آیت‌الله ناصری، عرفان را مانع ورود به مسائل اجتماعی و سیاسی نمی‌دانست
کد خبر: 4162029
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۳
وزیر ارشاد بیان کرد:

آیت‌الله ناصری، عرفان را مانع ورود به مسائل اجتماعی و سیاسی نمی‌دانست

محمدمهدی اسماعیلی ضمن اشاره به عشق و علاقه آیت‌الله ناصری به انقلاب اسلامی و نقش‌آفرینی ایشان در برهه‌های حساس، تصریح کرد: یک ویژگی مهم آیت‌الله ناصری که جزء سردمداران عرفان در روزگار ما بود، حضور قوی در مسائل سیاسی و اجتماعی است.

به گزارش ایکنا، پیش‌همایش «سالک الی الله؛ تبیین سیره و اندیشه آیت‌الله ناصری دولت‌آبادی»، شنبه 21 مرداد در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

در این نشست محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کرد که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید؛

سال گذشته که با ارتحال این عالم ربانی روبرو شدیم از مدیر انجمن خواهش کردم در اسرع وقت این نشست را تدارک ببینند و ما افتخار داشته باشیم در این انجمن نام این عالم جلیل‌القدر را زنده نگه داریم. آیت‌الله ناصری در طول حیات خودشان قریب به ۹۰ سال نورافشایی کردند و همواره محل مراجعه مردم بودند. من چند سالی که خدمتگزار مردم اصفهان بودم، این توفیق برایم فراهم بود به بهانه‌های مختلف خدمت ایشان برسم. همیشه روی گشاده ایشان و دعای ایشان برای ما غنیمت بود. من بعضی وقت‌ها که توفیق سفر زیارتی پیدا می‌کردم، از آقازاده‌های ایشان درخواست ملاقات اختصاصی می‌کردم تا دستوراتی برای سفر زیارتی داشته باشم و ایشان با نگاه نافذی که داشتند، برای ما نسخه‌هایی تجویز می‌کردند.

به شخصیت آیت‌الله ناصری به عنوان الگو و نماد نیاز داریم

باید در مراتب عرفانی ایشان، در مراتب علم و دانش ایشان کسانی که سال‌ها توفیق داشتند و در محضرشان تلمذ کردند، صحبت کنند. ما امروز به شخصیت‌هایی مثل آیت‌الله ناصری به عنوان الگو و نماد نیاز داریم. جوانان ما باید این مفاخر ارزشمند را بشناسند. اگر این شخصیت‌ها خوب به جامعه شناسانده شوند، موجب استقرار دل‌های عموم جامعه خواهند شد و همانطور که در حیاتشان مرجع عموم عاشقان بود، حتماً امروز دستشان بازتر است و حتمغا در محضر ربوبی دستشان برای دعا و هدایت ما گشاده‌تر خواهد بود. اصلاً خدا اینطور برای این بزرگان مقدر کرده که در حیات و مماتشان، خیراتشان به سمت مردم سرازیر باشد و این شخصیت بزرگ واجد این ویژگی بود.

حضور قوی در مسائل سیاسی و اجتماعی

یک ویژگی مهم آیت‌الله ناصری که جزء سردمداران عرفان در روزگار ما بود، حضور قوی در مسائل سیاسی و اجتماعی است. ایشان عرفان و مراتب عرفانی که داشتند را مانعی برای نقش‌آفرینی اجتماعی نمی‌دانستند. آیت‌الله ناصری دلداده نظام جمهوری اسلامی، امام راحل و رهبر حکیم انقلاب بودند و مرتب اظهار علاقه و عشق خود را ابراز می‌کردند.

دفاع جانانه ایشان در اتفاقات مهم اجتماعی که رخ می‌داد، مثل فتنه 88 موجب ستایش بود. ایشان بدون ملاحظات عمومی که برخی درگیرش هستند، آنجا که جبهه حق نیازمند نصرت بود، محکم پای صحنه آمدند و این عزتی که خدا امروز برای ایشان قرار داده، شاید ناشی از همین شجاعت ورود به مسائل مهم اجتماعی و سیاسی کشور در کنار همه فضائلی بود که ایشان از آن بهره‌مند بود.

انتهای پیام
captcha