زیارت اربعین یکی از درهای رسیدن به خداست + فیلم
کد خبر: 4166540
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۲
زیارت اربعین و تهذیب نفس / 1

زیارت اربعین یکی از درهای رسیدن به خداست + فیلم

در هر قدمی که انسان برای زیارت امام حسین(ع) برمی‌دارد، کار خیری برای او وجود دارد و خداوند درجات او را بالا می‌برد و بدی‌هایش را محو می‌کند. لذا زیارت اربعین یکی از درهای تقرب الی الله و رسیدن به خداست.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی بحرالعلوم، مدرس حوزه علمیه نجف اشرف در نخستین قسمت از درس‌گفتار ویدئویی «‌زیارت اربعین و تهذیب نفس» که از سوی خبرگزاری ایکنا در عراق با زیرنویس فارسی تهیه و تولید شده است؛ با بیان اینکه امام حسین(ع) یکی از درهای رسیدن به خداست، تأکید کرد: در هر قدمی که انسان برای زیارت امام حسین(ع) برمی‌دارد، کار خیری برای او وجود دارد و خداوند درجات او را بالا می‌برد و بدی‌هایش را محو می‌کند.

 

مشروح سخنان حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی بحرالعلوم بدین شرح است: 

از امام صادق(ع) روایت شده که به یاران خود فرمود: به زیارت امام حسین بروید و زیارت امام حسین را ترک نکنید. از او پرسیدند زیارت امام حسین چه اهمیت و ثوابی دارد؟ امام صادق (ع) فرمود: خداوند برای هر قدمی که زائر پیاده به سوی مزار حسین بر می دارد ثواب و پاداشی ذخیره می‌کند و یک گناه او را پاک می کند و یک درجه به مقام او می‌افزاید. این است ثواب زیارت امام حسین(ع). زیارت با پای پیاده در هر قدمش ثوابی عظیم برای زائر منظور شده، و به مقام و منزلتش افزوده و گناهانش پاک می‌شود.

در برخی روایات داریم که خداوند مقام او را هزار بار می‌افزاید و بعضی روایات می‌گوید هزاران حسنه نوشته می‌شود و ده‌ها و هزاران گناه و سیئه پاک می‌شود.  امام حسین دری از درهای شناخت خداوند است، دری از درهای عرفان و شناخت است. در روز اربعین قلب‌ها در ماتم حسین می‌سوزد. در سوگ داغ پیامبر(ص) و ماتم امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا(س) عزادار است. در روز اربعین نفس‌های مؤمن در ماتم ابا عبدالله الحسین سوزان است. چنانچه پیامبر اکرم(ص) بارها در ایام کودکی امام حسین فرمودند در شهادت حسین داغی در قلب‌های مؤمنان است که هرگز سرد نخواهد شد برای همین است که مؤمنان هرساله در اربعین پای پیاده به زیارت حسین می‌شتابند و برای هر قدم آنها ثواب و حسنات و اجر بسیاری نوشته می‌شود.

پیاده راهی زیارت حسین شدن اولاً دری است برای تحصیل اجر و پاداش. دوم اینکه زیارت با پای پیاده زائر را با اهداف امام حسین همسو و در طول مسیر همگام می‌کند. وقتی انسان راهی زیارت امام حسین می‌شود مدت زمان زیارت او شاید یک ساعت و حتی چند دقیقه باشد و گاهی زیارت ممکن است چند روز طول بکشد چرا چون زائر وقتی از خانه خود خارج می‌شود نیت زیارت حسین را می‌کند و هر مسافتی را که طی می‌کند در طول آن به ارتباطش با حسین و شناخت او می‌افزاید.

در طول زمان زیارت به سوی حرم حسین، انسان به امام حسین می‌اندیشد و فکر و ذکر او حسین و انقلاب حسین و مصیبت حسین است و به آموزه‌های امام حسین می‌اندیشد و از درون با حسین ارتباط برقرار می‌کند و رابطه معنوی و روحی با امام دارد. لذا هر زمان که نیت زیارت امام را دارم هر کاری که انجام دهم در راه حسین خواهد بود و ثوابش منظور خواهد شد. تمام خستگی‌ها ، رنج مسیر، گرما و سرما فرقی نمی‌کند چون ثواب همین زیارت و ارتباط و رابطه‌ای که با حسین ایجاد شده به انسان شوق و لذتی و نشاط در اراده می‌دهد.

زائری که به قصد زیارت خارج شده، فعلش عبادت محسوب می‌شود، نیتش قربت و نزدیکی به خداوند متعال است. با هر گامش در زیارت امام حسین به خدا و امام نزدیکتر می‌شود. لذا هر قدمی که بردارد اجرش را می‌گیرد. در برخی روایات آمده انسان وقتی از منزل خارج و راهی زیارت می‌شود قلبش به پلی تبدیل می‌شود که روحش از آن عبور کرده است. یعنی وقتی از این پل می‌گذرد قلبش پشت سر مانده و حالا ثواب‌ها برایش نوشته می‌شود و چه پاداش‌ها و اجرهایی که برایش ذخیره نمی‌شود و جایگاهی بس عظیم نزد امام حسین(ع) خواهد داشت.

از خداوند متعال می‌خواهم که به همه توفیق زیارت امام حسین را عطا کند و آنها را در زیارت با پای پیاده موفق و موید گرداند و توفیق این ثواب را به همگان بدهد که جزایی بسیار زیبا است. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

 

انتهای پیام
captcha