نرم‌افزار جامع اصول فقه در قم رونمایی شد
کد خبر: 4179472
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸

نرم‌افزار جامع اصول فقه در قم رونمایی شد

نرم‌افزار جامع اصول فقه 11 آبان با حضور آیت‌الله آملی لاریجانی؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در قم رونمایی شد.

ارسل/ نرم‌افزار جامع اصول فقه در قم رونمایی شدبه گزارش ایکنا، نرم‌افزار جامع اصول فقه 11 آبان با حضور آیت‌الله آملی لاریجانی؛ رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در قم رونمایی شد. 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم  اسلامی نور در سخنان کوتاهی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این نرم‌افزار در دوره مدیریت قبلی مرکز تحقق یافته است از خدمات حجج اسلام و المسلمین قاضی عسکر و شهریاری تقدیر کرد و گفت: بیش از دو دهه فعالیت صورت گرفته است تا امروز ما نسخه سوم نرم‌افزار جامع اصول فقه را داشته باشیم و باید از همه متولیان تولید این نرم‌افزار و حتی محققانی که بازخورد کار را در اختیار ما قرار  می‌دهند تقدیر کنیم.

وی با بیان اینکه حجم بسیار زیادی از کتب در این نرم‌افزار در اختیار محققان است تاکید کرد: این کار سبب شده است تا تحقیقات علوم اسلامی به راحتی و آسانی بسیار بیشتری نسبت به گذشته انجام شود. 

در ادامه این مراسم که با حضور برخی از شخصیت‌های حوزوی و سیاسی در مرکز نور برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر راشدی‌نیا، معاون پژوهشی مرکز نور در سخنانی با بیان اینکه علم اصول فقه در بردارنده مجموعه مباحثی است که نظام فقهی یک فقیه را در مواجهه مسائل مختلف تبیین می‌کند، گفت: اساسا برای اینکه فقیه بتواند در مواجهه با مسائل مختلف از آشفتگی در رأی و اجتهاد دور باشد لازم است برای فهم و استنباط مسائل فقهی پیش از ورود به فقه مجموعه از قواعد و اصول را مطالعه کند.

وی با اشاره به پیشینه مباحث فقهی و اصولی در تراث شیعه به صورت مکتوب و رسمی، ادامه داد: اولین مباحث اصولی توسط امام باقر و امام صادق(ع) املا شده است و احادیثی که مبانی اصولی را بیان کردند بعدها توسط بزرگانی همچون فیض کاشانی و شیخ حر عاملی گردآوری شده است و توسط عالمان دیگری توسعه یافته است. 

معاون پژوهشی مرکز نور با بیان اینکه آنچه امروز به صورت کتاب مدون به دست ما رسیده مربوط به قرن سوم هجری با بیان اینکه در این زمینه اهل سنت پیشرو بودند؛، تصریح کرد: در تشیع تالیفات اصولی مدون با شخصیت‌هایی چون شیخ مفید و سید مرتضی و علامه حلی، شهید اول و میرداماد پی گرفته می‌شود اما با ظهور ملا محمد استرآبادی این روند کند می‌شود و از نیمه دوم قرن ۱۲ اصول شیعه به یک رشد عظیم می‌رسد.

وی ادامه داد: در دو سده اخیر هزاران اثر اصولی تولید شده که متاسفانه بخشی از آن‌ها از بین رفته است و هرکدام از این کتب نکات بدیعی دارند که به دلیل گستردگی و در دسترس نبودن این مجموعه کتب در پژوهش‌ها و دروس اخیر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

امتیازات نسخه سه نسبت به نسخ قبلی

راشدی‌نیا با بیان اینکه تجمیع کتاب اصولی و تسهیل دسترسی به این آثار را از نکات مهم در نرم‌افزار جامع اصول است، اظهار کرد: این نرم‌افزار از دو بخش اصلی کتابخانه و درختواره تشکیل شده است؛ کتابخانه آن مشتمل بر هزار و 105 کتاب و رساله در هزار و 753 جلد است لذا این حجم از کتب اصولی در هیچ کتابخانه فیزیکی وجود ندارد.

وی از افزایش سه برابری کتب در نسخه ۳ نرم‌افزار جامع اصول فقه خبر داد و افزود: ۲۲۳ عنوان کتاب در ۴۰۱ جلد کتاب اهل سنت در این نرم‌افزار وجود دارد در حالی نسخ قبلی این نرم‌افزار مختص کتب اهل شیعه بوده است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی،با بیان اینکه در این نرم‌افزار مجموعه کتاب‌های اصولی به صورت قالب درختواره ارائه شده است که کاربران می‌توانند طبق ترتیب منطقی به سهولت مطالب خودشان را پیدا کنند، گفت: البته این درختواره منحصر به ۱۵ کتاب از کتاب‌های اصولی است که بیشتر مورد توجه حوزویان قرار دارد. با توجه به اینکه سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افرازی روزانه در حال به‌روزرسانی است لذا تیم قوی از پژوهشگران و طراحان محیط‌های نرم‌افزاری تجمیع شدند و نیازهای پژوهشگران را در کنار هم گذاشتند و رابط کاربری جدیدی تعریف کردند.

انتهای پیام
captcha