نتیجه طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن بی‌سروسامانی بود
کد خبر: 4126785
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
ایمان صحاف:

نتیجه طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن بی‌سروسامانی بود

مدرس و بانوی فعال قرآنی در نشست طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن با بیان اینکه نتیجه طرح ساماندهی داوران قانونمند‌ شدن انحصارطلبی بود گفت: اگر مجریان این طرح می‌خواستند که داوری مسابقات قرآن را از انحصاری بودن خارج کنند، اما عملا وضع بدتر شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست بررسی طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن با هدف بررسی ضوابط و قوانین مندرج در این طرح، میزان کارآمدی اجرای سه دوره آن و آینده این طرح با حضور ولی یاراحمدی، عضو حقیقی کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی؛ مسعود سیاح‌گرجی، قاری بین‌المللی؛ سمیه حاجعلی، مدرس و قاری بین‌المللی؛ غصون مسلمی، مدرس و حافظ کل قرآن؛ اعظم نوروزی، داور و نفر اول مسابقات مفاهیم بانوان کشور و حضور مجازی سعید رحمانی، مدرس و داور رشته وقف و ابتدا و ایمان صحاف، مدرس و بانوی فعال قرآنی به همت ایکنا برگزار شد. 

به منظور بررسی بهتر این طرح در ابعاد مختلف، علاوه بر دعوت از جمعی از داوران فعلی و سابق مسابقات قرآن، دبیر و مسئولان کمیته‌های مختلف ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور نیز از روزهای گذشته دعوت شدند و حتی امکان ارتباط با این نشست به صورت مجازی نیز مهیا شد. ایکنا همچنان آماده شنیدن و انتشار پاسخ مجریان این طرح هست. در ادامه مشروح سخنان ایمان صحاف، داور بین‌المللی و بانوی فعال قرآنی در این نشست را می‌خوانید؛

«در رابطه با طرح سنجش داوران و ساماندهی آنان که گاهی با طنز اسم آن را بی‌سر و سامان کردن برخی از داوران می‌نامم، باید ببینیم که به دنبال چه چیزی و چه ایده‌آل‌هایی بوده‌ است؟ شاید در ابتدا و بعد از مطالعه این طرح به نظر می‌توانست نتایج خوبی داشته باشد، اما در عمل اینگونه نبود و گویی طرح ناپخته بود و نتایج دیگری حاصل شد.

اگر هدفمان با اجرای این طرح ارتقای سطح داوران و داشتن داوران یکدست از لحاظ معلومات و سطح بود، اما امروز که از نزدیک نتایج این طرح را می‌بینیم، اینگونه نبوده است و همین الان هم که داوران در مسابقه‌ای کنار هم می‌نشینند با هم اختلافات نظر بسیاری در نحوه داوری دارند.


در این طرح توجه به اختلاف سلایق، عقیده‌ها و نظرات دیده نشده است. به‌عنوان کسی که علیرغم میل باطنی در آن شرکت کردم،  تمام جزئیاتش را طی کردم و شاید بهتر از دیگران بتوانم در این خصوص صحبت کنم. در این طرح قرار بود دوره‌های آموزشی برای داوران در مقاطع و سطوح مختلف برگزار شود، اما طی این سال‌ تنها یک کارگاه آموزشی چندساعته، مختصر و بدون اثر که هیچ چیزی را به معلومات ما اضافه نکرد برگزار شد و نتاج ملموسی هم نداشت. در حالی که حضور در این کلاس برای همه داوران سطح‌بندی شده اجباری بود، اما عملاً بسیاری از آنها در این کارگاه حضور نداشتند و با این حال در مسابقات هم شرکت داده می‌شدند. این در حالی بود که بعد از آن هم شرایط به همان شکل و روال قبل بازگشت.

مگر هدف این طرح این نبود که براساس کارگاه‌ها و کلاس‌ها سطوح داوران را ارتقا یا تنزل دهند؟ ولی این اتفاق نیفتاد و عملاً اعلام کردند که از این به بعد به‌هیچ وجه درجه داوری اساتید را تغییر نمی‌دهیم.

اگر مجریان این طرح می‌خواستند که داوری مسابقات قرآن را از انحصاری بودن خارج کنند، اما دیدیم که عملا وضع خیلی بدتر شد. به خاطر اینکه اینها یک فهرست مشخصی را به ارگان‌ها ارائه می‌دهند و از آنها می‌خواهند که براساس آن فهرست، داوران خود را انتخاب کنند. با این روال این شائبه پیش آمد که طی این سال‌ها چرا داوری انحصاری‌تر شد و قانونمند‌تر این انحصاری شدن اتفاق افتاد. به همین خاطر امروز شاهدیم که یک یا چند داور در تمامی مسابقات حضور دارند درحالی که گاهی وقت برای داوری در دیگر مسابقات ندارند، اما داورانی هم داریم که مدرک درجه دو دارند، اما در هیچ مسابقه‌ای دعوت نمی‌شوند.

مرزبندی بر اساس این طرح بین داوران، اساتید و متسابقان به صورت کامل از بین رفت و معلوم نیست چگونه و چطور داوران به این سطح و مرزبندی می‌رسند، در حالی که باید جایگاه اصلی و واقعی داوری قرآن حفظ شود.

قرار بود با این طرح اعتراضات به شیوه داوری نیز کاهش پیدا کند، اما آیا با آمدن این طرح اعتراضات کم شد؟ خیر؛ چراکه شاهد اعتراضات به داوری در زمان این طرح بودیم. پس نتیجه طرح منجر به کاهش اعتراضات هم نشد و هنوز هم این اعتراضات ادامه‌ دارد و شاید بیشتر هم شده باشد.

پیشنهاد بنده برای اصلاح این طرح این است که به جای اینکه این طرح را به این شکل برگزار کنند، باید داوران و پیشکسوتان قرآنی و داوران جوان را جمع‌ کرده و برای آنها کارگاه‌های آموزشی و دوره ارتقای سطح بگذارند و بدون هیاهو و دوستانه به سطح‌بندی درجات این عزیزان بپردازند تا به یک نتیجه مطلوب برسیم.

البته این صحبت‌ها را قبلا هم بیان کرده‌ایم و امیدواریم که اثرگذار باشد. امروز خیلی چیزها را از دست دادیم، ازجمله اساتیدی که به جای تکریم، تحقیر شدند و اینکه این اساتید از فضای فعالیت‌های قرآنی فاصله گرفتند. با این شیوه به مباحث قرآنی ما لطمه بزرگی وارد شد. امروز به شاگردانم می‌گویم که از این فضاها دور بشوید و تنها برای دل خودتان قرآن بخوانید و به دنبال داوری و مسابقات نروید.

مرزبندی‌ها و مسائل شرعی با این طرح از بین رفت. وقتی که ما این مقدار تلاش کردیم که در مسابقات قرآن بانوان آقایی صدای آنها را نشنود اما حالا یک آقا در این طرح از من می‌خواهد فلان مقام موسیقی را بخوانم. آیا این از لحاظ شرعی صحیح است؟ حتی از لحاظ شئون و شخصیت هم صحیح نیست که یک خانم در حضور چند آقا مقام‌های موسیقی مختلف را بخواند!

نتیجه طرح ساماندهی داوران قانونمند‌ شدن انحصار طلبی بود

با این طرح بانوان بسیاری دچار ضربه‌های روحی و روانی شدند و آنهایی که امید به کار در فعالیت قرآنی داشتند، ناامید شدند و آن قدر آثار سوء داشت که بعدها نتیجه آن مشخص می‌شود.

مجریان این طرح بیش از پنجاه نفر از پیشکسوتان آقا را از این آزمون و شرکت در طرح معاف کردند در حالی که پیشکسوتان خانم باید همگی در این طرح شرکت می‌کردند و این توهین و بی‌احترامی مستقیم به بانوان قرآنی کشور بود.

انتهای پیام
captcha