سهم ۳۰ درصدی دانشگاه‌ها از آموزش در ساختار مهارتی محقق نشده است
کد خبر: 4094472
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹

سهم ۳۰ درصدی دانشگاه‌ها از آموزش در ساختار مهارتی محقق نشده است

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: بر طبق برنامه ششم توسعه کشور، قرار بود دانشگاه‌های آموزش عالی در ساختار مهارتی ۳۰ درصد از سهم آموزش کشور را بر عهده بگیرند و متأسفانه این سهم حدود ۱۳ درصد محقق شده که سهم پایینی است.

محمد فتحیان، معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، محمد فتحیان، معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی امروز، سوم آبان‌ماه در «آیین معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی چهارمحال و بختیاری» با اشاره به اینکه این دانشگاه با رویکرد علم نافع و با محوریت اشتغال‌زایی پس از انقلاب تشکیل شد، اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی از سال ۷۱ فعالیت خود را در کشور آغاز کرد.

فتحیان با بیان اینکه تاریخچه دانشگاه جامع علمی کاربردی پر از نوسان بوده است، افزود: یکی از تصمیمات نادرست که شورای عالی اداری در سال ۹۶ در خصوص مراکز اتخاذ کرد این بود که مراکز دولتی منحل و  این رأی صادر شد، به طوری‌که بیش از ۳۰۰ مرکز منحل شدند که باتوجه به امکانات و تجهیزات بالا، می‌توانند اثربخش ادامه دهند، البته رویکرد هیئت رییسه دانشگاه احیای این مراکز است.

وی گفت: بر طبق برنامه ششم توسعه کشور، قرار بود دانشگاه‌های آموزش عالی در ساختار مهارتی ۳۰ درصد از سهم آموزش کشور را بر عهده بگیرند و متأسفانه این سهم حدود ۱۳ درصد محقق شده که سهم پایینی است، شاید دلیل آن این بوده که نتوانستیم اعتماد صنعت را جلب کنیم.

وجود بیش از ۲ میلیون بیکار در کشور

فتحیان با اشاره به وجود قریب به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیکار در کشور، تصریح کرد: بیش از ۴۰ درصد بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند که نتوانسته اعتماد بازار کار را جلب کنند و از مهارت لازم برخوردار نیستند، زیرا برای ورود به بازار کار نیاز به مهارت حداقلی است.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی به نحوی قصد دارد با ارتقای مهارت دانش‌آموختگان شکافی که در جامعه وجود دارد را برطرف کند، یعنی مهارتی تعبیه و تنظیم شود که نیاز صنعت و بازار کار باشد، البته تعدادی از مراکز در دل صنعت قرار گرفته که باید کلاس‌ها در آنجا برگزار شود.

وی به نسل‌بندی دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه رویکرد اصلی دانشگاه جامع علمی کاربردی اشتغال و رفع نیازهای جامعه است، اگر در این زمینه به خوبی عمل کند، در دانشگاه‌های نسل چهار که هدف گام برداشتن برای تحقق مسئولیت اجتماعی بوده پیشتاز خواهد بود، البته با گذراندن نسل‌های قبلی از جمله دانشگاه‌های آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی به سمت و سویی حرکت کرده که از جمله دانشگاه‌های موفق نسل چهار باشد، از طرفی باید این برنامه‌ریزی در وزارت علوم صورت گیرد تا دانشگاه‌ها به این سمت و سو حرکت کنند.

فتحیان با اشاره به وجود ۵۷۰ مرکز آموزش علمی کاربردی در کشور که برخی از آن‌ها نیمه فعالند، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۲۰ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در مراکز داریم که امسال ۱۲۵ هزار نفر در مراکز پذیرفته شدند و در مراحل ثبت‌نام قرار دارند، همچنین بیش از ۲ میلیون نفر یعنی حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی در صنایع مختلف شاغلند.

پذیرش دانشجو در ۱۲۵ رشته جدید

وی بیان کرد: برای سال جاری ۱۲۵ رشته جدید طراحی و تعریف شده که در حال پذیرش دانشجویان هستیم، امید است سال‌های آتی این رشته‌ها را هر چه فعال‌تر برگزار کنیم.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه با اشاره به برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی، توضیح داد: دانشگاه جامع علمی کاربردی حدود ۱۰۰۰ دوره آموزش کوتاه‌مدت دارد، تلاش این دانشگاه این بوده که باتوجه به ظرفیت مراکز درآمدزایی مناسبی صورت گیرد که هدف کاهش فرایند صدور مجوز دوره‌های کوتاه‌مدت و تسهیل در این امر است.

وی استخدام یا کارآفرینی فارغ‌التحصیلان دانشگاه جامع علمی کاربردی بعد از تحصیل را هدف اصلی تیم جدید مدیریتی این دانشگاه برشمرد و تأکید کرد: باتوجه به اینکه دانشگاهی تقاضا محور بوده رشته‌ها مبتنی بر نیاز بازار کار تعریف خواهد شد.

فتحیان در خصوص صدور مجوز برای ایجاد مراکز علمی کاربردی در کنار صنایعی که تضمین اشتغال دانش‌آموختگان را به همراه داشته باشد، تصریح کرد: آن دسته از مراکزی که همچون سایر دانشگاه‌ها حلقه باز عمل می‌کنند و نمی‌توانند در راستای شاغل شدن دانش‌آموختگان گام بردارند رویکرد، توسعه آن‌ها نیست، بلکه باید مراکز به سمت اشتغال‌زایی، ارتباط با صنعت هر استان و به هنگام سازی محتوای درسی حرکت کنند.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه با تأکید براینکه چهارمحال و بختیاری استانی با پتانسیل بالا و توانمند است، افزود: باید براساس برنامه مشخص این توانمندی‌ها شکل بگیرد و مراکز علمی کاربردی استان با توسعه کمی و کیفی و با رویکرد اشتغال و توجه به مردم کار خود را پیش ببرد.

فتحیان با اشاره به وجود هشت مرکز علمی کاربردی در استان با حدود ۳۰۰۰ دانشجو، تصریح کرد: برای استانی با یک میلیون جمعیت این تعداد دانشجو آمار خوبی نیست و باید به سمتی پیش رود که ظرفیت مراکز و تعداد دانشجویان به ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر برسد.

وی تأکید کرد: لازم است با جلسات مستمر، از صنایع درخواست شود که ارتباط با مراکز علمی کاربردی استان را پررنگ‌تر کنند همچنین مراکزی در دل صنایع ایجاد شود تا از این طریق دانش‌آموختگان این دانشگاه شاغل شوند، از طرفی مجوزهایی برای توسعه کمی و کیفی مراکز در استان اخذ شود تا در سال‌های آینده به آمار مناسب مراکز دست یابیم.

معاون نظارت و سنجش دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان در خصوص مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی، بیان کرد: لازم است خبره‌های استان با توانمندی بالا شناسایی و از آن‌ها برای مدرس دانشگاه استفاده شود، یعنی از این طریق می‌توان برند دانشگاه و مراکز را با استفاده از افراد خبره تقویت کرد که دانشگاه جامع علمی کاربردی تنها دانشگاهی بوده که می‌تواند از این افراد استفاده کند.

انتهای پیام
captcha