تولید 50 محصول مبتنی بر هوش مصنوعی در مرکز نور
کد خبر: 4154762
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۰
حجت‌الاسلام بهرامی بیان کرد:

تولید 50 محصول مبتنی بر هوش مصنوعی در مرکز نور

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) گفت: از سالیان گذشته به عرصه هوش مصنوعی وارد شده‌ایم و تاکنون ۵۰ محصول مبتنی بر این فناوری نوین تولید کرده‌ایم.

محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز کامپیوتری نور

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز کامپیوتری نور، ۲۱ تیرماه در دیدار مدیران و نمایندگان داخلی و خارجی جامعةالمصطفی از مجموعه نور در سخنانی اظهار کرد: هرچند امروز طلاب به صورت طبیعی آشنایی عمیق‌تری با تکنولوژی دارند، اما حداقل بهره‌برداری از این دانش در بحث آموزش و پژوهش صورت می‌گیرد. بهره‌برداری حداکثری از این فضا نیازمند آموزش و دسترسی به امکانات است و المصطفی باید توجه بیشتری به این عرصه داشته باشد.

وی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی را بخشی از زیست‌بوم آموزشی ـ پژوهشی حوزه علمیه دانست و افزود: توفیق نهایی این مرکز تنها تولید محصولات خوب نیست بلکه دسترسی مخاطبان و بهره‌برداری لازم از این محصولات، هدف اصلی ما است.

حجت‌الاسلام بهرامی با اشاره به تأسیس این مرکز در ۳۴ سال پیش به امر مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: میزان اهتمام رهبر انقلاب به این مرکز نشان از آینده‌نگری و نگاه بلند و عمیق معظم‌له دارد.

وی، زمینه فعالیت این مرکز را ارائه خدمت به متخصصان عنوان کرد و گفت: برای نمونه ما در تولید نرم‌افزار‌های قرآنی به دنبال رفع نیاز عموم نیستیم. کاری که در مرکز صورت می‌گیرد تنها تایپ و برنامه‌نویسی نیست. در مرکز دانش جدیدی در حوزه میان‌رشته‌ای فناوری اطلاعات و علوم اسلامی شکل گرفته است. مهندسان ما با علوم اسلامی آشنا هستند و محققان ما نیز بر ظرفیت‌های فناوری اطلاعات تسلط دارند و نتیجه همکاری این دو گروه، به تولید نرم‌افزار‌های این مرکز می‌انجامد.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، علوم انسانی امروز را مبتنی بر فناوری اطلاعات دانست و تصریح کرد: بخش پژوهشی این مرکز از اساتید برجسته رشته‌های مختلف بهره‌مند است و از لحاظ فناوری نیز تلاش می‌کنیم از آخرین تکنولوژی برای تولید محصولات استفاده کنیم.

وی با اشاره به ورود این مرکز به حوزه هوش مصنوعی، اظهارکرد: تاکنون 50 محصول مبتنی بر هوش مصنوعی در مرکز تولید شده است. مرکز نور واحد آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم انسانی اسلامی دیجیتال را راه‌اندازی نموده است که علاقه‌مندان با مراجعه به نشانی ai.inoor.ir می‌توانند به برخی از خدمات دسترسی یابند.

حجت‌الاسلام بهرامی با تأکید بر تولید نزدیک به 300 عنوان اثر در مرکز کامپیوتری نور، اذعان کرد: در پایگاه برخط ابر نور، امکان دسترسی بدون نصب نرم‌افزار به بیش از 200 نرم‌افزار فراهم گردیده است. در فضای وب نیز پایگاه‌های اینترنتی از جمله نورمگز به عنوان بزرگ‌ترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی، نورلایو با حدود ۹۳ هزار جلد کتاب و پایگاه نورداک با حدود 100 هزار پایان‌نامه علوم انسانی و اسلامی، در دسترس مخاطبان قرار دارد.

وی با اشاره به تولید نسخه تلفن همراه بسیاری از محصولات این مرکز، تصریح کرد: با ورود به حوزه وب و موبایل، طیف وسیعی از مخاطبان خارجی به محصولات مرکز دسترسی یافته‌اند.

انتهای پیام
captcha