توصیه‌های پیامبر اکرم(ص) به انسان در ماه مبارک رمضان
کد خبر: 4130139
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
محمدعلی انصاری تبیین کرد؛

توصیه‌های پیامبر اکرم(ص) به انسان در ماه مبارک رمضان

صاحب تفسیر مشکاة گفت: پیامبر اکرم(ص) در خطبه نورانی شعبانیه دو توصیه را برای انسان در ماه مبارک رمضان، دارد که انسان باید خالصانه و نیت درستی آن‌ها را در این ماه بزرگ از خداوند بخواهد.

محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاةبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن کریم و صاحب تفسیر مشکاة، امروز 7 فروردین‌ماه در نشستی مجازی با موضوع «توصیه‌های پیامبر(ع) در ماه مبارک رمضان»، اظهار کرد: در خطبه نورانی شعبانیه آمده است که پیامبر(ص) در ماه مبارک رمضان دو توصیه برای ما انسان‌ها دارند و فرموده‌اند که در ماه مبارک رمضان با نیت درست، صادقانه و خالصانه از خدا بخواهید که به شما توفیق روزه‌داری در این ماه را عنایت کند.

وی تصریح کرد: این در حالی است که گروهی از مسلمانان به بهانه‌های واهی این توفیق از آن‌ها سلب می‌شود و از توفیقات این ماه محروم می‌شوند، چرا که این ماه، ماه صیام است و تمام برکات آن نیز به روزه‌داری است و اگر روزه‌داری نباشد برکات این ماه هم وجود نخواهد داشت.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به دومین توصیه پیامبر اسلام(ص) در ماه مبارک رمضان، افزود: اما توصیه دیگری که ایشان داشته‌اند این است که از خداوند بخواهید شما را به خواندن قرآن در این ماه توفیق دهد.

انصاری ابراز کرد: می‌دانیم که ماه رمضان ماه نزول کلام الهی است و خداوند حال و خاصیتی به قرآن داده است و هنگامیکه در این ماه قرآن را تلاوت می‌کنیم، گویا مفاهیم و حقایق آن به جان آدمی می‌نشیند و به نوعی خداوند در این ماه به آدمی اجازه اتصال ذهن و دل را به کلامش می‌دهد.

وی تاکید کرد: ما به واسطه این طهارت نسبی که در این ماه برای ما ایجاد می‌شود، اجازه پیدا می‌کنیم که با قرآن ارتباط بیشتری برقرار کنیم، از این‌رو نباید تلاوت قرآن را در این ماه ارزشمند از دست بدهیم.

صاحب تفسیر مشکاة با بیان اینکه خواندن قرآن و به حافظه سپردن آن مادام که به عنوان یک نقشه راه در عمل تبعیت نشود ثمربخشی چندانی نخواهد داشت، ادامه داد: ختم قرآن در ماه مبارک رمضان چنانچه با عمل به آموزه‌های این کتاب مقدس و محترم شمردن بایدها و نبایدهای آن همراه نگردد، آن چنان که بایسته و شایسته است، نجات‌بخش نخواهد بود.

انصاری لازمه اِهْتِدَاء به قرآن و طلب هدایت از آن، تبعیت دانست و تاکید کرد: کسی که مدعی تبعیت از نورانیت قرآن است، تابع بودن خویش را در مقام اقدام و عمل به اثبات می‌رساند و حقیقتا که نمی‌توان با آموزه‌های قرآنی، برخورد موقتی و فصلی و مقطعی داشت.

وی اضافه کرد: برای مثال نمی‌شود گفت که تنها در ماه مبارک رمضان، تعالیم والای قرآن را نصب‌العین قرار می‌دهیم و در سایر ایام سال به شیوه‌ای دیگر رفتار می‌کنیم، زیرا زمانی از برکات ماندگار این کتاب برخوردار می‌شویم که با آن، انسی دیرپای برقرار کنیم.

این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: در واقع بهره بردن وافر از برکات قرآن کریم با نشستن یک باره یا چند باره بر سر خوان هدایت خداوندی، حاصل نمی‌شود و درک فیوضات مادی و معنوی این کتاب عظیم، مشروط به الفت مستمر با آن است.

انتهای پیام
captcha