نفود تفکر غربی سد راه فرزندآوری
کد خبر: 4137334
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۹

نفود تفکر غربی سد راه فرزندآوری

فعال حوزه جمعیت و فرزندآوری گفت: ریشه اصلی عدم فرزندآوری در ایران به نفوذ تفکر غربی در میان خانواده‌های ایرانی برمی‌گردد.

فرزندآوریالناز رضایی، متخصص زنان و زایمان و نازایی و فعال حوزه جمعیت و فرزندآوری در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی اظهار کرد: ما سه گروه سنی در هر جامعه داریم که شامل رده سنی ۰ تا ۱۴ سال، ۱۵ تا ۶۴ سال و بالای ۶۴ سال را محسوب می‌شود که رده سنی ۱۵ تا ۶۴ سال همان نیروی مولد یا گروه جوان هستند که نقش مهمی در توسعه اقتصادی، تامین امنیت و اقتدار هر کشوری دارند.

وی افزود: در دهه ۴۰ تا ۵۰ حدود ۴۲ درصد هرم سنی جمعیت را گروه جوان تشکیل می‌داد که در سال ۹۵ این رقم به ۲۴ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد اقدامات انجام شده برای پیشگیری از بارداری تاثیر منفی در این راستا داشته و جمعیت کشور به سمت سال‌خوردگی حرکت می‌کند.

این فعال حوزه جمعیت و فرزندآوری با اشاره به دلایل عدم تمایل زوجین به فرزندآوری ادامه داد: وقتی موضوع فرزندآوری مطرح می‌شود اولین موضوع مطرح شدن مشکلات اقتصادی است که غیرقابل انکار بوده اما موضوعات دیگری نیز هست که باید حل شود هر چند معضل اقتصادی در اغلب موارد یک بهانه است.

 وی با بیان اینکه ازدواج دیرهنگام و عدم فرزندآوری نیز یکی دیگر از دلایل عدم فرزندآوری در کشور است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر متاسفانه در جامعه قبح سقط جنین نیز شکسته شده و به معضلی مهم تبدیل شده است که این موضوع نیز تاثیر مهمی در کاهش جمعیت دارد و در یک کلام ریشه همه این دلایل به موضوعات فرهنگی برمی‌گردد.

رضایی گفت: تغییر این نگرش‌ها زمان‌بر بوده و سریع اتفاق نمی‌افتد و نیازمند فرهنگ‌سازی در جامعه بوده و کودکان باید از همان ابتدا در مدارس مهارت‌های ارتباطی را یاد بگیرند تا در آینده ثبات ازدواج در خانواده‌ها بیشتر شود که ارمغان افزایش فرزندآوری در جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به نقش دولت در افزایش جمعیت خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلی افزایش جمعیتی توسط مقام معظم رهبری در یک دهه پیش اعلام شده و قانون جوانی جمعیت نیز ۲۴ مهر ۱۴۰۰ تصویب شده که در آن به نقش مردم، مسئولان و سازمان‌های مردم‌نهاد به خوبی مشخص شده است و اجرای این قانون نیازمند مشارکت همه است چرا که کاهش جمعیت یک مشکل اجتماعی بوده و حل آنها از عهده یک دستگاه و ارگان برنمی‌آید.

این فعال حوزه جمعیت اظهار کرد: همه باید دست در دست هم داده و کشور را از این بحران نجات دهیم، همان‌طور که در کنترل جمعیت همه به میدان آمدند، برای تشویق جمعیت نیز همه باید به میدان بیایند تا حداقل به نرخ باروری ۲.۱ در ایران دست یابیم.

وی در پایان گفت: قانون جوانی جمعیت مهم‌ترین گام است که دولت انجام داده و در آن برای داشتن فرزند اول تا سوم تسهیلات اختصاص داده شده و اختصاص خودرو بدون قرعه‌کشی، مهلت و مرخصی ترم به دانشجویان باردار، مرخصی زایمان ۹ ماه کامل با حقوق و فوق العاده‌های مرتبط، موافقت با میهمان شدن طلاب و دانشجویان، امکان زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی برای همه افراد به صورت کاملا رایگان، اهدای سبد تغذیه‌ای و بهداشتی به مادران باردار، شیرده و کودکان زیر ۵ سال و ... از جمله این تسهیلات هستند.

 

گفت‌وگو: سمیرا محمدی

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha