مبارزه با فساد؛ اساس شکل‌گیری انقلاب
کد خبر: 4108113
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
بررسی شعارهای کهنه نشدنی انقلاب در بیانیه گام دوم/ 2

مبارزه با فساد؛ اساس شکل‌گیری انقلاب

استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان گفت: مبارزه با فساد یکی از قطعیت‌های انقلاب اسلامی است که اساس انقلاب به خاطر آن شکل گرفت، در جمهوری اسلامی هیچ‌وقت از اختلاس و فساد حمایت نشده است، اما این نظام چون براساس موازین اسلامی شکل گرفته یک مورد اختلاس هم زیاد است.

رضا سلیمانی استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سینابه گزارش ایکنا از همدان، در شماره قبلی نشست بررسی «شعارهای جهانی، فطری و همیشه زنده انقلاب اسلامی» که در دفتر ایکنای همدان برگزار شد برخی شعارهای محقق شده از جمله استقلال در ابعاد مختلف، گفتمان پیشرفت و رشد آموزشی بررسی شد. رضا سلیمانی، استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان در ادامه سخنان خود که در این بخش منتشر می‌شود، اظهار کرد: براساس نظر کارشناسان دو نوع محرومیت وجود دارد، محرومیت مطلق و محرومیت نسبی. محرومیت مطلق یعنی آنچه که واقعاً وجود ندارد و محرومیت نسبی یعنی ذهنیت من نسبت به آنچه ندارم.

وی افزود: آنچه که امروز جامعه ما دچار آن شده محرومیت نسبی است؛ در بسیاری از شورش‌ها که رخ می‌دهد محرومیت نسبی بر محرومیت مطلق فرد غلبه پیدا می‌کند. در فضای مجازی فرد امکانات کشورهای مختلف را که اساساً در این فضاها فقط نقاط مثبت و امکانات را نشان می‌دهند می‌بیند و از این طرف فقط سیاهی‌های کشور را نمایش می‌دهند و مردم کشور ما را در فشار قرار می‌دهند، بنابراین فرد با مقایسه شرایط خود و سایر کشورها احساس محرومیت شدید و غیر واقعی می‌کند.

سلیمانی با بیان اینکه تحریم‌هایی که برای ایران اعمال شده در مورد کالاهای اساسی است، اظهار کرد: اما این تحریم‌ها در مورد ماهواره و شبکه‌های فارسی زبان وجود ندارد، چراکه آنها برای ایجاد توقع و مقایسه و نشان دادن ماحصل خود فعالیت می‌کنند. از طرفی امکانات خود را در اختیار ما نمی‌گذارند، لذا یک جوان با دیدن این موارد عصبی و شورشی می‌شود، چراکه نمی‌تواند پرسش‌های ذهنی خود در این زمینه را پاسخ دهد.

وی یادآور شد: این نکته را نباید فراموش کنیم که از زمان انقلاب تاکنون یعنی در طول 43 سال ما درگیر جنگ نابرابر و ناعادلانه بودیم؛ در هشت سال دفاع مقدس بسیاری از امکانات کشور و جوانان نخبه ما از دست رفتند. هشت سال پس از آن در دوره ریاست جمهوری مرحوم آیت‌الله رفسنجانی بازسازی داشتیم، یعنی 16 سال عمر این انقلاب در جنگ گذشته و در طول 27 سال باقیمانده نیز درگیر تحریم بوده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در سال 2009 تبدیل به اتاق جنگ شد و تحریم‌های سختی چون تحریم کشتیرانی، بیمه، نفت و بانکی و فلزات گران‌بها بر ایران اعمال شد.

مدل توسعه و رشد نیازمند زمان برای تحقق است

استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان گفت: مدل توسعه و رشد مدلی نیست که طی 20 سال بتوان در مورد آن اظهار نظر کرد. چیزی که نیاز به حوصله و صبر دارد و برخی از جوانان ما این صبر را ندارند. البته این توجیهی برای عملکرد ضعیف برخی مسئولان نیست، اما عوامل خارجی در جلوگیری این رشد تأثیرگذار بودند. توقع درستی نیست انقلابی که به‌خاطر حرف جدیدش یعنی به استکبارهای دنیا در مقابل دنیا ایستاده بدون مشکلات و سریع بتواند به موفقیت در زمینه‌های مختلف برسد.


بیشتر بخوانید:


وی با اشاره به اینکه آیا تعارضی بین رفاه و استقلال یک کشور وجود دارد به وضعیت کشور امارات اشاره کرد و گفت: کشورهای نوظهوری هستند که سابقه تمدنی نداشتند، اما کشور ما همواره در پارادوکس عظمت امپراتوری و اشغال و تطمیع درگیر بوده است. کشوری که همواره شمالش در معرض تعرض روس‌ها و جنوبش در دست انگلیس‌ها بوده است، کودتای 28 مرداد را تجربه کرده و یا در جنگ جهانی اول و دوم مورد اشغال قرار گرفته است، استقلال برای چنین کشوری بخشی از هویت و حافظه تاریخی‌اش است و در فرهنگ سیاسی او نفوذ کرده است.

استقلال برای ایران و ایرانیان جزء هویت آنهاست

سلیمانی یادآور شد: در طول تاریخ چون از این ناحیه زیاد ضربه خورده‌ایم هزینه‌های زیادی هم پرداخت شده است ضمن اینکه از لحاظ اجتماعی مردم ایران ضد زور و اجبار هستند و نسبت به عزت ملی خود حساس هستند. لذا، استقلال برای ایران و ایرانیان جزء هویت آنهاست و انتظار می‌رود که در این زمینه کشور تازه به دوران رسیده‌ای مثل امارات استقلال برایش اولویت نباشد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران واکنشی به تحقیر تاریخی ملت ایران طی سال‌ها بود، تصریح کرد: مقاومت و حفظ استقلال دلیل بر عدم پیشرفت و یا مقاومت نداشتن دلیل بر رشد و پیشرفت نیست، امروز می‌بینیم کشورهایی که مقاومت نکردند و با آمریکا هم دوستی داشتند به‌واسطه ارتباط با آمریکا پیشرفتی هم نداشته‌اند؛ مثل مصر یا ژاپن که امروز دنبال احیای ارتش نظامی است اما آمریکا این اجازه را نمی‌دهد.

استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان بیان کرد: مبارزه با فساد یکی از قطعیت‌های انقلاب اسلامی است که اساس انقلاب به‌خاطر آن شکل گرفت، اما اینکه وجود فساد و اختلاس در امروز آیا باعث رد این ادعا نمی‌شود؟ باید بگویم در زمان شاه رسانه‌ها و خبرنگاران و فضای آزادی‌بیان آن‌قدر ضعیف بود که فسادها رسانه‌ای و علنی نمی‌شد. اما، در جمهوری اسلامی هیچ‌وقت از اختلاس و فساد حمایت نشده است. طبق اعلام سازمان جرائم محرمانه ذیل سازمان ملل (UNODC) که میزان اختلاس 10 دیکتاتور بزرگ دنیا را بررسی می‌کند محمدرضا پهلوی رتبه اول را داراست، در یک سال فقط 35 میلیارد دلار (از وام آمریکا به ایران) اختلاس کرده است؛ در صورتی که در آن زمان بالاترین بودجه نفتی 31 میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی چون براساس موازین اسلامی شکل گرفته یک مورد اختلاس هم زیاد است و نباید باشد، افزود: مه آفرید امیرخسروی اختلاس‌گری بود که بالاترین میزان اختلاس را انجام داده بود، معروف‌ترین اختلاس سه هزار میلیارد تومان بود که این مبلغ بیت‌المال را به کشور برگرداند، یک‌هزار و 200 میلیارد تومان هم به‌صورت جریمه دریافت کرد و در نهایت سوم خرداد 1393 اعدام شد.

فساد رشوه‌پذیر و فساد سیستماتیک

سلیمانی توضیح داد: دو نوع فساد وجود دارد؛ فساد رشوه‌پذیر و فساد سیستماتیک که از سیاست به اقتصاد می‌رسد؛ عده‌ای در مناصب مختلف هستند که به فساد اقتصادی روی می‌آورند، چیزی که امروز از آن به امضای طلایی تعبیر می‌کنند، اما فساد رشوه‌پذیر از اقتصاد وارد سیاست می‌شود؛ اینکه طرف به‌جایی می‌رسد و از آن موقعیت برای امور اقتصادی خود نفع می‌برد. نوع سیستم اقتصادی ما فساد سیستمی نیست بلکه فساد رشوه‌پذیر وجود دارد.

وی در توضیح تفاوت فساد سیستمی و غیرسیستمی گفت: در فساد سیستمی قوانین به سمت فساد می‌رود و تولید‌کننده را فاسد می‌کند، ساختار و قانون برای فساد نوشته می‌شود، اما قوانین کشور ما کاملاً ضد فساد است، اما متأسفانه خوب اجرا نمی‌شود. تحقیق و تفحص از وزرا و رئیس‌جمهور و استیضاح وجود دارد که نشان‌دهنده ساختار درست است.

تحقق کرامت انسانی پس از انقلاب

سلیمانی با اشاره به یکی دیگر از شعارهایی که در جمهوری اسلامی به قطعیت رسیده است، گفت: یکی دیگر از شعارها و گزاره‌های انقلاب اسلامی بحث کرامت انسانی بود که در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... مطرح است. ایرانی‌ها کسانی بودند که آمریکایی‌ها به‌خاطر کاپیتولاسیون می‌توانستند از آنها حق توحش بگیرند، اما در جمهوری اسلامی به نقطه‌ای رسیدیم که رهبر معظم انقلاب نامه ترامپ را که از سوی شینزو آبه ارسال کرده بود به رسمیت نشناختند و آن را نپذیرفتند.

وی افزود: در مورد کرامت زنان نیز باید بگویم در گذشته نگاه به بانوان یک نگاه محدود و اقلیتی و یا ابزاری بود، اما امروز در کلیت جامعه چنین نوع نگاهی غالب نیست؛ اگر در کشور بحث پوشش مطرح شد برای این بود که کرامت زنان تأمین شود، چراکه خود زن و پیشرفت‌ها و ارزش‌ها، سبک زندگی و روش درست او مهم است نه جسم و مادیات او. انقلاب به‌دنبال احیای ارزش‌های زنان بود تا بتوانند در عرصه اجتماع بدرخشند که تا حد زیادی در این حوزه موفق بوده‌ایم.

استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان اظهار کرد: غربی‌ها کرامت را در آزادی و رهایی آدم‌ها می‌بینند. کرامت و شخصیت انسان‌ها چیزی نیست که یک سیستم با آن بازی کند اینکه در جمهوری اسلامی وقتی با اقتدار می‌توانیم عزت نفس و استقلال را حفظ کنیم صاحب کرامت هستیم.

وی به آماری در این باره از کشورهای غربی اشاره و اظهار کرد: گزارش جرائم موادمخدر سازمان ملل می‌گوید نرخ تجاوز در آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی و غرب اروپا در سال 2018 بیشتر از سایر نقاط جهان است؛ طبق آمار منتشر شده مرکز ملی خشونت جنسی در آمریکا یک زن از هر پنج زن، تجربه مورد تعرض قرار گرفتن را دارد و از هر چهار دختر و شش پسر یک نفر پیش از 18 سالگی در معرض سوء‌استفاده جنسی قرار می‌گیرد. این نوع آزادی در غرب منتهی به کرامت نمی‌شود بلکه تکریم انسان‌ها را زیر سؤال می‌برد. آزادی روابط جنسی هیچ‌وقت موجب کنترل این قوه نشده؛ شعار «زن زندگی آزادی» با چنین آزادی‌هایی محقق نمی‌شود بلکه چیزی جز خشونت و مرگ از این شعار بیرون نیامده است.

سلیمانی در پایان گفت: برخی از شعارها شاید کامل تحقق پیدا نکرده باشد اما در مسیر آن قرار گرفته‌ایم و در حال پیمودن هستیم.

انتهای پیام
captcha