عرضه آثار اسلامی و نسخ خطی در نمایشگاه قوم‌نگاری سن‌پترزبورگ
کد خبر: 4122936
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۲

عرضه آثار اسلامی و نسخ خطی در نمایشگاه قوم‌نگاری سن‌پترزبورگ

به مناسبت سالروز مبعث رسول اکرم(ص) نمایشگاهی با نام مسیر ایمان و فضیلت در موزه قوم‌نگاری سن پترزبورگ روسیه افتتاح شد.

نمایشگاه «مسیر ایمان و فضیلت» در روسیه

به گزارش ایکنا به نقل از روسیا الیوم، نمایشگاه «مسیر ایمان و فضیلت: سنت‌های هنری مردم مسلمان روسیه» پنجشنبه، 16 فوریه(27 بهمن) در موزه قوم‌نگاری روسیه در پترزبورگ افتتاح شد.

آثار عرضه شده در نمایشگاه  توسط کارمندان موزه در سفرهای اکتشافی به قفقاز، منطقه ولگا، آسیای مرکزی و قزاقستان جمع‌آوری شد.

ولادیمیر دمیتریف، محقق و متصدی نمایشگاه، در مصاحبه با خبرنگار تاس روسی گفت: در میان آثار، بنای یادبودی بر روی مقبره‌ای قرار داده شده است که قدمت آن به قرن پانزدهم میلادی و جنوب آسیای مرکزی بازمی‌گردد.

ولادیمیر دمیتریف، محقق و متصدی نمایشگاه

وی افزود: می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که آثار باستانی فقط با رضایت صاحبان آن جمع‌آوری می‌شود و این بنای یادبود نیز با رضایت خاندان و مهم‌تر از همه با رضایت فرقه‌ای که متعلق به آن است، به اینجا منتقل شده است. این اصل مهم برای فعالیت جمعی ماست.

 دمیتریف گفت: در مجموع، این نمایشگاه 150 اثر را به نمایش گذاشت که بیشتر آنها مربوط به قرن‌های 19 و 20  است، بسیاری از آنها یادگار هنرهای مردمی کاربردی است و نشان دهنده معیار خلاقیت هنری در شرق اسلامی است.

عرضه آثار اسلامی و نسخ خطی در نمایشگاه قوم‌نگاری سن‌پترزبورگ

بازدیدکنندگان نمایشگاه می‌توانند سجاده‌های نماز، تزئینات مختلف، لباس‌های اسلامی و کشکولی را که قدمت آن به قرن هجدهم می‌رسد و حتی بخشی از ایوان یک مسجد را مشاهده کنند. نسخه‌ای از قرآن کریم نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

عرضه آثار اسلامی و نسخ خطی در نمایشگاه قوم‌نگاری سن‌پترزبورگ

دمیتریف گفت: به خصوص برای نمایش نسخ خطی نور ملایمی در این سالن داریم که البته سعی می‌کنیم از آسیب دیدن قرآن‌ها هنگام دست زدن به آنها خودداری شود و از همه مهم‌تر وضعیتشان را زیر نظر داریم.

انتهای پیام
captcha