کتاب «قرآن و امنیت متعارف» منتشر شد
کد خبر: 4156590
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳

کتاب «قرآن و امنیت متعارف» منتشر شد

کتاب قرآن و امنیت متعارف تألیف یوسف خان‌محمدی، دانشیار دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی، منتشر شد.

کتاب قرآن و امنیت متعارف منتشر شدبه گزارش ایکنا، کتاب قرآن و امنیت متعارف تألیف یوسف خان‌محمدی، دانشیار دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی برای نخستین بار در سال 1402 در 286 صفحه در قطع وزیری و در انتشارات دانشگاه شهید بهشتی منتشر شده است.

امنیت از ارکان ضروری زیست جمعی انسان‌ها در تمامی ادوار تاریخ بوده و تولید، حفظ و بسط آن در جامعه، از مهم‌ترین بنیادهای فلسفه تأسیس و بقای جامعه و دولت به شمار می‌رود. تکیه بر مفهوم امنیت متعارف نگاهی واقع‌گرایانه و البته جامع و چندبعدی به امنیت است.

به‌عبارتی، تفسیر امنیت در قرآن به‌معنای متعارف آن، می‌تواند به پرسش‌های بنیادین امنیت‌پژوهی معاصر پاسخ دهد و مسئله‌های اساسی امنیتی را شناسایی و تصویر کند و راهبردهای بدیعی مانند گفت‌وگو، صلح عادلانه و جهاد دفاعی را برای تضمین امنیت در سطح فردی، ملی و بین‌المللی پیشنهاد و نظریه‌ای بومی براساس مقتضیات جامعه ایران و جهان اسلام ارائه کند.

این نگرش ضمن توجه به جایگاه امنیت در جامعه معاصر، مقوله‌های حیاتی دیگری چون آزادی، عدالت، مشارکت، شفافیت و پاسخ‌گویی را در نظر دارد و اجازه نمی‌دهد هریک از اینها به نفع دیگری قربانی شود. از این منظر، قرآن جامعه را چونان منظومه‌ای منتظم و متعامل از ارزش‌ها و مقوله‌های متنوع در نظر می‌گیرد که هریک از این مفاهیم و ارزش‌ها در جای خود فی‌نفسه ارزشمند تلقی می‌شوند.

نگارنده کتاب قرآن و امنیت متعارف کوشیده است تا با توجه به آنچه گفته آمد و با خوانش اسلام شیعی، دست‌مایه ارزشمندی را در اختیار پژوهشگران حوزه امنیت‌پژوهی قرار دهد که انتظار می‌رود برای استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، فقه سیاسی، اندیشه سیاسی اسلام، معارف قرآن، حکمرانان و تصمیم‌سازان عرصه عمومی جامعه ایران کاربردی و مفید باشد.

انتهای پیام
captcha