برپایی ۸۴۳ محفل قرآنی در پیاده‌روی اربعین از سوی اوقاف
کد خبر: 4168213
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
حجت‌الاسلام عادل خبر داد:

برپایی ۸۴۳ محفل قرآنی در پیاده‌روی اربعین از سوی اوقاف

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از اجرای ۸۴۳ محفل قرآنی در ایام مراسم اربعین حسینی امسال به همت این سازمان خبر داد و گفت: در این‌ محافل از محضر ۹۶ قاری خوش‌خوان کشور بهره‌مند شدیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری جمع‌بندی عملکرد سازمان اوقاف و امور خیریه در اربعین حسینی امروز، ۲۰ شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، عادل بیان کرد: خداوند متعال را شاکریم که به ما این توفیق را داد که یک بار دیگر اربعین حسینی را درک کرده و شاهد خیل مشتاقان زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و نیز خدمت‌رسانی به افرادی باشیم که نتوانستند در این راه قدم بردارند، اما در مراسم جاماندگان اربعین حسینی شرکت داشتند.

وی افزود: در مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه می‌توان گفت یکی از مهمترین برنامه‌ها، برنامه اربعین است و ما قرارگاه دائمی اربعین حسینی را شکل خواهیم داد تا دبیرخانه ستاد اربعین اوقاف به قرارگاه تبدیل شده و بتواند با حضور خیران و علاقه‌مندان به وقف و خدمت در این راه برنامه‌ریزی داشته باشد تا بتوانیم به صورت بهتری در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی به ویژه مواکب مختلف سازمان اوقاف حضور پیدا کرده و خدمت‌رسانی کنیم.

عادل تصریح کرد: مستندسازی‌ها و گزارش‌های خبری مفصلی در رابطه با برنامه‌های سازمان اوقاف و سایر نهاد‌ها و مجموعه‌های مردمی در مراسم پیاده‌روی اربعین تهیه شده که باید به خوبی در جامعه منعکس شود؛ لذا حوزه خبر رسالت مهمی بر عهده دارد تا خلأ دشمنان در راستای بایکوت خبری مراسم اربعین از بین برود. یکی‌ از ویژگی‌های برنامه‌های سازمان اوقاف در مراسم اربعین امسال نظم و ترتیب ویژه برنامه‌ها بود. همچنین، به لحاظ توسعه زمانی با وجود اینکه برنامه ما خدمت‌رسانی از دهم صفر بود، اما با توجه به اشتیاق مردم و حضور آن‌ها در این مراسم، برنامه‌ها از دوم صفر آغاز شد و این توسعه زمانی باعث شد تا از ازدحام مردم در مرز‌ها پیشگیری شده و خدمات به صورت منظم‌تر ارائه شود.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های برنامه‌های اوقاف در مراسم اربعین امسال، برگزاری محافل قرآنی در این مراسم مردمی بود که حضور قاریان خوش‌خوان با استقبال فراوان مردم رو به رو شد. همچنین، امسال حضور خانوادگی در مراسم اربعین بیشتر از سال‌های گذشته بود که این مسئله زمینه‌ساز ایجاد سبک زندگی حسینی در جامعه و تقویت نهاد خانواده خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف ضمن بیان مراتب قدردانی خود از میهمان‌نوازی عراقی‌ها در مراسم اربعین بیان کرد: مواکب عراقی در مرز‌های ایران نیز حضور داشتند و از هم‌وطنان گرامی ما پذیرایی می‌کردند که یکی از خواسته‌های آن‌ها دیدار با مقام معظم رهبری بود.

وی افزود: امسال ۳۶۱ موکب از سوی سازمان اوقاف در ایام اربعین حسینی برپا شد که در این مواکب در مجموع تعداد شش میلیون و ۶۲۵ هزار و ۴۴۲ پرس غذا در میان زائران توزیع شد. همچنین، تعداد دو میلیون و ۶۹۸ هزار میان‌وعده نیز در اختیار زوار قرار گرفت. تعهد سازمان اوقاف برای مراسم امسال توزیع پنج میلیون میلیون آب معدنی بود که در این راستا تعداد ۱۱ میلیون و ۸۶۴ هزار و ۴۹۹ بطری آب معدنی توزیع شد. همچنین، تعداد ۱۰ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۴۴۰ لیوان شربت نیز در میان زوار توزیع شد و هشت میلیون و ۹۸۴ هزار و ۳۵۱ تعداد چای به همراه پنج میلیون و ۹۲۹ هزار و ۹۷۶ دمنوش در اختیار زوار قرار گرفت.

عادل بیان کرد: تعهد سازمان اوقاف برای مراسم امسال تعداد پنج هزار قالب یخ بود که با پیش‌بینی‌های انجام شده تعداد ۴۴ هزار و ۱۵۶ قالب یخ در مواکب استفاده شد. همچنین، تعداد چهار میلیون و ۸۴۹ هزار قرص نان نیز در میان زوار اربعین توزیع شد. در طول این ایام و شب‌ها تعداد ۹۰۲ هزار و ۴۲۷ نفر از مردان و زنان در مواکب اسکان داده شدند و ۴۵ رختشویخانه نیز برای خدمت به زائران در مواکب مستقر شده بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه در مراسم اربعین امسال از تعداد ۱۶ کارخانه یخ‌ساز در مواکب سازمان اوقاف استفاده شد، گفت: همچنین، از تعداد ۸۴ کامیون یخچالدار و ۳۴ نانوایی سیار نیز در مواکب اوقاف بهره‌گیری شد. امسال تعداد ۱۶۷ نفر پزشک در مواکب اوقاف مستقر شدند که تعداد ۳۱ هزار و ۷۷۰ نفر از زائران را ویزیت کردند. در مجموع در مراسم اربعین امسال تعداد شش هزار و ۸۶۶ نفر به صورت داوطلبانه در مواکب سازمان اوقاف حضور یافته و به خدمت‌رسانی به زوار پرداختند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف تصریح کرد: امسال و به لحاظ وسعت کار نیاز به نظارت بر برنامه‌ها بود که در این راستا نیز تعداد ۶۱ گروه نظارتی در حوزه‌های مختلف در مواکب سازمان اوقاف حضور یافته و به نظارت بر برنامه‌ها پرداختند. همچنین، متاسفانه تعداد سه نفر در مواکب اوقاف مصدوم شدند که تحت مداوا و درمان قرار گرفتند. خوشبختانه در مواکبی که از سوی سازمان اوقاف ایجاد شده بودند، مورد فوتی نداشتیم. همچنین، تعداد ۱۲۰ کاروان از بقاع متبرکه و امامزادگان کشور با عنوان رهروان منتظر در مراسم اربعین حسینی شرکت داشتند.

وی با بیان اینکه تعداد بقاع و امامزادگانی که امسال در مراسم مراسم جاماندگان اربعین مشارکت داشتند، هزار و ۴۰ بقعه بود، گفت: تعداد پنج میلیون و ۲۹۱ هزار و ۷۰۰ نفر در مراسم جاماندگان اربعین حسینی در بقاع متبرکه حضور یافتند. میزان هزینه نقدی که از سوی سازمان اوقاف در مراسم اربعین حسینی امسال از محل موقوفات، نذورات و کمک‌های خیران انجام شد، ۹۸ میلیارد و ۶۶۳ میلیون و ۱۷۳ هزار تومان بود.

عادل ادامه داد: امسال سه کمیته ویژه ستاد اربعین سازمان اوقاف نسبت به تولید محتوا اقدام کردند که یکی از آن‌ها کمیته روابط عمومی بود. تعداد خبرنگارانی که در مواکب حاضر شدند، ۸۱ نفر بود که در این راستا نیز تعداد ۶۴ مستندساز نیز در مواکب اوقاف خدمت‌رسانی کردند. همچنین، شش هزار و ۳۳۰ متر بنر نیز در مواکب مختلف نصب شد. در این راستا میزان سه هزار و ۷۷۴ دقیقه مستند نیز از رسانه‌ها پخش شد.

وی بیان‌کرد: در کمیته قرآنی ستاد اربعین سازمان اوقاف هفت گروه سرود و تواشیح در کنار ۹۶ قاری ممتاز کشوری و استانی و چهار گروه ویژه تواشیح خدمت‌رسانی کردند که در این زمینه و در مجموع تعداد ۸۴۳ محفل قرآنی برپا شد که برخی از آن‌ها در حرم‌های مطهر معصومین (ع) و با عنوان شهدای مقاومت (شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس) برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف تصریح کرد: در کمیته فرهنگی ستاد اربعین سازمان اوقاف نیز طیق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تعداد ۴۰۵ نفر مبلغ به صورت داوطلبانه در مواکب حضور پیدا کردند که تعداد هفت هزار و ۲۵۴ سخنرانی را تدارک دیدند. همچنین، تعداد چهار هزار و ۵۰۰ برنامه روضه‌خوانی و شش هزار و ۷۵۰ وعده نماز نیز در مواکب مختلف اوقاف برگزار شد. همچنین تعداد ۱۴۰ هزار و ۸۴۵ اقلام فرهنگی نیز در میان زائران توزیع شد. در سایت ویژه سازمان اوقاف با عنوان راسخون نیز تعداد دو هزار و ۶۵۸ فایل محتوای فرهنگی تولید و بارگذاری شده است که علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها بهره‌گیری کنند.

عادل با اشاره به ایام دهه آخر ماه صفر در رابطه با رحلت پیامبر اکرم (ص)، شهادت امام حسن (ع) و نیز ایام شهادت امام رضا (ع) نیز بیان کرد: در این راستا و در رابطه با برنامه پیاده‌روی زائران امام رضا (ع) نیز سازمان اوقاف برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده است. در این راستا طرح میقات الرضا اجرا خواهد شد که در راستای آن تعداد ۱۰۵ موکب در امامزادگانی که در مسیر زائران تردد می‌کنند، برپا خواهد شد. همچنین، طبق پیش‌بینی‌ها در این مراسم تعداد ۱۸۵ هزار اطعام و ۴۳۲ هزار میان‌وعده و نیز امکان اسکان ۶۰ هزار نفر در امامزادگان در مسیر فراهم شده است. همچنین، تعداد ۱۱۹ مبلغ نیز در این برنامه‌ها حضور داشته و به خدمت‌رسانی به زوار همراه با برپایی نماز و پاسخگویی به سوالات شرعی و برنامه‌های فرهنگی می‌پردازند.

وی تصریح کرد: همچنین، در قالب طرح میقات‌الرضا(ع) از محضر تعداد ۲۴ نفر از قاریان خوش‌خوان در مواکب استفاده خواهد شد و تعداد ۵۴۰ برنامه سخنرانی و روضه و نیز ۱۶ محفل قرآنی اجرا می‌شود. تعداد ۳۵۰ نفر از خدام به همراه ۱۶ خبرنگار و هشت نفر مستندساز نیز در این مواکب خدمت‌رسانی خواهند کرد.

عادل در پایان با اشاره به طرح مهر تحصیلی سازمان اوقاف در ایام بازگشایی مدارس نیز اظهار کرد: امسال و در قالب این طرح تعداد ۴۰ هزار بسته لوازم‌التحریر و کیف در میان دانش‌آموزان توزیع خواهد شد.

انتهای پیام
captcha