بیشتر طلاب در بحث امامت ضعیف هستند
کد خبر: 4124000
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸
محمدتقی سبحانی:

بیشتر طلاب در بحث امامت ضعیف هستند

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت، گفت: باید بدنه حوزه وارد این عرصه شود همچنین بازآموزی استادان کلام در عرصه امامت کار لازمی است و حتی استادان خوب ما در کلام در مبدا و معاد قوی هستند ولی در امامت مشکل دارند.

محمدتقی سبحانیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، رئیس بنیاد بین‌المللی امامت، چهارم اسفند ماه در اولین مجمع عمومی انجمن امامت حوزه علمیه در سخنانی گفت: امامت از دروس و مبادی لازم در مجموعه دروس و آموزش‌های حوزه تلقی شده و وجود داشته است و در بین اصحاب ائمه(ع) و بزرگان شیعه در طول تاریخ، کمتر موردی را سراغ داریم که به امامت در قالب آموزش و یا تالیف کتاب نپرداخته باشند یا شاگردانی تربیت نکرده باشند دلیلش هم این است که امامت عمود خیمه هدایت شیعه و معارف شیعه است.

نقش امامت در توحید و معادشناسی

وی افزود: امروز هم اگر امامت را از مکتب شیعه بگیریم بقیه ارکان و اجزا و عناصر دچار اختلال خواهد شد و حتی اندیشه قرآنی و توحید، معادشناسی و مبداشناسی ما وابسته به اصل امامت است آن هم به تصریح برخی احادیث مانند ثقلین و سفینه و ... و هر کسی از مسیر امامت خارج شود آن اسلام او به انحراف خواهد رفت.

سبحانی با بیان اینکه در صدسال اخیر این مسئله تاریخی دچار نوعی انحراف شد. اعتنای وسیع گذشته عالمان و حوزه، به این موضوع کمرنگ شد و دشمنان امامت و ولایت بیشتر و پررنگتر و با تجهیزات بیشتر خدشه به خیمه ولایت و امامت وارد کردند و امروز با پول‌های فراوان و حمایت‌های شیطانی از حالت عادی فراتر رفته‌اند و با انواع ایسم‌ها به جنگ امامت آمده‌اند و تمام زرادخانه‌های توطئه علیه امامت فعال شده است.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: این در حالی است که ما تعداد اندکی افراد آشنا به این حوزه را تربیت کرده‌‎ایم و در طول صد سال اخیر با چنین چالشی مواجهیم.

سبحانی افزود: بزرگان ما بنابر اهتمام خودشان این بار را برعهده گرفتند و نشر دادند و تربیت گروهی را برعهده گرفتند و مشعل امامت را به ما رساندند و در طول دو دهه گذشته نیازمند‌های به مسئله امامت اقتضاء داشت تا روش ما هم به روش سنتی محدود نشود زیرا جریان شناسایی شیعه یا به صورت خنثی و یا مرموز گسترش یافته است.

دشمنان امامت وارد جزئیات شده‌اند

وی افزود: یک زمانی بحث بر سر اصل امامت امام علی(ع) بود ولی امروز بحث بر سر ویژگی‌های امام علی(ع) است. حتی وهابیت متحجر، وارد متون اصلی روایی ما مانند کافی و آثار صدوق و ... شده‌اند و به تعبیری بحارالانوار را قلم به قلم می‌خوانند و نقد می‌کنند.

سبحانی اظهار کرد: دشمن امروزه وارد جزئیات مباحث امامت شده است و گاهی محققان خارج از کشور بهتر از محققان ما دنبال این نوع مسائل هستند و ما در چنین شرایطی باید ببینیم چه کارهایی بر زمین مانده است که انجمن علمی کلام باید انجام دهد.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: رشته حدیث‌پژوهی با پیگیری مداوم در سطوح سه و چهار ایجاد شده است و نزدیک به 15 دوره آموزشی فقط در قم و در استان‌های مختلف برگزار کردیم و امروز سطح چهار امامت در دو گرایش تبیینی و تطبیقی آموزش داده می‌شود.

نشریات تخصصی امامت

سبحانی گفت: برای اولین بار یک نشریه تخصصی برای امامت تصویب شد و ۳۰ شماره آن منتشر شده است در حالی که روزهای اول به ما می‌گفتند آیا نویسنده در این عرصه دارید؟ ولی شاهدیم که با مجوز علمی پژوهشی در حال نشر است همچنین نشریاتی به سه زبان از جمله انگلیسی و عربی منتشر خواهد  شد.

سبحانی افزود: انجمن‌های علمی در 20 سال قبل توسط شورای عالی حوزه تاسیس شد و ویژگی این انجمنها اتکا به ظرفیت علمی بدنه حوزه است و مؤسسه‌ای نیست که برخی آن را ثبت کرده و بعد اداره کنند بلکه امور هیئت مدیره و مدیر انجمن توسط خود انجمنها انجام می‌شود و حضور همه استادان و طلاب در آن آزاد است. همچنین ویژگی دیگر انجمن‌ها عدم وابستگی به یک مؤسسه است و با همه مؤسسات هم مرتبط هستند.

ضعف برخی استادان کلام در بحث امامت

وی با بیان اینکه وضعیت آموزش امامت در حوزه دچار اختلال بود ولی با همت مدیریت حوزه و استادان امروز برای اولین بار بیشترین حجم آموزش‌های عقیدتی مختص به امامت است، گفت: باید بدنه حوزه وارد این عرصه شود همچنین بازآموزی استادان کلام در عرصه امامت کار لازمی است و حتی استادان خوب ما در کلام در مبدا و معاد قوی هستند ولی در امامت مشکل دارند؛ اینکه غالب طلاب در بحث امامت ضعیف  هستند ناشی از همین ضعف استادان کلام است.

وی با بیان اینکه امروز انجمن امامت حوزه بیشترین عضو را دارد، تاکید کرد: اهتمام جدی برای شکل‌گیری جامعه امامت‌پژوهان حوزه در سراسر کشور پدید آمده است و باید این ظرفیت را غنیتمت بشماریم و نقاط خلا را پر کنیم.

انتهای پیام
captcha