نگاه به قرآن پیشران حرکت قرآنیان باشد
کد خبر: 4149284
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
حجت‌الاسلام عابدینی:

نگاه به قرآن پیشران حرکت قرآنیان باشد

استاد حوزه علمیه گفت: ما باور داریم که قرآن جاذبه فطری دارد و جاذبه فطری حقیقتی است که هر چه به آخرالزمان نزدیک شویم این جاذبه خودش را بیشتر نشان می‌دهد. نگاه به قرآن به عنوان حقیقت دارای جاذبه فطری باید در جوامع قرآنی شکل بگیرد و این باور در آنان باشد که هر مطلبی را به قرآن ارجاع دهند و از هر چیزی هم به قرآن برسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی، استاد حوزه علمیه و استاد تفسیر قرآن کریمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا عابدینی، استاد حوزه علمیه در نشست آموزشی و راهبردی سازمان دارالقرآن با محوریت مردمی‌سازی فعالیت‌های قرآنی ویژه مدیران و کارشناسان قرآنی که امروز، 31 خردادماه در مجتمع یاوران مهدی قم برگزار شد، با اشاره به اینکه مراقبه و توجه به ولایت را در ماه ذی‌الحجه داشته باشیم، اظهار کرد: ما باور داریم که قرآن جاذبه فطری دارد و جاذبه فطری حقیقتی است که هر چه به آخرالزمان نزدیک شویم این جاذبه خودش را بیشتر نشان می‌دهد و ما هنوز از این جاذبه فطری بهره‌مند نشدیم و باید نگاه به قرآن به‌عنوان حقیقت دارای جاذبه فطری، در جوامع قرآنی شکل بگیرد.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: جامعه قرآنی باید طلیعه‌دار این کار باشد و بداند قرآن نجات‌دهنده در آخرالزمان است و این باور در قرآنیان باشد که هر مطلبی را به قرآن ارجاع دهند و از هر چیزی به قرآن برسند و اگر این نگاه شکل گرفت مردم هم به تبع، جذب این جاذبه فطری قرآن می‌شوند؛ ائمه این استناد را به قرآن داشتند تا رجوع به قرآن یک سبک شود و این در جامعه ما متأسفانه مرسوم نیست و استناد قرآنی را نمی‌دانیم.

وی اضافه کرد: قرآنیان گروه پیشتازی هستند که باید باور واقعی به قرآن داشته باشند و نگاه به قرآن به‌عنوان پیشران حرکت مورد توجه قرآنیان باشد. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که ما از ابتدای انقلاب تا تمدن انقلاب، پنج مرحله پیش‌رو داریم، «انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی». امروزه باید منتظر تحقق جامعه اسلامی باشیم، در دولت اسلامی برای اینکه عمده کارها صورت بگیرد دولت متکفل می‌شود و مردم همراهی دارند، اما در جامعه اسلامی حقیقتش این است که مردم نقش اساسی دارند و برای اقامه قسط برمی‌خیزند.

عابدینی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب مردم را در بیانیه گام دوم مورد خطاب قرار داده‌اند، گفت: این راهبرد اصلی رهبر انقلاب است که مردم برای حقیقت به پا خیزند، نه اینکه دولتی اسلامی تنها به پا شود بلکه مردم باید پیشران تحقق مردمی شدن حاکمیت باشند. تشکلات قرآنی نیز فقط به دنبال ارتباط با نظام و دولت اسلامی نباشند بلکه در ارتباط با مردم اساس این نگاه را شکل دهند؛ پیشران بودن جامعه اسلامی به‌واسطه حرکت با قرآن شکل می‌گیرد؛ همچنین در جامعه اسلامی دولت به دنبال مردم باشد.

عابدینی با اشاره به مسئله ولایت بیان کرد: هر چقدر به دنبال امام بیشتر بگردیم باید بیشتر به دنبال قرآن باشیم و بین قرآن و امام جدایی نیست؛ اگر امام غایب است باید خودمان را از قرآن محروم نکنیم و اگر سراغ قرآن برویم به امام هم می‌رسیم؛ جامعه قرآنی باید حرکت خودجوش مردمی در اقامه جامعه اسلامی را شکل بدهد.

وی با اشاره به اینکه رجوع و همراهی با قرآن انسان را در مشکلات و خطرات دستگیری می‌کند و نقطه پیشران برای مردم است، بیان کرد: در آیه 139 سوره آل عمران آمده است «وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»، تفسیر این آیه به این شکل است که حق ندارید و هرگز نباید سست شوید، حق ندارید غمگین و ماتم‌زده باشید و مصیبت‌های بیرونی و گذشته نباید شما را غمگین کند، شما برتر هستید و اگر  تحقق مراتب ایمان در جامعه شکل بگیرد، مراتب علو است.

استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به آیه 140 سوره آل عمران «إِنْ يَمْسَسْكُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ وَتِلْكَ الْأَيَّامُ نُدَاوِلُهَا بَيْنَ النَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَتَّخِذَ مِنْكُمْ شُهَدَاءَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ» اضافه کرد: این آیه در خصوص جنگ احد نازل شده است و اگر جنگ احد را در بازه جنگ احد ببینیم تحلیل اشتباهی است و نباید تحلیل وقایع را منفصل ببینیم، بلکه باید به قبل از این واقعه، به تقابل مسلمانان و جنگ بدر هم توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: تحلیل روندی سبب می‌شود که انسان و گروه‌ها انگیزه حرکت داشته باشند و بدانند افرادی دیگر نیز به همان مسئله مبتلا شده‌اند و اگر غیر از این باشد و مقطعی ببینیم دچار یأس می‌شویم. قرآن در این باره می‌فرماید که شهدا و شاهدانی از میان شما می‌گیریم و خصوصیت این شهدا معیارسازی است، شهدای معیار در برهه‌های مختلف مانند شهید حججی و سلیمانی در زمان‌های خودشان حرکت و جریان ایجاد می‌کنند.

عابدینی گفت: تفسیر آیه 140 آل عمران این است که علت ضربه پیش آمده این است که خدا به دنبال این است مرز بین ایمان و نفاق و کفر آشکار شده و مؤمنان از غیر مؤمنان معلوم شوند و تا مشکل پیش نیاید این مرز مشخص نمی‌شود و تفکیک مرزها قوی‌تر نمی‌شود.

وی با اشاره به آیه 141 سوره آل عمران «وَلِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَمْحَقَ الْكَافِرِينَ» بیان کرد: ناخالصی بیرونی جدا شد و مؤمن در مرتبه بعدی از ناخالصی‌های درونی جدا می‌شود و حرکت تدریجی ایمان، از بین رفتن تدریجی کافران را به دنبال دارد و هر قدمی که ما به سمت تطهیر خودمان برداریم به همان نسبت قدم در جهت محو کافران برداشتیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه آیه 146 آل عمران می‌فرماید: «وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ» بیان کرد: تفسیر آیه این است که این افراد «ربیون» از درون محکم هستند و از درون نمی‌شکنند و از بیرون عاجز نمی‌شوند و تسلیم نمی‌شوند چون منتسب به خدا هستند و این سه مترتب بر هم هستند و اگر ضعف درونی به سراغ انسان آمد به بیرونی منتقل می‌شود و اگر ضعف بیرونی آمد انسان به تسلیم و شکست می‌رسد.

وی بیان کرد: خداوند متعال در آیه 147 آل عمران آمده می‌فرماید: «وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَنْ قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ»، در تفسیر این آیه می‌توان گفت که هیچ حرف دیگری ندارند و نگاه آنان به گذشته این است که در تکلیف گذشته کوتاهی کردیم و  اگر این نگاه به یأس در آینده منجر شد کار شیطان است، اما اگر کسی گذشته و نقص را دید و از خدا تقاضای بخشش داشت به محکم بودن قدم در آینده می‌رسد.

استاد حوزه علمیه در پایان یادآور شد: علامه طباطبایی می‌فرماید: «قرآن کریم ابتدا معرفت اجمالی ایجاد می‌کند پس از آن تفسیر توحید و معاد را در ضمن وقایع ایجاد و بیان می‌کند»؛ قرآن کریم مثل تورات و الواح نیست و طی 23 سال نازل شد تا سیر تربیتی داشته باشد.

انتهای پیام
captcha