نارضایتی شهروندان ۱۳ کشور مسلمان از سیاست‌های آمریکا
کد خبر: 4132698
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
گالوپ اعلام کرد

نارضایتی شهروندان ۱۳ کشور مسلمان از سیاست‌های آمریکا

نظرسنجی تازه نهاد پژوهشی گالوپ نشان می‌دهد که آمریکا در برپایی نظام‌های سیاسی، مشارکت مردم در انتخابات و توسعه اقتصادی در ۱۳ کشور مسلمان به‌ویژه افغانستان، موفق نبوده است.

به گزارش ایکنا به نقل از طلوع نیوز، در این نظر سنجی،‌ بیش از ۸۵ درصد پرسش‌شوندگان در افغانستان درباره‌ سیاست‌های واشنگتن در به وجود آوردن نظام مردم‌سالار، بهبود اوضاع اقتصادی و آینده سیاسی در افغانستان دیدگاه منفی داشته‌اند.

براساس این نظرسنجی، تنها ۱۴ درصد افراد در افغانستان گفته‌اند که آمریکا در آوردن نظام مردم سالار، بهبود اوضاع اقتصادی و توانمندسازی آنان برای ترسیم آینده سیاسی، عملکرد خوبی داشته است.

بارز عاطف، دانشجو، به طلوع‌نیوز گفت: آمریکا نتوانسته که تأثیر خاصی طی این سال‌ها به افغانستان بگذارد و یا کدام پروژه‌ای مؤثر از خود بجا بگذارد که مردم در طول زمان از آن استفاده ببرند.

روینا، یک دانشجوی دیگر، می‌گوید: حضور بیست ساله آمریکا در افغانستان نه تنها به توسعه کشور کمک بیشتری نکرد بلکه افغانستان با بحران مواجه شد.

بسیاری از شهروندان سیزده کشور به این باور هستند که آمریکا در پیشبرد این اهداف در کشورها متعهد نبوده است.

شهروندان ایران کم‌ترین رضایت و شهروندان کویت بیش‌ترین خوشبینی را در بخش اعمال سیاست‌های آمریکا در این زمینه‌ها داشته‌اند.

کارشناسان مسایل سیاسی و اقتصادی در این باره دیدگاه‌های گوناگون دارند.

فاروق علیمی، کارشناس مسائل حقوقی، به طلوع‌نیوز گفت: چنین نظرسنجی‌هایی می‌تواند بخشی از واقعیت‌های جامعه را انعکاس بدهد. باید چنین نظرسنجی‌ها صورت بگیرد تا معلوم شود که افکار عمومی یک کشور در خصوص حضور نیروهای ایالات متحده و ‌متحدانش چه نظری دارند.

جلال الدین بلخی، استاد دانشگاه، گفت: به طور کلی حضور آمریکا در افغانستان بخاطر این مسائل نبود بلکه اهداف منطقه‌ای و فرامنطقه‌‌ای داشت. به همین دلیل مردم افغانستان نتوانستند به یک صلح پایدار و حکومتی که همه مردم افغانستان خود را در او ببینند، دست پیدا کنند.

این نظرسنجی در کشورهای افغانستان، عراق، ایران، پاکستان، ترکیه، تونس، کویت، لیبی، فلسطین، یمن، لبنان، اردن و مراکش انجام شده است.

انتهای پیام
captcha