جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس با روایتگری صادقانه محقق می‌شود
کد خبر: 4171374
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱

جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس با روایتگری صادقانه محقق می‌شود

یک نویسنده حوزه دفاع مقدس با بیان اینکه جهاد تبیین در حوزه دفاع مقدس با روایتگری صادقانه محقق می‌شود، گفت: اگر صادقانه بنویسیم مورد استقبال قرار می‌گیرد اما اینکه بخواهیم از فرماندهان جنگی ابر قهرمان‌های شکست‌ناپذیری بسازیم که حقیقت نداشته باشد مخاطبان کاهش می‌یابند.

عباس میرزایی نویسندهدوران دفاع مقدس از طلایی‌ترین دوران تاریخ ایران و نقطه عطفی در تاریخ این سرزمین است که صحنه‌های بسیاری از ایثار، شهادت، عشق و دلدادگی و اخلاص را می‌توان در آن دید. این دوران هشت ساله آثار و دستاوردهای بسیاری داشته و اهمیت یادآوری و بازگو کردن این دوران برکسی پوشیده نیست. عباس میرزایی یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس است که پس از پایان جنگ، جهاد خود را در عرصه‌ای دیگر آغاز کرده و تمام همت خود را برای معرفی دوران دفاع مقدس صرف می‌کند. خبرنگار ایکنای کرمان گفت‌وگویی را با این رزمنده و نویسنده حوزه دفاع مقدس انجام داده است که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

ایکنا ـ از چگونگی ورود خود به عرصه نویسندگی در حوزه دفاع مقدس بفرمایید؟

عرصه دفاع مقدس انسان را به سمت خود جذب می‌کند و نیاز نیست انسان تصمیم بگیرد تا به این راه وارد شود اگر کسی توفیق داشته باشد وارد عرصه کار حوزه دفاع مقدس می‌شود. من در جبهه حضور داشته و آن دوران را درک کرده‌ام. همچنین از کودکی به نوشتن علاقه بسیاری داشتم و به‌صورت اتفاقی با پیشنهاد معاون تحقیقاتی بنیاد حفظ آثار شروع به نوشتن در خصوص یکی از شهدا کردم و کتابی تدوین شد با نام «مردان سحر» که جایزه کتاب سال دفاع مقدس را به دست آورد و این امر مشوق من برای ادامه کار در حوزه دفاع مقدس و تحقیق و پژوهش در این ارتباط شد.

تاکنون حدود ۴۰ عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس کار کردم که بیشتر تحقیقاتی و پژوهشی بودند. کتاب‌هایی نیز در مورد شهدا نوشته شد و این افتخار را دارم که شهید سلیمانی بر روی چهار کتاب من با نام‌های «نبرد کرخه کور»، «نبردهای پیروز»، «شناسنامه لشکر ۴۱ ثارالله» و «اطلس» (نقش لشکر ۴۱ ثارالله در دفاع مقدس) یادداشت نوشتند. کتابی در خصوص عملیات والفجر ۸ نیز در زمان حیات سردار سلیمانی در حال تدوین بود و ایشان نظراتی را نیز برای تدوین این کتاب داشتند اما متأسفانه در زمان چاپ کتاب سردار سلیمانی به شهادت رسیدند.

ایکنا ـ به نظر شما چه سبک و کتاب‌هایی در حوزه دفاع مقدس می‌توانند مخاطب را جذب کنند؟

متأسفانه کتاب‌های حوزه دفاع مقدس مخاطب عام ندارند که این امر باید بررسی شود. بیشتر کارهای تحقیقاتی و پژوهشی و کتاب‌هایی که داستان‌گونه هستند مورد استقبال قرار می‌گیرند اما اینکه صرفاً خاطرات شهدا نوشته شود کمتر به آنها توجه می‌شود. برای نمونه یکی از کارهای تحقیقاتی که بسیار مورد استقبال قرار گرفت در خصوص عملیات والفجر ۸ نوشته شده با عنوان «صبح روز بیست‌و‌چهارم» که در این کتاب مطالب به گونه‌ای عنوان شده است که سبب جذب مخاطب می‌شود و روایت داستان‌گونه آن باعث می‌شود کسانی که در جنگ هم نبودند خود را در صحنه نبرد تصور کنند.

کارهای پژوهشی و با سبک رمان که روان، ساده و داستانی هستند بیشتر سبب جذب مخاطبان می‌شود. اگر مطالب بی‌روح و خشک باشد مخاطب را جذب نمی‌کند. یکی از کارهایی که در نوشتن کتاب‌های خود به آن توجه دارم حفظ سبکی جذاب است که گاهی خنده بر لب مخاطب می‌آورد و گاهی سبب گریه مخاطبان می‌شود. سعی کردم نوشته‌هایم همراه با طنز باشد و همچنین از گفتمان، لهجه‌ها و ضرب‌المثل‌های محلی نیز در نوشته‌هایم بهره برده‌ام.

ایکنا ـ چه آسیب‌هایی در حوزه روایتگری و ثبت مکتوب دوران دفاع مقدس وجود دارد و چگونه می‌توان این آسیب‌ها را کاهش داد؟

اینکه صادقانه بنویسیم، صادق باشیم و غلو نکنیم مخاطب را جذب می‌کند. شهید سلیمانی تأکید داشت که باید حقایق جنگ نوشته شود و بسیار نگران این موضوع بودند کتاب‌هایی که چاپ می‌شود حقیقت نداشته باشد لذا در این حوزه بسیار سخت‌گیری می‌کردند. اگر صادقانه بنویسیم مورد استقبال قرار می‌گیرد اما اینکه بخواهیم از فرماندهان جنگی ابر قهرمان‌های شکست‌ناپذیری بسازیم که حقیقت نداشته باشد مخاطب را کاهش می‌دهد زیرا در جنگ هم پیروزی و هم شکست در کنار هم قرار دارند که باید نوشته شود.

ایکنا ـ چه مشکلاتی در حوزه نشر آثار دفاع مقدس برای نویسندگان این آثار وجود دارد؟

یکی از مشکلات نویسندگان حوزه دفاع مقدس ویرایش کتاب‌ها است گاهی این ویرایش از سوی کسانی که درکی از دوران دفاع مقدس ندارد سبب می‌شود متن اولیه آسیب ببیند، معنی جملات عوض شده یا بخشی از مطالب حذف می‌شود که نیازمند تعامل بیشتر با نویسندگان است.

مشکل دیگر انتشار کتاب‌ها در خارج از استان است و این امر روند نظارت نویسندگان بر مراحل چاپ کتاب را از بین می‌برد. البته در استان کرمان نیز انتشارات متعددی وجود دارند اما امکان توزیع کتاب در استان‌ها از سوی ناشران فراهم نیست لذا کار نشر برای کسانی که در استان‌ها فعالیت می‌کنند سخت می‌شود. دست نویسنده کوتاه است و ناشر آنچه را که می‌خواهد چاپ می‌کند، بعضی از جملات را حذف کرده و برداشت خود را می‌نویسند در حالی که نظر نویسنده اینگونه نبوده است. یکی دیگر از مشکلات این است که ناشران کمتر از نویسندگان تازه کار استقبال می‌کنند.

ایکنا ـ چگونه می‌توان در قالب تبیین دستاوردهای دفاع مقدس جهاد تبیین را تحقق بخشید؟

این اقدام را می‌توان در قالب بیان حقایق انجام داد. اگر حقایق نوشته شود، شخصیت‌های جنگ معرفی شوند و چگونگی این از خودگذشتگی برای جوانان شرح داده شود مردم و جوانان نیز این بیان صادقانه را می‌پذیرند. اگر از شهدا و رزمندگان شخصیت‌های غیرقابل دسترس بسازیم آنها دیگر تلاشی برای تبدیل‌شدن به چنین شخصیت‌هایی و الگوبرداری از این شخصیت‌ها نمی‌کنند اما اگر آنها بپذیرند که شهدا و رزمندگان نیز انسان‌هایی مانند خود آنها بودند تلاش می‌کنند تا همچون آنها شوند و این در نتیجه بیان صادقانه مطالب است.

ایکنا ـ درباره آخرین کتاب خود به نام «نبردگاه» توضیح بدهید.

آخرین کتابی که به درخواست مکتب شهید سلیمانی تدوین کردم، زندگینامه ۸ سال دفاع مقدس شهید سلیمانی با نام «نبردگاه» بود که به اذعان چندین نفر از فرماندهان لشکر ۴۱ ثارالله چاپ این کتاب سبب می‌شود تا دیگر کسی نتواند زندگینامه جنگی شهید سلیمانی را تحریف کند و تبدیل به کتابی مرجع می‌شود. به درخواست مکتب شهید سلیمانی ۳ کتاب در خصوص زندگی این شهید در حال تدوین است که نخستین کتاب از تولد تا زمان جنگ تحمیلی را بررسی می‌کند؛ دومین کتاب از شروع تا پایان جنگ تحمیلی و کتاب سوم از پایان جنگ تحمیلی تا زمان شهادت زندگی شهید را بررسی می‌کند. تدوین کتاب دوم ۸ ماه پیش به اتمام رسیده و در اختیار مکتب قرار گرفته است که منتظر پاسخ نهایی مکتب برای چاپ کتاب هستیم و امیدواریم تا زمان سالگرد شهادت شهید سلیمانی این کتاب به چاپ برسد. همچنین در حال انجام یک کار تحقیقاتی در خصوص به بن‌بست رسیدن جنگ در جنوب و ورود سپاه به منطقه شمال غرب و عملیات‌های آن برهه زمانی برای مرکز اسناد و تحقیقات سپاه هستم.

انتهای پیام
captcha