مسجد «کنگو»؛ جاذبه گردشگری در کنیا
کد خبر: 4127473
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱

مسجد «کنگو»؛ جاذبه گردشگری در کنیا

مسجد کنگو زیر نظر موزه ملی جنوب کنیا قرار دارد. این مسجد در سال 1982 میلادی به منظور جلوگیری از سوء استفاده منفعت‌طلبان و غارتگران به عنوان میراث ملی کنیا شناخته شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرضا خطیبی والا، نماینده فرهنگی کشورمان در کنیا در گزارشی آورده است: مسجد «کنگو» قدیمی‌ترین مسجد در شرق آفریقاست و توسط بازرگانان ایرانی ساخته شده است، این مسجد قرن‌ها پابرجا بوده و گمان می‌رود با استفاده از سنگ‌های مرجانی در قرن چهاردهم توسط بازرگانان ایرانی ساخته شده باشد. در آن زمان، سواحل دیانی یک مرکز اقتصادی مهم بود.

این مسجد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مساجد شرق آفریقا شناخته می‌شود و هنوز هم نمازگزاران را به خود جذب می‌کند. معماری این بنا که قبلا به نام مسجد ایرانی دیانی در مومباسا شناخته می‌شد، به اندازه کشف آن منحصر به فرد است. «کنگو» از نامی گرفته شده است که بر روی سنگی در یکی از قبرهای محوطه مسجد حک شده است، جایی که «صادق کنگو» یکی از مسلمانان وفادار، قرن‌ها پیش در آنجا دفن شده بود.

صادق کنگو برای کمک به دریانوردان و تأمین امنیت ایرانیان در هنگام گردش در سواحل شرق آفریقا، همراه پارسیان بود. این مسجد در کنار اقیانوس هند قرار دارد. گمان می‌رود که تاجران ایرانی در قرن چهاردهم هنگام گردش در ساحل شرقی مسجد را برای اقامه نماز ساخته و از آن استفاده می‌کردند.

بسیاری از مردم معتقدند که این مکان هنوز مقدس و دارای قدرت معنوی است. پس از آنکه تجار ایرانی محل را خالی کردند، مسجد کنگو متروک شد. این مسجد بعدها توسط یک عالم مسلمان بومی «شیخ موینی کومبو بن ماکامه» در سال 1930 میلادی کشف، و در سال 1932 میلادی بازگشایی شد.

در حال حاضر، مسجد کنگو زیر نظر موزه ملی جنوب کنیا قرار دارد. این مسجد در سال 1982 میلادی به منظور جلوگیری از سوئ استفاده منفعت‌طلبان و غارتگران به عنوان میراث ملی کنیا شناخته شد.

این مکان اکنون به یک جاذبه گردشگری تبدیل شده است؛ زیرا بازدیدکنندگان خارجی زیادی از این منطقه بازدید می‌کنند.

انتهای پیام
captcha