رسالت هنرمندان در محکومیت اهانت به قرآن دوچندان است
کد خبر: 4169953
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۹

رسالت هنرمندان در محکومیت اهانت به قرآن دوچندان است

یک استاد خوشنویسی در چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر نقش هنر در محکومیت هتک‌حرمت کلام الهی، گفت: زبان هنر را همگان فارغ از هر زبان و ملیتی درک می‌کنند و ارتباط می‌گیرند و اینجاست که رسالت دوچندان هنر قرآنی در دفاع از قرآن و محکومیت اهانت به ساحت این کتاب نورانی مشخص می‌شود.

محمد شهریاری، استاد خوشنویسی

محمد شهریاری، استاد خوشنویسی در چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از استان با اشاره به اینکه در قبال اهانت‌ها در برخی کشورهای غربی نسبت به ساحت نورانی قرآن کریم، تکلیف اهالی قرآن دوبرابر دیگران است، اظهار کرد: همه قرآنیان اهل هنر و نیز هنرمندان مسلمان سراسر جهان باید نسبت به این موضوع حساس‌تر باشند و بتوانند آثار اثرگذار زیادی را خلق کنند.

وی با ذکر اینکه طبق رصد شبکه‌های مجازی جهانی طیف‌هایی از مسلمانان به‌ویژه هنرمندان نسبت به هتک‌حرمت کلام الله مجید واکنش‌های خوبی داشته‌اند، ادامه داد: با اینحال مسئولان و دست‌اندرکاران نیز باید با طراحی جشنواره‌ها و رویدادهای هنری، بستری را برای هنرمندان از جمله‌ خوشنویسان و کاتبان قرآن کریم فراهم کنند و این قبیل آثار هنری ناظر به موضوع قرآن هر چه بیشتر رسانه‌ای شوند که در این صورت، قطعاً تأثيرگذار و لبیک با قرآن قوی‌تر خواهد بود و پاسخی مناسب به عمل کریه اهانت‌کنندگان است.

شهریاری بیان کرد: هر انسان با هر دین و آیینی با اولین ارتباط با آیات و مضامین نورانی قرآن کریم متوجه خواهد شد که این کتاب آسمانی بسیار ارزشمند بوده و لازم است به این دستورالعمل زندگی توجه شود لذا طراحان اهانت به ساحت قرآن جامعه‌ مخاطبی را بر می‌گزینند که به مبانی این کتاب آسمانی آشنا نیست و این اهانت‌ها را می‌پذیرد و هیچ‌گاه به سمت آشنایی با قرآن نمی‌رود.

وی با تأکید بر نقش هنر در اعتراض و محکوم‌سازی هتک‌حرمت کلام الهی، توضیح داد: همه آحاد بشریت با هر فکر و اندیشه‌ای مخاطب هنر هستند؛ ما برای بیان یک مطلب باید زبان ملیت‌ها را بدانیم و با زبان آنان مطلب را انتقال دهیم، زبان هنر را اما همگان فارغ از هر زبان و ملیتی و صرفا‌ً از طریق حواس درک می‌کنند و ارتباط می‌گیرند و اینجاست که رسالت دوچندان هنر قرآنی در دفاع از قرآن و محکومیت اهانت به ساحت این کتاب نورانی مشخص می‌شود. 

این چهره قرآنی استان بیان کرد: ترجمه و انتشار گسترده قرآن کریم به زبان سوئدی یکی از مصادیق عکس‌العمل مناسب و به‌جای جوامع مسلمان در قبال اهانت به ساحت قرآن کریم بوده و بهترین پاسخ است و این ضرورت را پررنگ می‌کند که مسلمانان لازم است با تسلط و اشراف به زبان‌های مختلف، به‌ویژه در فضای مجازی و رسانه‌ای کارهای پررنگی را در معرفی و گسترش معارف قرآن به جوامع بشری انجام دهند. 

شهریاری ادامه داد: قطعاً در معرفی و انتقال مبانی و دستورالعمل‌های قرآن کریم به آحاد ملل دنیا کم‌کاری شده و تفسیرهای جامع و کامل از قرآن به زبان‌های گوناگون مردم دنیا باید نگارش شوند و این انتقال معارف صورت گیرد تا همگان قرآن را بشناسند. جا دارد کلیپ‌های کوتاه هنری و جذاب از تفسیر آیات کلام خدا به زبان‌های مختلف تهیه و در سطح وسیع در شبکه‌های اجتماعی منتشر شوند، یقین بدانید که این دست کارها باعث خواهد شد قرآن مخاطبان گسترده‌ای در جهان پیدا کند. 

این هنرمند خوشنویس با اشاره به اینکه برای جلوگیری از تکرار اهانت به ساحت قرآن باید معارف آن‌ را با نگاهی جهانی بسط و گسترش دهیم، گفت: امروز زمینه و بستر آموزش قرآن در فضای مجازی و دیجیتال در کشور مهیاست و هر فردی بخواهد قرآن را در زمینه‌های مختلف از روخوانی و روانخوانی تا تدبر و تفسیر و... فرابگیرد، انتخاب‌های فراوانی از منابع و نرم‌افزارها و بسترهای مجازی در اختیار دارد اما پرسش اینجاست که آیا یک فرد سوئدی یا هلندی یا دانمارکی هم این امکانات آموزشی را برای یادگیری قرآن در اختیار دارد یا خیر. 

شهریاری با یادآوری اینکه پاسخ اهانت‌های سفارشی به قرآن از جانب استکبار غرب تنها باید با نشر جهانی معارف این کتاب آسمانی داده شود، افزود: هر انسانی که با قرآن آشنا باشد، اهانت به ساحت قدسی آن را بر نمی‌تابد و لذا جا دارد مسلمانان به‌ویژه هنرمندان قرآنی با خلق آثار هنری به این موضوع بیشتر بپردازند. 

داور وقف و ابتدا در مرحله استانی چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در پایان در خصوص اصول وقف و ابتدا، گفت: وقف و ابتدا از اصول اساسی قرائت است و امام علی(ع) نیز در حدیثی تعریف ترتیل را ادای صحیح حرف‌ها و رعایت موارد وقف دانسته‌اند لذا این اصول که در ضمن توجه به معانی آیات حاصل می‌شود، باید در تلاوت قرآن کریم مورد توجه قرار گیرد. 

انتهای پیام
captcha