اهمیت موقوفات در برپایی مواکب اربعین حسینی
کد خبر: 4168804
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
حجت‌الاسلام نوروزپور بیان کرد:

اهمیت موقوفات در برپایی مواکب اربعین حسینی

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به نقش پررنگ موقوفات در برپایی مواکب اربعین حسینی گفت: مسئولیت بسیاری از مواکب در مرزها، مسیر زائران، نجف، کربلا، سامرا و کاظمین بر عهده خادمان بقاع متبرکه بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌و‌گو با ایکنا، با اشاره به موضوع اهمیت زیارت اربعین گفت: اربعین حسینی، قدمتی به تاریخ اسلام دارد و کاملاً مردمی است. نخستین زائر اربعین، جابر از اصحاب پیامبر(ص) بوده است که پس از آن مصیبت بزرگ خود را به مضجع شریف امام حسین(ع) می‌رساند. امام عصر(عج) یکی از علامات مؤمن را زیارت اربعین می‌داند.

وی اظهار کرد: در زمان حکومت صدام خبیث، از ورود زائران اباعبدالله(ع) به کشور عراق ممانعت می‌شد و حتی بسیاری از عراقی‌ها نیز جانشان را در این راه از دست دادند، چون مجبور به عبور از بیراهه‌ها بودند. این‌ نشان‌دهنده این است که تشکیلات پیاده‌روی اربعین مردمی است. دولت‌ها وظیفه هماهنگی و ساماندهی را برعهده دارند. 

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف افزود: بقاع متبرکه در جریان اربعین حسینی نقش پررنگی ایفا کردند و مسئولیت بسیاری از مواکب در مرزها، مسیر زائران، نجف، کربلا، سامرا و کاظمین بر عهده خادمان بقاع متبرکه بود و خدام و هیئت‌امنا پای کار آمدند و مبالغی را به عنوان نذورات مردمی جمع‌آوری کردند و البته موقوفات مرتبط نیز خیلی در تجهیز مواکب به ما کمک کرد. 

وی تصریح کرد: نقش دیگر بقاع متبرکه پذیرایی از زائران غیر ایرانی بود. این مسئولیت بر عهده بقاع متبرکه بود که در مرزها مستقر بودند و امکانات اسکان و پذیرایی را برای زائران فراهم می‌کردند به عنوان مثال، زائران پاکستانی که از استان سیستان و بلوچستان وارد می‌شدند، به زائرسرای زاهدان منتقل و پذیرایی می‌شدند و برنامه‌های فرهنگی و سخنرانی نیز با حضور علما و روحانیون پاکستانی مستقر در قم که به مراسم اربعین اعزام شده بودند، اجرا می‌شد.

انتهای پیام
captcha