عضویت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ستاد راهبری حفظ قرآن
کد خبر: 4166212
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶
حمید مجیدی‌مهر خبر داد:

عضویت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ستاد راهبری حفظ قرآن

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم از عضویت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در این ستاد خبر داد.

عضویت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ستاد راهبری حفظ قرآن

به گزارش ایکنا، سی و ششمین جلسه کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم اواخر این هفته با حضور اعضای این کارگروه در دبیرخانه این ستاد در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

از جمله مباحث مطرح شده در این جلسه طرح پیشنهاد «هماهنگی بین آموزش‌های غیر رسمی و آموزش‌های رسمی در مدارس از حیث برنامه درسی با رویکرد توسعه برنامه‌های حفظ» بود.

حمید مجیدی‌مهر، دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در مورد فعالیت‌های این ستاد و نیز مباحث مطرح شده در این جلسه، به نقش ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در ایجاد هماهنگی برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های آموزشی و فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: یکی از تحولات مثبت و ارزنده در طی سال‌های اخیر، تغییرات کتب درسی با رویکرد ایجاد انس بیشتر با قرآن کریم به‌ویژه حفظ قرآن کریم است که می‌تواند زمینه مناسبی برای کشف استعدادها و ایجاد علاقه در بین دانش‌آموزان باشد.

وی افزود: جلسه اخیر کارگروه طرح و برنامه بر اساس پیشنهاد رضا نباتی، کارشناس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تشکیل و مقرر شد طی هماهنگی که دبیرخانه ستاد با شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد انجام خواهد داد حفظ آیات مندرج در کتبِ درسیِ قرآنِ دانش‌آموزان در آموزش‌های قرآن مساجد به‌ویژه در دوره تابستان، محور قرار گیرد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین افزود: در حال حاضر حدود 15 میلیون دانش‌آموز در حال تحصیل هستند و در مقطع ابتدایی که یکی از مقاطع حساس از نظر ایجاد حس و علاقه در دانش‌آموزان نسبت به فعالیت‌های قرآنی و مقطع متوسطه اول (از 12 تا 20 سالگی) بهترین سن برای حفظ قرآن کریم است، توسعه برنامه‌های آموزشی به‌ویژه در مساجد با استفاده از موسسات قرآنی فعال در زمینه حفظ ضروری است.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه در سال 1401 هم مقام معظم رهبری در بیانات خود فرمودند که راه رسیدن به 10 میلیون حافظ قرآن، تبدیل مساجد کشور به پایگاه‌های حفظ قرآن است، گفت: بر همین اساس تصمیم گرفته شده است که شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که اخیراً مدیریت امور قرآنی مساجد را عهده‌دار شده است در ستاد راهبری حفظ عضو و اقدامات مناسب مساجد ذیل طرح ملی حفظ قرآن کریم کشور تعریف و پیگیری شود.

مجیدی‌مهر بیان کرد: تهیه طرحِ سازوکار اجرایی یکسان‌سازی محتوای درسی قرآنی مساجد بر پایه کتب درسی تا هفته آینده، یکی دیگر از مصوبات این کارگروه بود که مقرر شد برای تبدیل شدن مساجد به پایگاه‌های قرآنی به صورت آزمایشی در 2000 مسجد که علام آمادگی کرده‌اند انجام شود.

وی به جایگاه آموزشی و تربیتی مساجد اشاره و اظهار کرد: رسالت پیامبر اکرم(ص)، ماهیت تعلیم و تربیتی دارد و این موضوع از مفاد نخستین آیات نازل شده، مشخص است. پیامبر بزرگوار ما علم‌اندوزی را وظیفه دینی هر مسلمان قرار دادند و از همان زمان مساجد به عنوان اولین کانون‌های تعلیم و تربیت شناخته شدند. لذا لازم است مساجد به جایگاه اصلی خود که همان تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان در کنار انجام امور عبادی مردم است، باز گردند.

مجیدی‌مهر گفت: ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم موضوع پیوند آموزش‌های رسمی و غیر رسمی را در زمینه حفظ قرآن دنبال خواهد کرد به گونه‌ای که تا حفظ ۳ جزء از قرآن کریم طبق اهداف آموزش عمومی قرآن و بر اساس محتوای کتب درسی انجام شود و در ادامه، استمرار حفظ و تثبیت آن تا حفظ کامل قرآن برای علاقه‌مندان با موسسات قرآنی انجام خواهد شد.

دبیر ستاد راهبری حفظ قرآن در پایان با تأکید بر ضرورت هم‌افزایی کمیسیون‌های مختلف شورای توسعه فرهنگ قرآنی در زمینه حفظ قرآن کریم، گفت: از کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن که مسئولیت آن را وزارت آموزش و پرورش بر عهده دارد، درخواست می‌شود موضوع تعامل و تقویت همکاری‌های مدارس با مساجد که به عنوان راهکارهای مندرج ذیل دو راهبرد از راهبردهای اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آن تأکید شده است، را پیگیری نماید.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha