تأکید خوشنویس مراکشی بر حفظ خط «مغربی» در کتابت قرآن
کد خبر: 4121821
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴

تأکید خوشنویس مراکشی بر حفظ خط «مغربی» در کتابت قرآن

عبدالعزیز مجیب، خوشنویس مراکشی در حاشیه نمایشگاه قرآن و خط با اشاره به جایگاه برجسته خط و کتابت قرآن در تاریخ فرهنگ و تمدن مراکش، بر اهمیت حفظ اصالت و آموزش خط «مغربی» در قرآن‌نویسی به نسل‌های آینده تأکید کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از العمق المغربی، عبدالعزیز مجیب، خطاط مراکشی، در حاشیه نمایشگاهی که به نمایش قرآن‌های دست‌نویس و دیگر آثار قرآنی و دینی مکتوب برگزار شده بود، با اشاره به تاریخ کتابت قرآن کریم و استفاده از رنگ‌های مختلف برای بیان اعراب‌گذاری‌ها و حرکات حروف به ویژه در مصحف امام از کاربرد رنگ‌های مختلف به تقلید از این سنت در کتابت قرآن کریم در مراکش پرداخت.

به گفته وی کتابت مصحف جدید با استفاده از مهارت خطاطان مراکشی و در راستای احیا و حفظ جایگاه خط مغربی در کتابت قرآن کریم صورت گرفته و کتابت این نسخه از قرآن کریم حدود 6 ماه به طول انجامیده است.

این مصحف که با خط مبسوط مغربی کتابت شده بر مبنای روایت ورش از نافع و به درخواست انتشارات دارالسلام الجدیده صورت گرفته است که انتشاراتی قرآنی در راستای نشر قرآن کریم و معارف آن است.

 مجیب تأکید کرد: کتابت این مصحف از مرحله خوشنویسی تا بازنگری و تطبیق آن کاملاً از سوی خطاطان و علمای مراکش صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: خطوط مختلفی برای کتابت قرآن کریم در مراکش مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارت است از: خط مبسوط، خط کوفی، خط مجوهر، کوفی قیروانی، ثلث جلی و خط مبسوط جلی.

عبدالعزیز مجیب، خطاط مراکشی

وی خط مبسوط مغربی را خطی ریشه‌دار در هویت و تمدن مراکش توصیف کرد که گاه به اشتباه به «رسم عثمانی» شهرت یافته است در حالی که مراد از رسم عثمانی شیوه‌ای است که در زمان عثمان بن عفان، خلیفه سوم برای کتابت مورد استفاده قرار گرفته است.

این خطاط مراکشی عصر اخیر را دوره‌ای درخشان در خط و حمایت از این هنر اسلامی و قرآنی توصیف کرد که طی آن اقدامات زیادی در راستای حفظ و گسترش این هنر اسلامی صورت گرفته است.

به گفته وی از مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به تأسیس انجمن ملی خط در مراکش اشاره کرد. عبدالعزیز مجیب در پایان گفت‌وگوی خود حفظ جایگاه خط مغربی و به‌ویژه آشنایی نسل‌های جدید با این میراث هنری و فرهنگی را که ریشه در تاریخ و تمدن اسلامی مراکش دارد امری واجب توصیف کرد.

انتهای پیام
captcha