آغاز به کار نشست‌ آموزشی و راهبردی سازمان دارالقرآن در قم
کد خبر: 4149072
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

آغاز به کار نشست‌ آموزشی و راهبردی سازمان دارالقرآن در قم

نشست‌ آموزشی و راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم با محوریت مردمی‌شدن فعالیت‌های قرآنی ویژه مدیران و کارشناسان قرآنی سراسر کشور، امروز، ۳۰ خردادماه در مجتمع یاوران مهدی قم آغاز به‌کار کرد.

نشست‌ آموزشی و راهبردی سازمان دارالقرآن الکریمبه گزارش ایکنا از قم، نشست‌ آموزشی و راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم با محوریت مردمی‌شدن فعالیت‌های قرآنی ویژه مدیران و کارشناسان قرآنی سراسر کشور، امروز، ۳۰ خردادماه در مجتمع یاوران مهدی قم آغاز و تا اول تیرماه ادامه دارد.

در ابتدای این مراسم که با حضور مدیران و چهره‌های مطرح قرآنی کشور برگزار شد، قاسم مقدمی، قاری بین‌المللی قرآن کریم با تلاوت قرآن کریم همراه با ترجمه و تدبر آیات توسط حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی، فضای سالن همایش را عطرآگین کرد.

قرآنیان کشور محور جهاد تبیین هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم اشاره به اینکه نیاز و حق مردم و همچنین مطالبه مقام معظم رهبری، تدبر در قرآن کریم است، بیان کرد: مقام معظم رهبری بر این باورند که گام دوم انقلاب بدون تحول امکان‌پذیر نیست و تنها با تکیه بر تغییر و تحول اساسی به تمدن نوین اسلامی می‌رسیم.

وی اظهار کرد: همدلی و اجتماع مؤمنانه مانند گردهمایی مدیران و کارشناسان قرآنی باید منجر به اراده جمعی شود که در راستای تدبر و فهم در آیات قرآن کریم به سمت تحولی در بهره‌مندی خود و جامعه از قرآن حرکت کند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره ضرورت امروز جامعه علاقه‌مند به قرآن بیان کرد: براساس آمارهای افکارسنجی، در طی سال‌های متمادی و با وجود حوادث مختلف، اکثریت مردم در ایمان و باور به قرآن کریم راسخ هستند، اگرچه در عرصه رفتاری و بروز و ظهور در جامعه چالش‌هایی وجود دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

وی با اشاره به اینکه درصد بالایی از جوانان حضور خداوند را در قلوبشان احساس می‌کنند، تصریح کرد: مسئله دیگر آن است که چگونه اشتیاق قلبی جوانان در عمل و رفتار آنان بروز و ظهور پیدا کند و باید درباره این موضوعات مباحثه و گفت‌وگو کرد.

قمی بیان کرد: در عرصه قرآن کریم باید نیاز روز جامعه را اولویت‌سنجی کنیم، به‌طور نمونه دغدغه و مسئله اصلی جامعه امروز ر‌وخوانی ساده قرآن کریم نیست، زیرا مسئله‌ای فراگیر نبوده و اکثریت جامعه توانایی انجام این کار را دارند. اگرچه به آن معنا نیست که مسئولیت‌ها و خدمات مدیران قرآنی در عرصه تلاوت و روخوانی قرآن محدود شود. به تعبیر مقام معظم رهبری، جهاد تبیین ضرورت امروز جامعه ماست که اصل این جهاد باید از آیات قرآن کریم استنباط شود، بنابراین مسئله اصلی یک خادم قرآنی جهاد تبیین است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه فرزندآوری یکی از مسائل راهبردی و جدی جامعه در عرصه جهاد تبیین است، اظهار کرد: تفکر و تأمل درباره نسبت قرآن و جهاد تبیین، مسئولیت امروز کارشناسان و چهره‌های مطرح قرآنی کشور است. قرآنیان کشور محور جهاد تبیین هستند. اولویت امروز نهضت، انقلاب و جامعه جهاد تبیین است و قرآنیان کشور باید درباره چگونگی اجرا و پیاده‌سازی آن نقش کلیدی داشته باشند، زیرا محور اصلی جهاد تبیین قرآن است.

قمی با بیان اینکه حق باید مثل روز برای جامعه امروز روشن شود، تصریح کرد: در ابتدای مسیر، قدم برداشتن در راستای جهاد تبیین نباید به موانع و چالش‌ها توجه داشت زیرا در این صورت انگیزه کافی برای ادامه دادن در این مسیر کاهش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: اگر قاریان تلاوت کنند اما در قلوب حاضران جلسه قرآن تأثیرگذار نباشد، به‌معنای عدم انجام کامل مسئولیت اوست و باید در این راستا با بیان نکات تدبری قرآن رسالت خود را کامل کند.

قمی با بیان اینکه جهاد به‌ معنای زحمت فراوان نیست بلکه خنثی‌سازی یا کند کردن نقشه دشمنان است، گفت: دشمن در صدد ناامید کردن مردم کشورمان است. بنابراین، نخستین جهاد، امید است و مدیران و چهره‌های قرآنی کشور باید مردم را به اساس منطق قرآنی امیدوار کنند و نگاه آنان را تغییر بدهند، اگر این اتفاق رقم بخورد آنان جهاد کرده و نقشه دشمنان را تضعیف کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ادراک منطق قرآنی امری سنگین و متفاوت است، تصریح کرد: چهره‌های قرآنی کشور می‌توانند با روش‌های هوشمندانه در حوزه عرضه معارف و آموزه‌های قرآنی، مردم را با قرآن مأنوس کنند و نگاه امیدوارانه را در جامعه گسترش بدهند.

قمی گفت: مردم همان‌گونه که از طلاب و روحانیون انتظارات بیشتری دارند، از جامعه قرآنی هم انتظار دارند که پیش از دیگران در جهاد تبیین حضور پیدا کنند. مجاهدت قرآنیان باید به‌گونه‌ای به چشم آید که دیگران نتوانند در این عرصه کوتاهی کنند.

مردمی‌سازی فعالیت‌های قرآنی؛ هدف اجتماع قرآنیان در قم

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: گفت‌وگوهای راهبردی به‌ویژه سند راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم، آموزش ضمن خدمت در حوزه توانمندسازی مهارت‌های مدیریتی و مباحث تدبر قرآن کریم، گفت‌وگوها درباره مردمی‌سازی فعالیت‌های قرآنی و بهره‌مندشدن از ظرفیت‌های خانواده و برگزاری محفل انس با قرآن در حرم بانوی کرامت از برنامه‌های این نشست سه روزه به‌شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم

وی افزود: اجتماع مدیران و چهره‌های مطرح قرآنی کشور در استان قم با محوریت مردمی شدن فعالیت‌های قرآنی و ارائه سند راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم است.

اجتماع سه روزه 150 کارشناس و مدیر قرآنی در مجتمع یاوران مهدی قم

همچنین در جریان این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شفیعی، دبیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، بیان کرد: نشست آموزشی و راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم از روز دوشنبه، 29 خردادماه در مجتمع یاوران مهدی قم آغاز شد و تا پنج‌شنبه اول تیرماه دارد.

وی با بیان اینکه نشست‌ با مدیران امور قرآنی سراسر کشور هر سال برگزار می‎شود، افزود: حضور کارشناسان قرآنی به‌صورت متمرکز امسال پس از وقفه‌‎ای هشت ساله و در استان قم انجام شد.

شفیعی با اشاره به حضور 150 نفر کارشناس و مدیران قرآنی سراسر کشور در اجتماع قرآنی یاوران مهدوی تصریح کرد: بیش از 120 کارشناس و نخبه قرآنی و حدود 30 نفر از مدیران قرآنی سراسر کشور در این اجتماع قرآنی گردهم آمدند.

وی درباره برنامه‌ها و اهداف سند و راهبرد سازمان دارالقرآن الکریم در این نشست اظهار کرد: ایجاد انگیزه، امیدآفرینی و حس اعتماد و توجه و ورود جامعه قرآنی کشور به فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع جهاد تبیین، مهم‌ترین اهداف این نشست به‎‌شمار می‎رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا شفیعی، دبیرکل امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم

شفیعی با بیان اینکه نشست آموزشی و راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم دارای ابعاد گوناگونی است، بیان کرد: چالش‌ها و مسائل قرآنی استان‌ها، ارائه‌ راهکارها و پیشنهادات کارشناسان قرآنی برای مرتفع‌سازی چالش‌های پیش‌رو، موضوعات تدبری و فهم قرآن کریم، هم‌اندیشی و تبادل نظرات از دیگر ابعاد این نشست سه روزه به‌شمار می‌رود.

وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین خروجی و دستاورد این نشست سه روزه که آن را با سایر اجتماعات قرآنی متمایز می‌کند چیست، گفت: علاوه بر اینکه موضوعات آموزشی در این نشست مطرح می‌شود، مصداق‌های آموزش عملی در میدان هم بیان می‌شود زیرا چالش‌هایی که کارشناسان قرآنی هر استان با آن مواجه هستند را پیش‌ از برگزاری این نشست، مورد بررسی قرار دادیم.

یادآور می‌شود، شناخت الگوهای رفتاری افراد به‌منظور اثربخشی بیشتر فعالیت‌های قرآنی، نشست‌های تخصصی و منطقه‌ای، تشریح برنامه‌ها و سند راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم، برنامه‌های فرهنگی و زیارتی و آموزش مباحث معرفتی و تدبری از دیگر برنامه‌های آموزشی و راهبردی سازمان دارالقرآن الکریم در این نشست قرآنی سه‌ روزه است.

انتهای پیام
captcha