عامل هتک حرمت قرآن در چچن محاکمه می‌شود
کد خبر: 4173595
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹

عامل هتک حرمت قرآن در چچن محاکمه می‌شود

فردی که یک نسخه از قرآن کریم را در روسیه سوزانده بود، روز دوشنبه این هفته در دادگاهی در چچن محاکمه می‌شود.

به گزارش ایکنا به نقل از الغد، محاکمه جوان روسی به نام نیکیتا ژوراویل به اتهام سوزاندن یک جلد قرآن کریم دوشنبه، 17 مهر در گروزنی، پایتخت چچن آغاز می‌شود.

پس از دستگیری وی توسط نیروهای امنیتی روسیه در ماه مه گذشته در ولگوگراد پس از سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم در مقابل یک مسجد، دادگاهی در گروزنی پایتخت چچن، آغاز محاکمه متهم را در نهم اکتوبر (17 مهر)  اعلام کرد.

بیانیه دادگاه حاکی از آن است که پرونده جنایی تشکیل شده علیه ژوراویل پذیرفته شده و به گفته کمیته تحقیقات روسیه، وی اعتراف کرده که در ازای دریافت پول به دستور سرویس‌های امنیتی اوکراین قرآن را سوزانده است.

این کمیته توضیح داد که یک پرونده جنایی به اتهام توهین به احساسات مسلمانان تشکیل شده و متهم برای تکمیل تحقیقات و محاکمه به بازرسان در چچن تحویل داده شد.

خرداد ماه امسال، نیکیتا ژوراویل که به دلیل سوزاندن قرآن در ولگوگراد در بازداشت به سر می‌برد، به گروزنی، پایتخت چچن منتقل شد و ساکنان ناراضی این منطقه با تابلوهای «دست از قرآن بردارید» از او استقبال کردند.

پلیس ولگوگراد به درخواست محافل مذهبی و مدنی در چچن و سایر مناطق روسیه، ژوراویل را برای حضور در برابر بازپرسان مسلمان به جمهوری چچن تبعید کرد.

برخی در مورد صحت اتهامات وارد به ژوراویل تشکیک کرده‌اند و اعتراف وی به قرآن‌سوزی به دستور سرویس اطلاعاتی اوکراین را طرحی از سوی سرویس اطلاعات روسیه توصیف کرده‌اند.

پیش از این، رمضان قدیروف، رئیس جمهور چچن با اشاره به اینکه روسیه قانون منحصربه‌فردی برای حفاظت از کتب مقدس دارد که به امضای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه رسیده است، خاطرنشان کرد: ارزش‌های مذهبی شهروندان این کشور در بالاترین سطح توسط دولت محافظت می‌شود و عاملان هتک حرمت نمی‌توانند مانع این کار شوند.

قرآن‌سوزی و هتک حرمت آن در روسیه بر خلاف بسیاری از کشورهای اروپایی ممنوع است و هرگونه اقدامی در این راستا دارای مجازات قانونی است.

انتهای پیام
captcha