پذیرش حوزه خواهران تا پایان اردیبهشت ادامه دارد/ تربیت 50 نخبه و 350 استاد
کد خبر: 4135460
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم:

پذیرش حوزه خواهران تا پایان اردیبهشت ادامه دارد/ تربیت 50 نخبه و 350 استاد

زهرا عزیزاللهی در نشستی خبری گفت: پذیرش حوزه علمیه خواهران سراسر کشور از 29 بهمن شروع شده است و تا پایان اردیبهشت ادامه خواهد یافت. 

ارسال/ پذیرش حوزه خواهران تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد/ تربیت 50 نخبه و 350 استاد در حوزه‌های خواهرانبه گزارش ایکنا، زهرا عزیزاللهی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم، 30 فروردین در نشست خبری پذیرش سال جدید حوزه علمیه خواهران گفت: پذیرش حوزه علمیه خواهران سراسر کشور از 29 بهمن مصادف با مبعث نبی مکرم اسلام شروع شده است و تا پایان اردیبهشت ادامه خواهد یافت. امسال برای اولین بار آزمون ورودی پذیرش مقطع سطح دو با سطح سه و چهار جداگانه برگزار می‌شود و زمان پذیرش مقطع سطح دو 24 تیر و مقاطع سطح سه و چهار هم 12 خرداد است.

عزیزاللهی تصریح کرد: در حال حاضر حوزه علمیه خواهران استان قم مشتمل بر حدود 16 مدرسه است که بالغ بر ده مدرسه در استان قم و شش مدرسه دیگر هم در کاشان و آران و بیدگل فعالیت می‌کنند. پذیرش در حوزه خواهران در سطح دو از مقطع سیکل و یا متوسطه اول انجام می‌شود و اکنون 4 مدرسه در این سطح پذیرش داریم که سه مدرسه در قم و یک مدرسه در کاشان طلبه خواهند پذیرفت. هشت مدرسه هم از مقطع دیپلم و شش مدرسه در سطح سه و چهار مدرسه از مقطع سطح چهار پذیرش دارند و ده رشته در سطح سه با تنوع در حال اجراست. 

رشته‌های سطح 3

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم بیان کرد: در سطح سه رشته‌های فقه و اصول، تفسیر و علوم قرآن، مدرسی ادبیات عرب، مدیریت آموزشی، مطالعات زنان، تربیت دینی کودک و نوجوان، مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی، کلام محض، کلام با گرایش امامت و علوم و معارف حدیث شیعه در حال اجراست. همچنین، در مقطع سطح چهار 5 رشته فقه خانواده، تفسیر تطبیقی، علوم و معارف قرآن، حکمت متعالیه و کلام اسلامی ارائه می‌شود.

عزیزاللهی با بیان اینکه سال گذشته حوزه قم از حیث پذیرش با افزایش آمار متقاضی یعنی رشد 30 درصدی مواجه بود، گفت: با توجه به ظرفیت مشخص و محدود هر مدرسه حدود 450 نفر پذیرش شدند که 325 نفر در مقطع دو بودند. از ویژگی‌های مدارس حوزه علمیه خواهران قم، پراکندگی مدارس در داخل استان و قسمت‌های مختلف شهر است و با توجه به سابقه نه چندان طولانی تأسیس حوزه‌های خواهران که به ده سال نمی‌رسد، پراکندگی و تعداد مدارس مطلوب است.

وی بیان کرد: محیط امن و سالم اعتقادی، روانی و سیاسی در حوزه علمیه خواهران وجود دارد و غیرمتمرکز بودن و اجرای برنامه در مدارس متعدد با برنامه‌های جذاب به خصوص در مدارس سیکل، سبب شده است تا تحصیل در حوزه خواهران همراه با جذابیت لازم باشد. از حیث اشتغال هم خواهران طلبه مانند برادران دارای اعتبار مدرکی هستند و امکان ادامه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی و اسلامی را دارند. تعداد قابل توجهی از خواهران هم در سال قبل در مدارس امین و برای تدریس در آموزش و پرورش جذب شدند. یکی از مواردی که می‌تواند پذیرش در حوزه خواهران را تبیین کند آموزش و پرورش است و اگر اطلاعات لازم از طریق مدارس آموزش و پرورش به دانش‌آموزان دختر ارائه شود، اطلاعات آنها و گرایششان بیشتر خواهد بود.

افراد معاف از آزمون

عزیزاللهی با بیان اینکه سه گروه یعنی حافظان قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، دارندگان رتبه‌های برتر المپیادهای کشوری و افراد ممتاز، از آزمون کتبی معاف هستند، گفت: دارندگان معدل بالای 18 در گروه ممتاز قرار می‌گیرند و متقاضیان دانشگاهی با مدرک کارشناسی و معدل بالای 17 از آزمون کتبی بی‌نیازند و فقط مصاحبه دارند. 

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قم درباره تعداد طلاب فارغ‌التحصیل و اشتغال به تحصیل، اظهار کرد: در حال حاضر حدود سه هزار و 20 طلبه در حال اشتغال به تحصیل و بیش از سه هزار نفر هم فارغ‌التحصیل داریم. هر مدرسه سالانه ظرفیت خود را اعلام می‌کند و در یک کلاس حداقل 15 نفر حضور دارند، ولی ممکن است برخی مدارس چند کلاس تشکیل دهند. 

همچنین صدیقه‌سادات سیدتاج‌الدین، معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران استان قم، با بیان اینکه استان قم سه هزار و ۲۰ طلبه در حال تحصیل و بیش از سه هزار فارغ‌التحصیل دارد، گفت: بسیاری از آنان جزء مدیران مدارس و همچنین هزار طلبه در سطوح مختلف در حال تدریس هستند. ۵۰ طلبه خانم پژوهشگر قم عضو بنیاد نخبگان و بیش از ۱۰۰ طلبه در طرح امین آموزش و پرورش استان مشغول به فعالیت هستند و حدود ۳۵۰ طلبه در حوزه های علمیه در سطح استادی تدریس می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۳۵۰ بانوی طلبه قم برای جشنواره علامه حلی مقاله ارسال کرده‌اند، تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که بانوان طلبه دستاوردهای فراوانی داشته‌اند و چاپ کتاب‌ها و نشریه‌های علمی ـ پژوهشی و حضور در چنین جشنواره‌هایی مؤید این موضوع است. اجرای طرح «سفیران رضوان» برای معرفی و جذب به حوزه‌های علمیه یکی از اقدامات سال اخیر بود که طلاب موفق سطح سه در پنج رشته به صورت داوطلبانه در بازه پذیرش حوزه‌های علمیه به همراه یکی از اساتید همان رشته به معرفی دستاوردهای خود پرداختند.

سیدتاج‌الدین با اشاره به میزان آموزش در مدارس سطح دو، اظهار کرد: طلاب سطح دو ملزم به گذراندن ۱۹۰ واحد درسی هستند که ۲۰ واحد آن بر طبق اقتضا و نیاز طلاب هر مدرسه تعریف می‌شود و شامل مواردی چون سبک زندگی اسلامی و رفتار با همسر می‌شود. همچنین برنامه پنج ساله‌ای از سوی مرکز مدیریت خواهران حوزه‌های علمیه کشور به تمام مدارس ابلاغ شده است که در آن طبق منویات مقام معظم رهبری باید به بحث‌هایی مانند افزایش جمعیت و سلامت طلاب پرداخته شود.

معاون آموزش حوزه خواهران استان قم با اشاره به وجود تربیت مدرس در آموزش و پرورش، گفت: مدرسه صدیقه کبری(س) مرکز تخصصی تربیت مدرس حوزه علمیه است که شرایط پذیرش آن در قیاس با سایر حوزه‌ها سخت‌تر است. ضمن اینکه هرساله فراخوان پذیرش استاد منتشر می‌شود و طلاب با گذراندن آزمونی برای تدریس در حوزه خواهران آماده می‌شوند. پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران به دو صورت مراجعه به سایت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به آدرس http://paziresh.whc.ir یا مراجعه حضوری به مدارس علمیه انجام می‌شود.

انتهای پیام
captcha