کس در مورد آن حساسیتی نشان نمی‌دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جُرم دادگستری‌کل استان بیان کرد: این آمار طلاق که اشاره شد مربوط به طلاق قضایی بود حال آنکه آمار طلاق عاطفی به مراتب بسیار بیشتر از این آمار است و کارشناسان می‌گویند ۵۰ درصد زوج‌ها اگرچه زیر یک سقف زندگی می‌کنند اما در طلاق عاطفی به سر می‌برند. یعنی وضعیت نیمی از خانواده‌ها در شرایطی که مورد نظر اسلام و قرآن، مبانی جامعه‌شناسی، روانشناسی و علوم رفتاری است، قرار ندارد و بستر مطلوبی که فضای امن و آرام و بالنده و تعالی‌بخش را برای زن و شوهر و فرزندان در خانواده فراهم کند، وجود ندارد.

موسوی با تأکید بر اینکه نسبت ازدواج و طلاق در چهارمحال‌وبختیاری در مقایسه با آمار کشور که دو و نیم به یک است، وضعیت بهتری دارد، افزود: این امر مرهون سنت‌های اصیل و دست نخورده ماندن فرهنگ و تفکر پیشینیان ماست. بالاترین میزان طلاق را پولدارترین و مرفه‌ترین بخش کشور یعنی شمال تهران با نسبت یک و نیم به یک دارد، حال آنکه محروم‌ترین مناطق کشور از جمله استان ما، کمترین میزان طلاق را ثبت می‌کند.

وی ادامه داد: البته نمی‌خواهم نافی نقش اقتصاد در استحکام بنیان خانواده باشم اما اگر قرار بود اقتصاد حرف اول را بزند، قاعدتاً مردمان شمال تهران باید محکم‌ترین خانواده را می‌داشتند و ما در مناطق محروم بیشترین طلاق را ثبت کنیم. امروز بسیاری از زوج‌ها که زندگی آنان به سمت طلاق کشیده می‌شود، مشکل مالی ندارند، بلکه سبک و سیاق زندگی‌ها آن چیزی که باید باشد نیست.

موسوی با تصریح اینکه در انتقال ارزش‌ها به فرزندانمان موفق نبوده‌ایم، گفت: یک دلیل آن است که روش تربیت فرزندان را متناسب با عصر حاضر به‌روزرسانی نکرده‌ایم و دائماً مشغول مقایسه فرزندان خود با قدیمی‌ها هستیم که این صحیح نیست. امام علی(ع) در حدیثی با این مضمون فرمودند که فرزندت را برای فردا تربیت کن.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جُرم دادگستری‌کل استان تأکید کرد: اگر فرزندانمان را برای فردا یعنی امروز تربیت کرده‌ بودیم، نباید شاهد دختران نوجوانی باشیم که به خیابان می‌آیند و روسری‌های خود را که نماد فاطمی بودن است، بردارند یا حتی آتش بزنند. پیداست که سبک تربیت فرزندان را بلد نبوده و لذا در انتقال ارزش‌ها به فرزندان موفق نبوده‌ایم. به همان اندازه که به اقتصاد و برآوردن نیازهای مادی فرزندان توجه داریم باید به ابعاد نرم زندگی آنان یعنی تربیت صحیح نیز توجه کنیم اما متأسفانه در غالب خانواده‌ها از این موضوع غفلت شده است.

موسوی با ذکر اینکه تاکنون از حیث روانشناختی ۱۵۰ تفاوت میان زن و مرد احصا شده است اما این موارد ظریف هیچ‌گاه به زنان و مردان آموزش داده نشده است، بیان کرد: مثلاً اینکه زن شنیداری و مرد دیداری است یعنی محبت زن بیشتر از طریق گوش اما محبت مرد از طریق چشم او حاصل می‌شود، لذا مردان باید بدانند وقتی آهنگ صدایشان در گوش زن پیچیده شود بیشتر می‌توانند محبت او را جذب کنند. امروز مرد وقتی شب به خانه می‌رود، در منزل یا با شبکه‌های اجتماعی یا تماشای تلویزیون مشغول است و نتیجه آنکه با همسر خود حرف نمی‌زند و همکلام نمی‌شود.

وی با ابراز تأسف از اینکه زنان ما امروز زیبایی‌های خود را برای بیرون از خانه می‌گذارند اما توجهی به زیبا ساختن خود برای همسر ندارند، گفت: پیداست که در چنین شرایطی مرد که محبتش از طریق دیداری حاصل می‌شود، نمی‌تواند همسرش را آنگونه که باید و شاید دوست بدارد.

موسوی با بیان اینکه امروز از آسیب‌هایی مانند مواد مخدر و افسردگی، ناامیدی، طلاق و خیانت و دیگر آسیب‌ها رنج می‌بریم، تأکید کرد: زوج‌ها پیش از آغاز زندگی مشترک باید مهارت‌های لازم را کسب کنند و از جمله این ۱۵۰ تفاوت روحی و روانی زن و مرد را کاملاً بشناسند تا کمتر شاهد طلاق‌های عاطفی و حقوقی در خانواده‌ها باشیم. تأکید می‌کنم که می‌طلبد لااقل مدیران و کارمندان و دست‌اندرکاران استان این دوره‌ها را بگذرانند تا مروج سبک زندگی اسلامی که مورد نظر مقام معظم رهبری نیز هست، باشند.

وی با اشاره به اینکه حتی هیئات مذهبی و جلسات خانگی نیز در ترویج سبک زندگی نقش خود را ایفا نمی‌کنند، بیان کرد: امام حسین(ع) برای اصلاح امت جد بزرگوارشان قیام کردند و پرسش اینجاست که آیا اصلاح امت پیامبر(ص) امروز ناظر به این نیست که اجازه ندهیم بچه شیعه طلاق بگیرد؟

انتهای پیام
captcha