بررسی جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس
کد خبر: 4098817
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴

بررسی جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس

تاکنون حدود 400 مقاله به همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس ارسال شده و دریافت مقاله برای این همایش نیز تا پایان آبان ماه ادامه دارد.

بررسی خدمات متقابل علم و دفاع مقدس با 400 مقاله

به گزارش ایکنا، همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس در حالی نیمه آذرماه در تهران برگزار می‌شود که تاکنون حدود 400 مقاله به این همایش ارسال شده است.

اما چرا و با چه هدفی این همایش در آستانه برگزاری است؟ در یکی از دیدارهایی که سرلشگر باقری با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان از سرلشکر باقری گلایه می‌کنند که چرا به موضوع علم و فناوری در جنگ نمی‌پردازید. با توجه به این دغدغه مقام معظم رهبری، ستاد کل نیروهای مسلح به این دغدغه در قالب یک همایش علمی پرداخته است.

برگزار کننده این همایش پژوهشگاه دفاع مقدس است ولی سپاه، ارتش، وزارت دفاع و فراجا و دانشگاه‌های کشوری و لشکری نیز به برگزاری این همایش کمک می‌کنند. البته قبل از همایش اصلی یک سری کار علمی در این حوزه انجام شده و حدود 400 مقاله دریافت و هر کدام از دانشگاه‌ها و سازمان‌ها بیش از 30 پیش نشست برگزار  کرده‌اند.

مصاحبه‌های تخصصی نیز با متخصصان حوزه علم و فناوری در جنگ انجام شده است. خروجی و محصول این کار علمی در همایش اصلی ارائه خواهدشد و بخشی نیز در قالب سخنرانی و پنل تخصصی ارائه و بخشی نهایی نیز به صورت کارهای اسنادی بعد از همایش ارائه می‌شود.

اما چه اقدامات علمی و فناورانه در زمان جنگ صورت گرفت؟ در زمان جنگ زمانی که سه موشک از لیبی دریافت شد، مقام معظم رهبری دستور دادند که یک موشک مهندسی معکوس شود، آن موشک را باز کردند و پس از مهندسی معکوس آن را به تولید رساندند و با همین اقدام صنعت موشک سازی ایران شروع شد.

همچنین پلی که برای عملیات والفجر 8 جهادسازندگی ساخت در تاریخ بی‌نظیر است چراکه در یک رودخانه با عرض یک کیلومتر و جریان‌های دریایی که هر شش ساعت تغییر می‌کند ظرف چند هفته با یک مدل لوله‌گذاری خاص پلی ساخته شد. برای ساخت این پل علم و فناوری به کار گرفته شد. یا بی‌سیم‌هایی که عراق در اختیار داشت را انگلستان در اختیار عراق قرار داده بود و با کمک دانشگاه شریف رمز این بیسیم‌ها شکسته و شنود شدند که برای این کار از علم و فناوری استفاده شد.

بررسی خدمات متقابل علم و دفاع مقدس با 400 مقاله

مهندسان ایرانی در زمان جنگ شش ماه محاسبه علمی انجام دادند تا بدانند، چه ساعتی جزر و مد و جریان‌های دریایی رود اروند کمتر و وضعیت هوا مساعدتر است؛ جنس خاک آن طرف چیست و آیا می‌توانیم تانک به آن سوی رودخانه ببریم یا خیر و آیا به دلیل جنس خاک ممکن است تانک در خاک فرو برود یا خیر و ... . این برنامه‌ریزی‌های قوی و علمی بر روی عملیات‌های دفاع مقدس صورت گرفته بود و باید به مردم گفته شود.

بحث سلامت هم یکی از این حوزه‌های علمی و فناورانه است. اینکه در ساخت بیمارستان‌ها چه سازه‌ای در نظر گرفته شد که حتی وقتی بمب 500 تنی بر روی سقف بیمارستان افتاد، بیمارستان آسیب ندید و جراحی قلب، مغز و ... همچنان در آن انجام شد، همه ابتکاراتی بود که در زمان جنگ انجام شده و باید به مردم گفته شود.

البته مسئله به کار بردن علم و فناوری در زمان جنگ بعُد دیگری هم دارد. ابتکارات علمی دوران دفاع مقدس بر روی پیشرفت علوم در همه حوزه‌ها پس از جنگ تأثیر گذاشت و مطالبه مقام معظم رهبری بررسی این بود که این دستاوردهای علمی که در دفاع مقدس داشته‌ایم چه نقشی در تکوین و تولید علم بومی کشور داشته است؟ برای مثال تجربه راه‌سازی دفاع مقدس در تجربه راه‌سازی بعد از جنگ چه نقشی داشته است. طب رزم چه نقشی در پیشرفت جراحی چشم بعد از جنگ داشته است که ایران را به قطب جراحی چشم منطقه تبدیل کرده است.

همه این مسائل قرار است در همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دوران دفاع مقدس بررسی و خدمات متقابل علم و دفاع مقدس ترسیم شود.

یادآور می‌شود، فراخوان ارسال مقاله به این همایش تا آخر آبان ماه ادامه دارد.

انتهای پیام
captcha